IP-PB3-423-491/08-2/MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-491/08-2/MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie sposobu rozliczenia kosztów w działalności polegającej na wynajmie powierzchni w centrach handlowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia kosztów w działalności polegającej na wynajmie powierzchni w centrach handlowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawiera długoterminowe umowy najmu powierzchni w centrach handlowych. W ramach przedmiotowych umów, najemcy dodatkowo są zobowiązani do uiszczania opłat w zamian za działania reklamowe/promocyjne organizowane przez Wnioskodawcę na terenie centrów handlowych, w których najemcy wynajmują powierzchnie handlowe. Wysokość opłat ponoszonych przez najemców na poczet działań reklamowych jest zryczałtowana i niezależna od rzeczywiście poniesionych kosztów przez Wnioskodawcę na działania reklamowe.

W styczniu 2008 r., Wnioskodawca we współpracy z podwykonawcą zorganizował akcję promocyjną na terenie centrum handlowego.

Faktura VAT od podwykonawcy za zorganizowanie akcji promocyjnej została wystawiona (i otrzymana przez Wnioskodawcę) w styczniu 2008 r. Wnioskodawca, planując zorganizowanie tej akcji jeszcze w 2007 r. zarezerwował na ten ceł środki w budżecie roku 2007, tzn. postanowił sfinansować przedmiotową akcję ze składek reklamowych otrzymanych od najemców w 2007 i zaliczonych do przychodów podatkowych w 2007 r.. W związku z tym Wnioskodawca w roku 2007 utworzył rezerwę na wydatki związane z przedmiotową akcją. W roku 2008, Wnioskodawca również będzie otrzymywał od najemców zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu świadczenia na ich rzecz usług reklamowo/promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane z organizacją akcji promocyjnej na rzecz najemców, stanowić będą koszty uzyskania przychodów w roku, w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę od podwykonawcy, tj. w roku 2008.

W opinii Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz najemców również usługi reklamowe/promocyjne, ponoszone przez Wnioskodawcę koszty związane z organizacją przedmiotowych akcji traktować należy jako bezpośrednie koszty uzyskania przychodów. Z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie z tytułu usług reklamowych/promocyjnych nie jest uzależnione od poniesionych kosztów przez Wnioskodawcę, wydatki poniesione na zorganizowanie akcji promocyjnej, mającej miejsce w styczniu 2008 r. winny stanowić koszty roku 2008, gdyż w bieżącym roku, tj. w roku 2008 Wnioskodawca będzie również uzyskiwał przychody z tytułu świadczenia na rzecz najemców usług marketingowych. Zdaniem Wnioskodawcy okoliczność, iż Wnioskodawca utworzył rezerwę związaną z przedmiotowymi wydatkami w roku 2007, nie ma wpływu na dopuszczalność uznania przedmiotowych wydatków za koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych roku 2008.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

W ocenie organu podatkowego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia wyższego przychodu, w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę, jest spełniony, gdyż ponoszenie wydatków na organizowanie akcji promocyjnych służy uzyskaniu przychodów (zachowaniu, zabezpieczeniu źródła przychodów), a więc wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów.

Odnośnie podatkowego momentu rozpoznania kosztów związanych z organizowaniem akcji promocyjnych z punktu widzenia prawa podatkowego podstawowe znaczenie ma wyjaśnienie kwestii czy są to koszty bezpośrednio związane z przychodami, o których mowa w art. 15 ust. 4 czy koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (art. 15 ust. 4d ww. ustawy).

Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie konkretnych przychodów: inaczej takie bez poniesienia których niemożliwe byłoby osiągnięcie danych przychodów (np. zakup towaru-ich sprzedaż, zakup surowców-sprzedaż gotowego wyrobu).

W kwestii potrącania kosztów bezpośrednich zastosowanie będą miały regulacje prawne zawarte w art. 15 ust.: 4, 4b i 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 4 ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

W myśl art. 15 ust. 4b ww. ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

* są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Artykuł 15 ust. 4c stanowi natomiast, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego w niniejszej sprawie należy stwierdzić, że analiza charakteru wydatków poniesionych na organizację akcji promocyjnych wskazuje, iż nie są to koszty bezpośrednio związane z przychodami (jak twierdzi Wnioskodawca), gdyż brak jest możliwości przyporządkowania konkretnego wydatku (potwierdzonego fakturą wystawioną przez podwykonawcę w 2008 r.) związanego z przeprowadzeniem akcji promocyjnej do konkretnego przychodu osiągniętego w roku 2007 z tytułu opłat wnoszonych przez najemców na poczet działań reklamowych. Należy więc wydatki te zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy).

Reasumując koszty związane z przeprowadzeniem akcji promocyjnej należy zakwalifikować zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami. Momentem potrącenia tych kosztów jest data ich poniesienia w znaczeniu art. 15 ust. 4e ustawy tj. dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl