IP-PB3-423-47/07-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-47/07-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2007 r. (data wpływu 6 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji (uzupełniony w dniu 3 października 2007 r. o pełnomocnictwo z dnia 3 października 2007 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

B. sp. z o.o. - jednostka certyfikująca w rolnictwie ekologicznym korzysta z dotacji udzielanych na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446). Zgodnie ze stanem faktycznym B. Sp. z o.o. odprowadza podatek dochodowy od osób prawnych.

Dotacje, o których mowa w rozdziale 4 § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia przekazywane są na pokrycie kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego i nie mają one wpływu na cenę kontroli podmiotu wg cennika, lecz na kwotę należną wpłacaną przez producenta rolnego, zgodnie ze wzorem nr 18 "Wniosek do Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Warszawie o udzielenie i wypłacenie dotacji w roku...).

Zgodnie ze Wzorem nr 18 " Wniosek do krajowej Stacji Chemiczno-rolniczej w Warszawie o udzielenie i wypłacenie dotacji w roku...", będącym załącznikiem do ww. rozporządzenia rozróżniane są:

* koszt wykonanej usługi według cennika upoważnionej jednostki certyfikującej (w złotych),

* kwota wnioskowanej dotacji (w złotych).

Wspominany "koszt wykonanej usługi" jest faktycznie ceną kontroli i certyfikacji gospodarstwa rolnego wg cennika Spółki i zależy od powierzchni użytków rolnych w hektarach w kontrolowanym gospodarstwie. Ponieważ część tej sumy jest pokrywana z dotacji udzielanej jednostce certyfikującej na podstawie ww. rozporządzenia, producent rolny wpłaca jednostce tylko różnicę między ceną a dotacją. W rezultacie dotacja jest przeznaczona na obniżenie kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego ponoszonych przez producenta rolnego. Jest to zgodne z intencją Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Art. 14 ust. 2 lit. d). Dzięki dotacji udzielonej jednostce certyfikującej producent rolny ponosi mniejsze koszty na kontrolę i certyfikację gospodarstwa ekologicznego, gdyż kwota należna wpłacana przez producenta jest różnicą pomiędzy ceną a dotacją. Jednocześnie Spółka wyjaśniła, że w latach 1999-2006 dotacje do kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego otrzymywali rolnicy, natomiast po raz pierwszy w 2007 r. te dotację na podstawie ww. rozporządzenia skierowano do jednostek certyfikujących. W rezultacie celem dotacji jest obniżenie kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego ponoszonych przez producenta rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja "dofinansowanie kosztów rolnictwa ekologicznego", o której mowa w rozdziale 4. § 15 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie stawek dotacji dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy dotacja powinna być zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych ponieważ pochodzi ze środków budżetu Państwa na podstawie art. 109 ust. 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zgodnie natomiast z ustępem drugim ww. artykułu działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku rośin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu przedmiotowych dotacji w świetle powyższych przepisów nie mogą być więc uznane za niepodlegające opodatkowaniu, w szczególności jako przychody z działalności rolniczej. Przedmiotowa dotacja jako świadczenie pieniężne nie jest także wymieniona w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności w art. 12 ust. 4 pkt 14 jako nie stanowiąca przychodu. W związku z powyższym przychody te podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z enumeratywnym wyliczeniem zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ww. ustawy wolne od podatku są min.:

* dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (pkt 47 ww. artykułu),

* kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (pkt 48 ww. artykułu).

Punkt 47 i 48 ust. 1 art. 17 ww. ustawy zostały dodane ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) i na podstawie art. 11 tej ustawy wchodzą w życie w dniu 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje przedmiotowe kalkulowane według stawek jednostkowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa. Zgodnie natomiast z art. 109 ust. 4 ww. ustawy minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z Ministrem Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na jednostkę usługi lub produktu oraz szczegółowy sposób i tryb udzielania oraz rozliczania tych dotacji, z uwzględnieniem równoprawności podmiotów.

Na podstawie tylko ww. delegacji ustawowej Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 13 kwietnia 2007 r. wydał rozporządzenie w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446).

Zgodnie z § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia upoważnionej jednostce certyfikującej, o której mowa w przepisach o rolnictwie ekologicznym, na jej wniosek, może być udzielona dotacja na pokrycie kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego, w wysokości 100% kosztów, o których mowa w art. 14 ust. 2 lit. d) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001, lecz nie wyższej niż ustalona według stawek określonych w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca uzyskuje dotacje na podstawie § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2007 r. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wnioskodawca zatem otrzymuje dotacje z budżetu państwa, które stosownie do przytoczonego powyżej art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dnia 1 stycznia 2007 r. są wolne od podatku. Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl