IP-PB3-423-519/07-2/MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-519/07-2/MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 30 listopada 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zakresie prawa do dokonania korekty należności wniesionych aportem w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zakresie prawa do dokonania korekty należności wniesionych aportem w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Akcje X Q S.A. zostały objęte przez X S.A., przez wniesienie aportu w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (X S.A. Oddział X w Y) wchodzącego w skład X S.A. W ramach wniesionego majątku X Q S.A. przejął m.in. należności i zapasy dawnego Oddziału X w Y.

X Q S.A. wystawia faktury korygujące (dot. w szczególności korekt związanych z reklamacjami (jakościowymi, ilościowymi, wartościowymi) zapasów (wyrobów, towarów itp.), które korygują należności wniesione do spółki przedmiotowym aportem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy X Q S.A. ma prawo do korygowania należności wniesionych aportem przez X S.A. poprzez zmniejszenie wartości przychodów podatkowych zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, X Q S.A. wystawiając faktury korygujące, które korygują należności wniesione aportem ma prawo do obniżenia przychodów należnych. Przejęcie przez X Q S.A. w ramach aportu m.in. należności i zapasów Oddziału X w Yie wiąże się z ewentualnymi przyszłymi roszczeniami byłych kontrahentów. X Q S.A. widząc te zagrożenia zawarł porozumienia z byłymi kontrahentami Oddziału X w Yie, które regulują sposób rozwiązywania tych roszczeń, a mianowicie X Q S.A. przejął wszystkie prawa i obowiązki wynikające z wcześniej zawartych umów z kontrahentami przez Oddział X w Y.

Do tych zagrożeń należy uznać m.in. przyszłe reklamacje (jakościowe, ilościowe, wartościowe) na sprzedawane przez Oddział X w Y zapasy (wyroby gotowe, towary, itp.). Następstwem uznania tych reklamacji jest m.in. wystawienie faktur korygujących.

Wystawianie faktur korygujących wiąże się ze zmniejszaniem przychodów podatkowych. Reguluje to zapis art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który definiuje przychody podatkowe.

W przedstawionym stanie prawnym tj. w świetle tego, że X Q S.A. przejął na siebie prawa i obowiązki zaciągnięte przez Oddział X w Y wynikające z zawartych porozumień, o których mowa wyżej, Wnioskodawca uważa, że właściwym podmiotem, który ma prawo do korygowania przychodów podatkowych jest X Q S.A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Udzielając odpowiedzi na zadane przez wnioskodawcę pytanie oraz dokonując oceny jego stanowiska zawartego we wniosku, na wstępie należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie nie znajdują zastosowania przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) regulujące uprawnienia podmiotów wynikające z tzw. sukcesji podatkowej, w szczególności zawarte w art. 93-93e ustawy i dotyczące zdarzeń takich jak: przekształcenie, podział, połączenie osób prawnych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Zgodnie z art. 93 § 2 przedmiotowej ustawy przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej,

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Zgodnie z art. 93a § 1 ww. ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis art. 93a § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

1.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

2.

spółki kapitałowej,

3.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, co wynika z art. 93a § 2 Ordynacji.

Z powyższego wynika, iż następstwo podatkowe związane jest przede wszystkim ze zdarzeniami prawnymi określonymi jako: przekształcenie, połączenie, podział osób prawnych.

Należy zaznaczyć, że następstwo podatkowe stanowi odstępstwo od reguły powiązania praw i obowiązków podatkowych z bytem prawnym wyłącznie podatnika, jest więc nietypową instytucją w prawie podatkowym. Z tychże względów wszelkie tego rodzaju sytuacje, nawet dostatecznie uzasadnione ekonomicznie, muszą mieć wystarczającą podstawę prawną aby można było wobec nich zastosować instytucję sukcesji podatkowej.

W katalogu sytuacji, w których zachodzi sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych ustawodawca zawarł także okoliczność wniesienia przez osobę fizyczną przedsiębiorstwa jako wkładu do spółki niemającej osobowości prawnej. Wspomniane przepisy nie obejmują natomiast swym zakresem żadnych innych przypadków wniesienia tytułem aportu przedsiębiorstwa do innego podmiotu, co oznacza że wniesienie aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez spółkę akcyjną do spółki akcyjnej nie powoduje sukcesji podatkowej w zakresie podatku dochodowego, a zatem nie pociąga za sobą kontynuacji rozliczeń podatkowych, w tym odnoszących się zarówno do przychodów jak i kosztów podatkowych Oddziału X w Y (wniesionego jako zorganizowana część przedsiębiorstwa) przez spółkę X Q S.A.

Reasumując, brak jest podstaw prawnych do korygowania przez Wnioskodawcę należności otrzymanych w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (X S.A. Oddział X w Y) wchodzącego w skład X S.A. poprzez pomniejszanie swoich przychodów podatkowych. Przychody wynikające z wystawionych pierwotnie faktur zostały zaliczone do przychodów podatkowych spółki wnoszącej aport i nie mogą być korygowane (obniżane) u innego podatnika, u którego te przychody nie zostały uprzednio podatkowo rozpoznane.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl