IP-PB3-423-371/08-2/JG - Wydatki na reklamę w ramach sponsoringu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-371/08-2/JG Wydatki na reklamę w ramach sponsoringu.

"(...) W ramach działań marketingowych Spółka przekazuje nieodpłatnie do firm medialnych (czasopism, portali internetowych) swoje produkty jako nagrody na konkursy organizowane przez te firmy. Transakcje dokumentowane są w postaci dokumentów wydania produktów z magazynu oraz "oświadczeń fundatora", stanowiących zobowiązanie Spółki do przekazania nagród na konkurs w zamian za świadczenie reklamowe (udostępnienie powierzchni reklamowej) ze strony firmy medialnej. Oświadczenie jest podpisywane przez obie strony. Żadna ze stron nie wystawia faktury sprzedaży.

(...) Czy Spółka ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wartości przekazanych na konkursy produktów?

(...) Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy.

Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione warunki:

1)

poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu z działalności gospodarczej, albo

2)

poniesiony wydatek musi mieć wpływ na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów,

3)

wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów negatywnych określonych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Z ustawowej definicji kosztu podatkowego wynika, że warunki uznania konkretnego kosztu (wydatku) za koszt podatkowy muszą być spełnione równocześnie. Uznanie konkretnego wydatku za koszt uzyskania przychodów uzależnione jest od związania go z przychodem związkiem przyczynowo-skutkowym, który oznacza, że poniesione wydatki miały lub mogły mieć w kategoriach obiektywnych wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem wydatków ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W złożonym wniosku Spółka prezentuje stanowisko, że w ramach przekazywania swoich produktów do firm medialnych otrzymuje świadczenie wzajemne, świadczenie reklamowe, w postaci udostępnienia powierzchni reklamowej, na której prezentowane są produkty Spółki. To z kolei świadczy o związku wydatków z przychodem oraz o reklamowym charakterze wydatku.

Należy zauważyć, że wydatki na reklamę, bez względu na ich charakter, związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, stanowią w całości koszty uzyskania przychodów. Wydatki na reklamę, to m.in. wydatki na reklamę w środkach masowego przekazu, w sieci Internet, a także wydatki na reklamę w ramach sponsoringu.

W powyższej sprawie nie następuje bezpłatne przekazanie towaru, lecz jest to świadczenie wzajemne.

Wg słownikowej definicji (...) Sponsoring to finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności.

Sponsoring może być:

1)

w zależności od zasięgu prowadzonych przez sponsorowanego działań

-

publiczny - gdy strony zawierają umowę, w której sponsor zobowiązuje się do przekazania sponsorowanemu ustalonej kwoty pieniędzy lub określonych rzeczy, a sponsorowany zobowiązuje się do publicznego wykonywania ustalonych w umowie czynności;

2)

w zależności od rodzaju przekazu

-

m.in. Sponsoring medialny

3)

w zależności od charakteru świadczeń

-

właściwy - zakup usług reklamowych przez sponsora; zapłata może mieć formę gotówkową, rzeczową lub mieszaną.

Aby dana umowa mogła być uznana za sponsoring właściwy, jej treść musi zawierać wzajemność zobowiązań umawiających się stron, oznaczającą zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do reklamowania nazwy sponsora, logo i prowadzonej przez niego działalności.

Ponadto, aby powyższa umowa nie była utożsamiana z umową darowizny, powinna określać rodzaj i wartość wzajemnych świadczeń. Akcje sponsoringowe mają na celu kształtowanie obrazu firmy w szerokich kręgach potencjalnych klientów. Reklamowanie sponsora ma wpływać na zwiększenie jego popularności i renomy, a co za tym idzie zwiększenie przychodów z działalności.

Wymaga podkreślenia, że za koszty uzyskania przychodów będzie można uznać tylko wydatki dotyczące sponsoringu właściwego, do wysokości równowartości ceny za reklamę sponsora, tj. wartości usług reklamowych wyświadczonych przez sponsora. W przypadku, gdy świadczenia (sponsoringu i reklamy) nie są równej wartości, nadwyżka świadczeń ze strony sponsora stanowi darowiznę na rzecz sponsorowanego, która nie jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Również w przypadku przekazania przez sponsora na rzecz sponsorowanego towarów (produktów) za koszt uzyskania przychodów można uznać jedynie tę wartość przekazanych towarów, która stanowi równowartość ceny za reklamę sponsora, pod warunkiem, że są one udokumentowane fakturą (rachunkiem) sprzedaży usług reklamowych, wystawionym przez sponsorowanego. W sytuacji, gdy podmiot sponsorowany nie jest podmiotem uprawnionym do wystawienia faktur VAT (rachunków), podstawą zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów może być cywilnoprawna umowa sponsoringu.

W razie braku faktury (rachunku), czy też innego dowodu dokumentującego wykonanie wskazanych usług reklamowych - wydatki związane ze sponsoringiem są traktowane w całości jako darowizna (sponsoring niewłaściwy).

(...) Na podatniku spoczywa (...) ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Ma on obowiązek nie tylko udokumentować, że wydatek został poniesiony (prawidłowo zarachowany), ale wskazać także, że poniesiony został w celu osiągnięcia przychodu.

(...) Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wydatki poniesione na nagrody przekazane na konkursy organizowane przez firmy medialne w zamian za świadczenie reklamowe, czyli wydatki na reklamę w ramach sponsoringu mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów lecz pod warunkiem, że jest to sponsoring właściwy oraz prawidłowo udokumentowany. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/8/29-30