IP-PB3-423-426/07-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-426/07-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.) wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie specjalnych stref ekonomicznych-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zakresie specjalnych stref ekonomicznych.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w dniu 22 września 1999 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Q Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka z racji uzyskiwania dochodów na terenie specjalnej strefy ekonomicznej korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Warunki korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji określone zostały w paragrafie 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Q specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 7 września 2004 r. Pismami z dnia 8 maja 2007 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z wnioskami o udzielenie na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie w dniu 1 lipca 2007 r. nowelizacji Ordynacji podatkowej) informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie dotyczącym następujących pytań:

1.

Czy za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną i objęte zwolnieniem z podatku dochodowego należy uznać wszystkie wydatki inwestycyjne, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, poniesione od dnia uzyskania zezwolenia.

2.

Czy określenie "poniesione" oznacza koszty inwestycji ustalone zgodnie z zasadą memoriałową.

3.

Czy nakłady inwestycyjne poniesione do dnia 31 grudnia 2006 r., w rozumieniu metody memoriałowej, na środki trwałe w budowie przez przedsiębiorcę który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Q Specjalnej Strefy Ekonomicznej przed 1 stycznia 2000 r. oraz nie jest przedsiębiorcą małym, ani średnim w rozumieniu definicji mikoprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw przyjętej przez Komisję WE - Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 70/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE, można zaliczyć do kosztów inwestycji, mimo braku przyjęcia danego składnika majątku trwałego (inwestycja w toku dla danego środka trwałego).

4.

Czy "nie przeniesienie" w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne oznacza okres 5 lat liczony od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych na podstawie dokumentu OT (odbioru technicznego) oraz wartości niematerialnych i prawnych na podstawie innego dokumentu potwierdzającego dzień przyjęcia do użytkowania.

Trzema odrębnymi postanowieniami z dnia 23 lipca 2007 r., Nr ŁUS-lI-2-423/138/07/JB, Nr ŁUS-II-2-423/139/07/JB, Nr ŁU5-Il-2-423/140/07/JB, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi postanowił o pozostawieniu pism Spółki z dnia 8 maja 2007 r. bez rozpatrzenia z uwagi na fakt wszczęcia postępowania kontrolnego wobec Spółki przez Urząd Kontroli Skarbowej w dniu 15 maja 2007 r. Jako podstawę prawną postanowień Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi wskazał na art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej. Od powyższych postanowień Spółka złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi trzema odrębnymi decyzjami z dnia 26 września 2007 r. odmówił uchylenia zaskarżonych postanowień Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi. W rezultacie więc wnioski Spółki z dnia 8 maja 2007 r. nie zostały rozpatrzone co do istoty, a Spółka nie uzyskała oczekiwanej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Dodatkowo postępowanie kontrolne, które uniemożliwiło Spółce uzyskanie odpowiedzi na wnioski z dnia 8 maja 2007 r., zakończyło się wydaniem wyniku kontroli przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi w dniu 20 sierpnia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną i objęte zwolnieniem z podatku dochodowego należy uznać wszystkie wydatki inwestycyjne, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, poniesione od dnia uzyskania zezwolenia.

2.

Czy określenie "poniesione" oznacza koszty inwestycji ustalone zgodnie z zasadą memoriałową.

3.

Czy nakłady inwestycyjne poniesione do dnia 31 grudnia 2006 r., w rozumieniu metody memoriałowej, na środki trwałe w budowie przez przedsiębiorcę, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Q Specjalnej Strefie Ekonomicznej przed 1 stycznia 2000 r. oraz nie jest przedsiębiorcą małym, ani średnim w rozumieniu definicji mikoprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw przyjętej przez Komisję WE - załącznik nr 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 70/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE, można zaliczyć do kosztów inwestycji, mimo braku przyjęcia danego składnika majątku trwałego (inwestycja w toku dla danego środka trwałego).

4.

Czy "nie przeniesieniem" w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne oznacza okres 5 lat liczony od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych na podstawie dokumentu OT (odbioru technicznego) oraz wartości niematerialnych i prawnych na podstawie innego dokumentu potwierdzającego dzień przejęcia do użytkowania.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego i trzeciego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Q specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 7 września 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 215, poz. 2183 z późn. zm.) zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne-przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Spółka podkreśla, iż zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy; jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

1.

zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,

2.

rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

W Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Q specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 7 września 2004 r. nie zdefiniowano pojęcia kosztów "poniesionych". Spółka stoi na stanowisku, że poniesione nakłady należy rozumieć w ujęciu memoriałowym, co oznacza, iż koszty inwestycji powstają w dacie wystawienia faktury, bądź innego dokumentu księgowego.

Spółka przedstawiła niektóre stanowiska urzędów skarbowych:

a)

Dolnośląski Urząd Skarbowy we Wrocławiu w swoim postanowieniu z dnia 18 listopada 2005 r. (sygnatura PD II/423/1/88/08/MWM) stwierdza: "uwzględniając, iż wartość początkowa nabytych lub wytworzonych środków trwałych ustalana jest na podstawie ceny nabycia (...) jako kwoty należne, to poniesienie kosztów związanych z realizacją inwestycji zaliczanych do wartości początkowej środków trwałych powinna być ustalona zgodnie z zasadą memoriałową"

b)

Izba Skarbowa w Katowicach w decyzji z dnia 5 stycznia 2006 r. (sygnatura Nr PBB1/421-88/05) stwierdza: "otrzymanie przez Spółkę faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycji, które pod warunkiem zaliczenia ich do wartości początkowej środków trwałych stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomoc".

c)

Pomorski Urząd Skarbowy w Gdańsku w swoim postanowieniu z 31 maja 2005 r. (sygnatura Nr DP/P1/523-0038/1/08/AP) stwierdza, iż: "za koszt poniesiony należy uznać:

1.

koszt faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym (rozchód pieniężny) oraz

2.

każdy faktycznie dokonany odpis niebędący wydatkiem, powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów".

W postanowieniu Urząd zaznacza, iż "zasadniczą przesłanką pozwalającą uznać za poniesiony wydatek z tytuł kosztów inwestycji będzie możliwość zaliczenia takiego wydatku do wartości początkowej środków trwałych". Ponadto uzasadnienie postanowienia wskazuje, iż koszty inwestycji, których poniesienie uprawnia do zwolnienia od podatki dochodowego muszą zostać poniesione po dniu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy (...) oraz koszty te muszą być potwierdzone otrzymanym przez podatnika dokumentem, przy czym dokument ten powinien być wystawiony po dniu uzyskania zezwolenia".

d)

Zdaniem Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 16 listopada 2005 r. (sygnatura Nr ŁUS-lI-2-423/102/05/JB), zgodnie z objaśnieniami do wzorów na zdyskontowaną wartość poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy określonej w 9 ust. 6 Rozporządzenia, dniem poniesienia wydatku (...) jest ostatni dzień miesiąca:

1.

w którym koszt został faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym, lub w którym został faktycznie dokonany każdy odpis niebędący wydatkiem, powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów osoby prawnej, w tym również stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub

2.

w którym wystawiono fakturę lub inny dokument dotyczący poniesionych kosztów inwestycyjnych, nawet jeżeli w tym miesiącu nie doszło jeszcze do oddania do używania środka trwałego, z którym związany jest wydatek inwestycyjny

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie specjalnej strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zezwolenia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne. W sytuacji, gdy dany rodzaj (przedmiot) działalności nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Spółka prowadzi działalność gospodarczą w Q Specjalnej Strefie Ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 22 września 1999 r. W zakresie ustanowienia Q Specjalnej Strefy Ekonomicznej aktualnie obowiązującym przepisem wykonawczym do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie Q specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 200, poz. 1473 z późn. zm.).

Pomoc regionalna jest udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na nowe inwestycje i tworzenie nowych miejsc pracy, o czym stanowi § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia Poprzez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakupu majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku nie dokonania w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części (§ 3 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Q specjalnej strefy ekonomicznej). Natomiast przez utworzenie nowych miejsc pracy należy rozumieć przyrost netto miejsc pracy w danym przedsiębiorstwie w związku z realizacją nowej inwestycji w stosunku do średniego zatrudnienia w okresie 6 miesięcy przed dniem uzyskania zezwolenia (§ 3 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Q specjalnej strefy ekonomicznej).

Należy zauważyć, iż tzw. inwestycje odtworzeniowe nie korzystają ze wsparcie (§ 3 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Q specjalnej strefy ekonomicznej). Inwestycję odtworzeniową będą stanowiły wszelkie te koszty, których nie da się zakwalifikować do kosztów nowej inwestycji, odtwarzające lub utrzymujące potencjał wytwórczy przedsiębiorstwa. Do inwestycji odtworzeniowych można zaliczyć m.in.:

a.

inwestycje polegające na przywróceniu środków trwałych do stanu użyteczności (bieżące remonty, naprawy), nie powodujące ich ulepszenia, lub

b.

inwestycje polegające na wymianie środków trwałych (które przykładowo zamortyzowały się) na środki trwałe o takich samych właściwościach.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Q specjalnej strefy ekonomicznej za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

1.

zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami-do składników majątku podatnika,

2.

rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych

* zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

W odniesieniu do kwestii pojęcie "poniesionych wydatków inwestycyjnych", należy zauważyć, iż pojecie to nie zostało zdefiniowane w ww. rozporządzeniu. § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne-przez okresie 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Rozstrzygając kwestię "poniesionych wydatków inwestycyjnych" należy zwrócić uwagę na fakt, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków, kwalifikowanych jako koszty inwestycji, to "poniesienie" musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie samą deklarację o zamiarze jego poniesienia czy też zobowiązanie do poniesienia go w przyszłości. W związku z tym nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego jedynie zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia. Innymi słowy moment poniesienia kosztów inwestycji, przy obliczaniu wielkości otrzymanej lub dopuszczalnej pomocy publicznej, należy określać zgodnie z zasadą kasową, tj. przyjmując moment faktycznego zrealizowania kosztów w znaczeniu kasowym.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż wydatkami inwestycyjnymi kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną będą wydatki poniesione na nową inwestycję i tworzenie nowych miejsc pracy, przeznaczone na cele określone w § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Q specjalnej strefy ekonomicznej. Związek wydatku z nową inwestycją nie może być luźny, ale musi istnieć od początku. Natomiast momentem poniesienia kosztów inwestycji, przy obliczaniu wielkości otrzymanej oraz dopuszczalnej pomocy publicznej, należy określać jest chwila zapłaty, a więc zgodnie z zasadą kasową.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl