IP-PB3-423-328/07-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-328/07-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kwoty podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku obrotowym trwającym od 1 września 2006 r. do 31 sierpnia 2007 r. Spółka otrzymała z Urzędu Miasta X faktury korygujące dotyczące opłat za wieczyste użytkowanie gruntu za lata 2005 i 2006.

W latach 2005 i 2006 Urząd Miasta wystawił faktury z tego tytułu z 22% VAT-em (dotychczasową wartość opłaty traktując jako brutto). W związku z tym wartość netto Spółka zaliczyła w koszty, a VAT został odliczony w miesiącu otrzymania faktur tj. w marcu 2005 r. i w kwietniu 2006 r.

W dniu 24 sierpnia 2007 r. Spółka otrzymała korekty tych faktur wycofujące VAT (w związku z uchwałą NSA z 8 stycznia 2007 r. znak I FPS 1/2006).

Spółka ma problem jak potraktować VAT wynikający z tych korekt oraz kiedy skorygować VAT i podatek dochodowy od osób prawnych, ponieważ odliczony wcześniej podatek od towarów i usług z chwilą otrzymania ww. korekt powinien być zmniejszony, zaś koszty uzyskania przychodów zwiększone o jego równowartość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z uwagi na fakt, że zarachowanie kosztów do roku podatkowego, którego dotyczą nie było możliwe, można potrącić koszty w roku, w którym otrzymano faktury korygujące, bez konieczności korygowania deklaracji CIT-8 za lata ubiegłe.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione w związku z ostatecznym rozliczeniem kosztów podatku od towarów i usług, należy uznać za koszty uzyskania przychodu w roku, w którym je poniesiono, tj. trwającym od 1 września 2006 r. do 31 sierpnia 2007 r. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Równocześnie ust. 4 art. 15 stanowi, iż koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Spółka nie miała możliwości zarachowania opisanych wcześniej wydatków z tytułu opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu, gdyż faktury jakie wówczas otrzymała (zgodne z ówczesnymi interpretacjami) zawierały w sobie należny podatek VAT. Ponadto faktury korygujące otrzymano po sporządzeniu i zatwierdzeniu bilansu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl