IP-PB3-423-40/08-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-40/08-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2007 r. (data wpływu 21 grudnia 2007 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie uznania wydatków na imprezę okolicznościową zorganizowaną dla obecnych i potencjalnych kontrahentów za koszt uzyskania przychodów w zakresie:

1.

oświetlenia frontu hotelu, grafiki komputerowej, multimediów, tłumaczenia przemówień - jest prawidłowe,

2.

pozostałych wydatków poniesionych na organizację obchodów 10-lecia Spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2007 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydatków na imprezę okolicznościową zorganizowaną dla obecnych i potencjalnych kontrahentów za koszt uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zorganizowała w dniu 8 listopada 2007 r. imprezę dla Klientów i potencjalnych Klientów. Impreza odbyła się pod hasłem obchodów 10-lecia działalności Spółki. Obchody połączone zostały podczas tej imprezy z działaniami reklamowymi i marketingowymi. Impreza miała następujący przebieg:

* Godz. 19.00 - podświetlony został front hotelu, na ścianach zewnętrznych hotelu oraz w holu hotelowym zawieszone zostały bannery z logo Spółki,

* Godz. 19.30 - drink powitalny w foyer hotelowym, hostessy z szarfami z logo Spółki witały zaproszonych gości,

* Godz. 19.55 - przejście gości do sali balowej, na ekranach projekcyjnych logo i filmy reklamowe Spółki na zmianę z kolorowymi animacjami graficznymi,

* Godz. 20.00 - powitanie gości przez osobę prowadzącą, przemówienia Prezesa Zarządu Spółki, Szefa X oraz Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółki, na ekranach projekcyjnych statyczne logo Spółki. Przemówienia dotyczyły historii Spółki (rozwój i wizerunek korporacyjny X na przestrzeni 10 lat działalności), perspektyw rozwoju rynku funduszy inwestycyjnych w Polsce, tendencji na rynkach międzynarodowych, przyszłości obszaru zarządzania aktywami, nowych produktów, aspektów inwestowania na rynkach rozwijających się i miejsca Polski w tym segmencie. Ponadto przedstawiono obecnym na imprezie osobom nową promocję, wprowadzoną z okazji 10-lecia Spółki (0% opłaty manipulacyjnej przez 10 miesięcy dla transakcji nabycia jednostek uczestnictwa wszystkich funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez Spółkę, realizowanych za pośrednictwem Punktu Obsługi Klienta X, telefonu (X) oraz Internetu (D.O). Treść przemówień była konsekutywnie tłumaczona na język polski/angielski.

* Godz. 21.00 - zaproszenie gości na kolację,

* Godz. 21.05 - początek kolacji,

* Godz. 21.30 - występy artystów - program M.G.N oraz orkiestra...., Godz. 02.00 - zakończenie imprezy.

Na imprezę przybycie potwierdziło 270 osób, w tym 174 Klientów Spółki i 56 potencjalnych Klientów. Na imprezie obecnych było również 40 pracowników Spółki, zajmujących się gośćmi. W związku z organizacją imprezy Spółka poniosła następujące rodzaje kosztów (za każdą z wymienionych w pkt: 1-13 i 15-18 pozycji określono kwotę ryczałtowego wynagrodzenia częściowego, należnego agencji organizującej imprezę lub w niektórych przypadkach, należnego bezpośrednio hotelowi, koszty wymienione w pkt 14 zostały poniesione na podstawie faktury wystawionej bezpośrednio przez firmę dokonującą tłumaczeń):

1)

Koszty projektu, druku i dystrybucji zaproszeń oraz zbierania potwierdzeń przybycia,

2)

Koszty oświetlenia frontu hotelu,

3)

Koszty dekoracji kwiatowych, aranżacji wejścia (dywan, rośliny), szarf z logo dla hostess,

4)

Koszty wynajmu hostess,

5)

Koszty oświetlenia wewnątrz hotelu,

6)

Koszty montażu sceny (tj. nagłośnienia, oświetlenia, ekranów projekcyjnych i dekoracji),

7)

Koszty wynajmu wyposażenia dla orkiestry,

8)

Koszty nagłośnienia sali balowej,

9)

Koszty scenografii na sali balowej,

10)

Koszty występu artystów i zatrudnienia osoby prowadzącej imprezę,

11)

Koszty opłat.....,

12)

Koszty grafiki komputerowej,

13)

Koszty multimediów,

14)

Koszty tłumaczenia przemówień,

15)

Koszty koordynacji działań ze strony agencji organizującej imprezę,

16)

Koszty usług gastronomicznych, w tym wyżywienia dla artystów, open baru i cateringu dla uczestników (cena wynajmu sal hotelowych wliczona w koszty cateringu),

17)

Koszty noclegów dla artystów oraz niektórych gości,

18)

Koszty multimediów (4 ekrany plazmowe, w tym 3 na sali balowej, 1 w holu, przez cały czas trwania imprezy na ekranach wyświetlane było logo Spółki i filmy reklamowe o powstaniu, rozwoju i aktualnej pozycji Spółki na rynku, jak również po godzinie 21.00 - fragmenty wcześniejszych przemówień),

19)

Koszty obsługi fotograficznej imprezy,

20)

Koszty taksówek dla gości.

Ponadto Spółka poniosła koszty upominków przekazanych gościom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może rozpoznać część wyżej wymienionych kosztów jako koszty uzyskania przychodów, tj. czy może uznać za takie koszty wydatki wymienione w pkt 2, 12, 13, 14, 18 (w całości) oraz wydatki wymienione w pkt 1. 5, 6, 8, 15 (w części przypadającej na czas przemówień Prezesa Zarządu Spółki, Szefa X oraz Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółki).

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, Ponieważ wydatki opisane w pkt 2, 12, 13, 14, 18 miały na celu przekaz reklamowy, Spółka stoi na stanowisku, iż powinny one zostać w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki opisane w pkt 1. 5, 6, 8, 15 dotyczyły zarówno reklamy (przemówień Prezesa Zarządu Spółki, Szefa X oraz Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółki), jak i reprezentacji Spółki (kolacji, występów artystycznych). W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić jedynie w stosunku, w jakim czas ww. przemówień, zawierających treści reklamowe (1h), pozostaje do łącznego czasu trwania imprezy (6h), czyli w 1/6. Pozostałe wydatki są kosztami reprezentacji, które zdaniem Spółki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Do katalogu kosztów nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wobec braku w przepisach podatkowych definicji pojęć reprezentacji oraz reklamy, należy posłużyć się wykładnią językową. Pod pojęciem reprezentacji rozumie się "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. S D (Wydawnictwo Naukowe P; W 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu "reprezentacja" mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Reklamą jest "działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług" Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod redakcją prof. S D (Wydawnictwo Naukowe P; W 2007). Za reklamę należy więc uznać rozpowszechnianie informacji o danym towarze, w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o zaletach i wartościach towarów, miejscach ich nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś, prezentowaniu danego towaru, danej usługi, marki, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu lub korzystania z usługi.

Do kosztów uzyskania przychodów będzie można zaliczyć wydatki poniesione na tłumaczenie przemówień, oświetlenie frontu hotelu, grafikę komputerową, multimedia, które są związane z rozpowszechnianiem logo Spółki. Wydatki te można uznać za koszty reklamy, a zatem przy spełnieniu warunków wynikających z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogą być zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostałe wymienione przez Spółkę we wniosku koszty, poniesione na zorganizowanie dla obecnych i potencjalnych kontrahentów obchodów 10-lecia działalności Spółki, podczas której przewidziane są występy artystów, kolacja, hostessy, odpowiednia sala itp. niewątpliwie będą wpływać na lepsze postrzeganie przez nich Spółki i utrwalanie jej pozytywnego wizerunku. Nie można się zgodzić ze Spółką, iż do kosztów uzyskania przychodów będzie można zaliczyć wydatki na projekt, druk i dystrybucję zaproszeń oraz zbierania potwierdzeń przybycia, na oświetlenie wewnątrz hotelu, montaż sceny, nagłośnienie sali balowej oraz wydatki na koordynację działań ze strony agencji organizującej imprezę. Wymienione działania bezsprzecznie wpisują się w reprezentacyjny charakter imprezy nadając jej znamiona wystawności oraz okazałości. Jednocześnie należy zauważyć, iż brak jest możliwości wyodrębnienia z ogólnej kwoty poszczególnych wydatków części, która byłaby związana z reklamą Spółki. Z pewnością nie może to być proporcja w jakiej pozostaje długość przemówień Prezesa Zarządu Spółki, Szefa X oraz Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółki (tj. 1h) do całego czasu trwania imprezy (tj. 6h). Występujące podczas imprezy elementy reklamowe nie zmieniają jej całościowego (generalnego) charakteru jakim jest cel reprezentacyjny. Wydatki o charakterze typowo reprezentacyjnym w całości podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl