IP-PB3-423-364/08-2/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-364/08-2/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 21 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie uznania opisanego we wniosku zespołu składników majątkowych, będących przedmiotem wkładu niepieniężnego, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie uznania opisanego we wniosku zespołu składników majątkowych, będących przedmiotem wkładu niepieniężnego, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na szeroko rozumianym rynku wydawniczym i medialnym. Działalność operacyjna Spółki obejmuje m.in. wydawanie gazet, czasopism, druk gazetowy, a także sprzedaż kolekcji książek. W strukturze organizacyjnej Spółki funkcjonują dwa formalnie wyodrębnione segmenty biznesowe, w ramach których prowadzone są odrębnie poszczególne rodzaje działalności gospodarczej. Wspomniane segmenty zostały utworzone w ramach struktury organizacyjnej Spółki na podstawie m.in. Zarządzenie nr x/2007 wydane przez Prezesa Spółki w dniu 23 lutego 2007 r.. W jednym z takich segmentów prowadzona jest przez Spółkę działalność wydawnicza na rynku czasopism ("Segment Czasopism"). Segment Czasopism (podobnie jak inne segmenty) jest zarządzany przez Dyrektora Segmentu, odpowiedzialnego m.in. za bieżące administrowanie Segmentem i kierowanie jego pracami, oraz jest nadzorowany przez jednego z członków Zarządu Spółki. Segment Czasopism posiada własną strukturę i hierarchię organizacyjną (z Dyrektorem Segmentu na czele) oraz posiada własny personel, który świadczy pracę na rzecz Spółki w odniesieniu do Segmentu Czasopism. Organizacyjnie Segment Czasopism jest podzielony na kilka niniejszych jednostek organizacyjnych takich jak: Dział Sprzedaży, Promocja Sprzedaży, Marketing, Promocja, Grupa Wydawnicza A (w skład której wchodzą redakcje sześciu czasopism) oraz Grupa Wydawnicza B (w skład której wchodzą redakcje kolejnych sześciu czasopism). Historycznie rzecz ujmując Segment Czasopism powstał na skutek nabycia przez Spółkę przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w zakresie wydawania czasopism kolorowych w 2002 r. (następnie został jednak znacząco rozbudowany, utrzymując jednak integralność w ramach prowadzonej działalności). Oprócz Segmentu Czasopism w ramach Spółki funkcjonuje Segment Prasa Codzienna i Internet. Kolejne dwa segmenty biznesowe (równorzędne z punktu widzenia zarządczego) - Segment Radio i Segment Reklama Zewnętrzna - funkcjonują w ramach grupy kapitałowej Spółki poprzez spółki zależne. Poza wskazanymi powyżej segmentami w strukturze Spółki istnieją także piony wspomagające oraz działy okołozarządowe, których funkcje nie mają charakteru samodzielnego biznesowo, lecz są wykonywane na rzecz Spółki jako całości, a więc na rzecz każdego z segmentów. Struktura organizacyjna Spółki i jej grupy kapitałowej dostępna jest również na internetowej stronie korporacyjnej Spółki. Na potrzeby prowadzenia działalności wydawniczej na rynku czasopism, Spółka zawarła szereg umów, które są funkcjonalnie przypisane do Segmentu Czasopism, w tym w szczególności umowy sprzedaży reklam, umowy na druk czasopism, umowy kolportażu zawierane z zewnętrznymi dystrybutorami prasy, umowy na treści redakcyjne związane z czasopismami, umowy licencyjne etc.

W ramach systemu księgowego Spółki do Segmentu Czasopism przypisywane są przychody i bezpośrednie koszty operacyjne (oraz wynik na działalności operacyjnej) tej jednostki organizacyjnej. Wyniki operacyjne osiągane przez poszczególne segmenty biznesowe są zestawiane przez Spółkę zarówno na jej własne potrzeby zarządcze, jak i w celu raportowania na Giełdę Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie ("GPW") i ujawniania inwestorom. Raportowanie wyników operacyjnych na GPW odbywa się poprzez wprowadzanie odpowiednich zapisów do sprawozdań finansowych Spółki (w przypadku sprawozdania skonsolidowanego za pierwsze półrocze 2007 r. wyniki te zostały ujawnione w Komentarzu Zarządu do Raportu Biegłego Rewidenta - dostępne na internetowej stronie korporacyjnej Spółki - raporty finansowe) oraz w formie publicznie dostępnych prezentacji dla inwestorów (dostępne na internetowej stronie korporacyjnej Spółki - prezentacje dla inwestorów). Natomiast dla celów zarządczych Spółki, w oparciu o ustalone zestawienia, przygotowywane są szczegółowe analizy i budżety poszczególnych segmentów, w tym Segmentu Czasopism. W tym zakresie przygotowywane są m.in. miesięczne raporty dla Zarządu Spółki. Przykładowo w pierwszym półroczu 2007 r. łączne przychody Spółki z tytułu sprzedaży czasopism oraz reklam w nich publikowanych wyniosły 52,7 mln złotych, a koszty operacyjne w tym okresie wyniosły 42,2 mln zł. Jednocześnie średnie płatne rozpowszechnianie czasopism wyniosło w pierwszym półroczu 2007 r. 1,078 mln egzemplarzy. Należy podkreślić, iż w ramach opisanego powyżej sposobu prowadzenia ewidencji rachunkowej Spółki, do Segmentu Czasopism alokowane są przychody i koszty bezpośrednio związane z jego funkcjonowaniem (tj. prowadzeniem działalności wydawniczej na rynku czasopism). Do Segmentu Czasopism są również przypisywane należności i zobowiązania Spółki związane bezpośrednio z wydawaniem czasopism (również raportowane Zarządowi Spółki na bazie analiz miesięcznych) oraz środki trwałe i wartości niematerialne i prawne wykorzystywane bezpośrednio na potrzeby Segmentu Czasopism. W przypadku rozważanego przeniesienia Segmentu Czasopism na inny podmiot gospodarczy (np. w drodze wniesienia aportem lub umowy sprzedaży), Spółka przeniosłaby na taki podmiot wszystkie składniki majątkowe wykorzystywane obecnie w działalności Segmentu Czasopism, w tym zarówno wartości niematerialne i prawne obejmujące m.in. prawa do znaków towarowych, prawa do tytułów prasowych, domeny internetowe oraz wartość firmy, jak i środki trwałe (np. sprzęt elektroniczny oraz wyposażenie Segmentu Czasopism). Na powyższy podmiot zostałyby przeniesione także wierzytelności i prawa przysługujące Spółce z tytułu umów związanych z funkcjonowaniem Segmentem Czasopism (w szczególności umowy sprzedaży reklam, umowy na druk czasopism, umowy kolportażu z dystrybutorami prasy czy umowy na treści redakcyjne) oraz te zobowiązania Spółki bezpośrednio przypisane do działalności Segmentu Czasopism. Przedmiotem takiego przeniesienia nie byłyby natomiast wierzytelności i prawa wynikające z umów, które zostały zawarte na potrzeby funkcjonowania innych segmentów biznesowych Spółki (np. niektóre umowy kolportażu) oraz tych składników majątkowych, które są wykorzystywane przez Spółkę jako całość (np. nieruchomość zajmowana przez Spółkę, technologie informatyczne). Jednakże po przeniesieniu Segmentu Czasopism na inny podmiot zostałyby zawarte odpowiednie umowy dotyczące korzystania na potrzeby Segmentu Czasopism ze składników majątkowych nie będących przedmiotem transakcji (np. umowa najmu części powierzchni biurowej, umowa o korzystanie z technologii Spółki, umowa o świadczenie usług księgowych) ze Spółką bądź podmiotem zewnętrznym, tak aby w pełni zapewnić ciągłość operacyjnego funkcjonowania Segmentu Czasopism po ewentualnym przeniesieniu. Ponadto, w wyniku przeniesienia Segmentu Czasopism na inny podmiot wszyscy pracownicy Spółki zatrudnieni w Segmencie Czasopism (w liczbie około I 80 osób) przeszliby, w trybie art. 23 kodeksu pracy, do pracy w podmiocie, do którego został przetransferowany Segment Czasopism. Na bazie przejętego zespołu składników materialnych i niematerialnych podmiot na który zostałby przeniesiony Segment Czasopism miałby zatem możliwość kontynuowania działalności wydawniczej na rynku czasopism w takim samym zakresie, jak robiła to Spółka przed dokonaniem transferu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany powyżej Segment Czasopism stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opinii Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący Segment Czasopism oraz istniejące pomiędzy tymi składnikami powiązania o charakterze organizacyjno-gospodarczym spełniają przewidziane w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przesłanki uznania powiązanych ze sobą składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Należy wskazać, że definicja pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa występuje jedynie w prawie podatkowym. Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zorganizowana część przedsiębiorstwa została zdefiniowana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy więc do czynienia jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań); składniki te są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;

2.

zespół ten jest

(a) organizacyjnie i

(b) finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Istnienie zespołu składników przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych

Zdaniem Spółki, w analizowanym stanie faktycznym nie powinny zachodzić jakiekolwiek wątpliwości, iż w przypadku Segmentu Czasopism mamy do czynienia ze zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych (w tym co istotne, również zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych - tj. prowadzenia działalności wydawniczej na rynku czasopism.

Wyodrębnienie organizacyjne

Przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego należy rozumieć jako wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej danego przedsiębiorstwa czy to na podstawie statutu, regulaminu lub innego aktu, czy nawet wyodrębnienie czysto faktyczne. Wyodrębnienie zespołu składników majątkowych wykorzystywanych na potrzeby prowadzenia działalności wydawniczej na rynku czasopism przybrało w strukturze organizacyjnej Spółki wyraźną formę, albowiem ma ono postać Segmentu Czasopism, mającego charakter samodzielnej jednostki organizacyjnej realizującej jeden z rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę. Posiada on własną hierarchiczną strukturę organizacyjną (składającą się z kilku wewnętrznych jednostek opisanych w stanie faktycznym) z Dyrektorem Segmentu na czele i własne zasoby ludzkie (personel) oraz jest nadzorowany bezpośrednio przez członka Zarządu Spółki. Działalność ta jest odrębna od innych segmentów biznesowych działalności Spółki I grupy kapitałowej. Segment Czasopism jest również wyposażony w odpowiednie składniki majątkowe, w oparciu o które realizuje działalność wydawniczą. W opinii Spółki nie ulega zatem wątpliwości, że Segment Czasopism spełnia przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego w ramach działalności Spółki.

Wyodrębnienie finansowe

Zdaniem Spółki, przesłankę wyodrębnienia finansowego należy rozumieć jako taki sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa, w ramach którego jest możliwe wyodrębnienie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań w stosunku do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie należy tego pojęcia natomiast utożsamiać jako pełnej samodzielności finansowej, czy też funkcjonowania w ramach oddziału samodzielnie sporządzającego bilans. W opinii Spółki sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością wydawniczą prowadzoną w ramach Segmentu Czasopism spełnia warunki wyodrębnienia finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa wymaganego przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych. Świadczą o tym przede wszystkim poniższe okoliczności:

a.

gospodarka finansowa Segmentu Czasopism jest zorganizowana w taki sposób, iż w ramach systemu księgowego Spółki jest dokonywane przypisywanie do tego segmentu osiąganych przychodów i ponoszonych kosztów operacyjnych, a więc ustalenie wyniku operacyjnego tej jednostki organizacyjnej;

b.

ustalone wyniki operacyjne Segmentu Czasopism są przedmiotem szczegółowych analiz na potrzeby zarządcze Spółki (w tym zakresie przygotowywane są np. budżety Segmentu Czasopism) oraz są raportowane na GPW w postaci odpowiednich zapisów umieszczanych w sprawozdaniach finansowych Spółki (w przypadku sprawozdania skonsolidowanego za I półrocze 2007 r. wyniki te zostały ujawnione w Komentarzu Zarządu do Raportu Biegłego Rewidenta) oraz prezentacji dla inwestorów;

c.

ewidencja księgowa Spółki pozwała także na ustalenie składników majątkowych (zarówno środków trwałych, jak i wartości niematerialnych i prawnych - np. znaków towarowych) wykorzystywanych przez Segment Czasopism na potrzeby prowadzonej działalności wydawniczej " należności (wierzytelności) przysługujących Segmentowi Czasopism i zobowiązań tej jednostki organizacyjnej.

Potwierdzeniem faktu, iż przedstawione powyżej wyodrębnienie finansowe Segmentu Czasopism spełnia wymagania określone w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest stanowisko organów podatkowych w tej kwestii, zgodnie z którym przesłanka wyodrębnienia finansowego nie jest utożsamiana z samodzielnym sporządzaniem bilansu lub samodzielnością finansową, lecz jest traktowana jako możliwość przyporządkowania kosztów i przychodów oraz należności i zobowiązań do danej jednostki poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych (np. prowadzenie systemu księgowego w sposób pozwalający ustalić te wartości czy też opracowywanie analiz finansowych lub budżetów na kolejne lata dla celów zarządczych).

Możliwość niezależnego funkcjonowania jako przedsiębiorstwo

Ostatnią z przesłanek wskazanych w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest możliwość funkcjonowania danego zespołu składników majątkowych w formie samodzielnego przedsiębiorstwa realizującego określone zadania gospodarcze. Z analizy orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że to właśnie ostatnia z wymienionych powyżej przesłanek jest decydująca dla uznania czy w danym stanie faktycznym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, czy też nie. W wyroku z dnia 26 czerwca 1998 r., sygn. I SA/Gd 1097/96, NSA stwierdził, że: "aby część mienia mogła być uznana za zorganizowaną jego część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. zakładu, sklepu czy punktu usługowego".

Również w innym orzeczeniu sąd wyraźnie podkreślił, iż: "za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, a w szczególności zakład, sklep i punkt usługowy" (wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2000 r., sygn. I SA/Wr 1/99). W opinii Spółki przedstawiony w niniejszym wniosku sposób wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego Segmentu Czasopism w strukturze Spółki oraz wchodzące w skład Segmentu Czasopism zasoby ludzkie i składniki majątkowe pozwalają na stwierdzenie, iż segment ten stanowi de facto odrębną jednostkę organizacyjną Spółki prowadzący określony rodzaj działalności gospodarczej (tj. działalność wydawniczą na rynku czasopism). Biorąc pod uwagę powyższe oraz okoliczność, iż Segment Czasopism wykonuje swoją działalność w oparciu o "własny" personel oraz zasób składników majątkowych, obejmujący zarówno środki trwale, jak i wartości niematerialne i prawne, należy stwierdzić, że Segment Czasopism w sposób samodzielny wykonuje działalność wydawniczą w ramach Spółki. Zatem nie powinny zachodzić wątpliwości, iż Segment Czasopism ma pełną możliwość funkcjonowania w formie samodzielnego przedsiębiorstwa realizującego określone zadania gospodarcze, a tym samym w omawianym przypadku spełniona została także ostatnia z przesłanek uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zdaniem Spółki, potwierdzeniem powyższego stwierdzenia jest także okoliczność, iż w przypadku potencjalnego przeniesienia Segmentu Czasopism na inny podmiotu, zostałyby przeniesione na taki podmiot zarówno składniki materialne (sprzęt elektroniczny, wyposażenie biurowe), jak i niematerialne (w szczególności prawa do znaków towarowych, prawa do tytułów prasowych, domeny internetowe) wykorzystywane przez Segment Czasopism oraz wierzytelności i zobowiązania związane bezpośrednio z funkcjonowaniem tego segmentu. Z mocy prawa (Kodeks pracy) na powyższy podmiot przeszliby również wszyscy dotychczasowi pracownicy Spółki zatrudnieni w Segmencie Czasopism. W konsekwencji podmiot otrzymujący aport miałby możliwość pełnego kontynuowania działalności wydawniczej na rynku czasopism w oparciu o dotychczasowe "zasoby majątkowe i personalne" bez konieczności przeprowadzania żadnych istotnych zmian w tym zakresie. Okoliczność ta potwierdza możliwość funkcjonowania Segmentu Czasopism jako samodzielnego przedsiębiorstwa realizującego określone zadania gospodarcze.

W świetle powyższych uwag Spółka stoi na stanowisku, że uzasadnione jest stanowisko, że Segment Czasopism, składający się z opisanych powyżej składników materialnych i niematerialnych, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl