IP-PB3-423-315/07-3/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-315/07-3/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2007 r. (data wpływu 4 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest państwową jednostką administracyjną, która prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole X (Dz. U. Nr 63, poz. 266 z późn. zm.), zgodnie z którą Szkoła ta ma osobowość prawną, a do jej mienia i finansów stosuje się przepisy dotyczące państwowych szkół wyższych. Szkoła działa również na podstawie statutu stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 października 1999 r. w sprawie nadania statutu Krajowej Szkole X (Dz. U. Nr 82, poz. 920 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 powołanej powyżej ustawy, zwanej dalej ustawą o KSX, zadaniem Krajowej Szkoły X jest kształcenie i przygotowywanie do służby publicznej urzędników służby cywilnej oraz kadr wyższych urzędników administracji Rzeczypospolitej Polskiej.

Krajowa Szkoła X, zwana dalej "Szkołą", jest związana z systemem administracji Państwa. Szkoła jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Statutu, do zakresu działania Szkoły należy w szczególności:

1.

kształcenie kandydatów na stanowiska wyższych urzędników administracji publicznej,

2.

opracowywanie programów oraz organizowanie szkoleń dla administracji publicznej, w szczególności przewidzianych dla służby cywilnej,

3.

współpraca z administracją publiczną, ze szkołami wyższymi oraz innymi instytucjami, a także organizacjami krajowymi i zagranicznymi.

Na Krajową Szkołę zostały nałożone nowe zadania w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.). Realizując wskazane w powoływanych ustawach zadania Krajowa Szkoła przeprowadza egzamin do państwowego zasobu kadrowego (dalej pzk) pobierając opłatę, która zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o pzk stanowi jej przychód. Podobnie, w przypadku postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (dalej s.c.) Krajowa Szkoła prowadzi takie postępowanie dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie i pobiera z tego tytułu opłatę, która zgodnie z art. 24 ustawy o postępowaniu kwalifikacyjnym w s.c. stanowi również przychód Krajowej Szkoły.

Z dochodów uzyskiwanych z tych opłat jest finansowana działalność statutowa dotychczas prowadzona przez Krajową Szkołę, ale w pierwszej kolejności pokrywane są koszty związane z przeprowadzaniem wyżej wspomnianych egzaminów i postępowań kwalifikacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane powyżej dochody Krajowej Szkoły z tytułu opłat za egzamin do państwowego zasobu kadrowego oraz przychody z opłat z postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej w zakresie, w którym są wydatkowane na przygotowanie i przeprowadzenie tychże zadań - korzystają z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W przekonaniu wnioskodawcy wydatki ponoszone przez Krajową Szkołę są związane z działalnością statutową, która polega na kształceniu i przygotowywaniu do służby publicznej urzędników służby cywilnej oraz kadr wyższych urzędników administracji Rzeczypospolitej Polskiej (art. 1 ustawy o KSX). Działalność Krajowej Szkoły została w tym zakresie doprecyzowana w Statucie, gdzie w § 2 postanowiono, że Szkoła służy Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowując kadry dla służby publicznej, neutralne politycznie, kompetentne i odpowiedzialne za powierzone im sprawy. Nowe zadania Krajowej Szkoły, które polegają na przeprowadzeniu egzaminów do pzk oraz przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej są związane z działalnością szkoleniową, czy też oświatową, której końcowym etapem jest weryfikacja wiedzy, umiejętności oraz predyspozycji danej osoby do pracy w administracji publicznej na zasadach określonych w stosownych ustawach. W podobny sposób wypowiedział się NSA w Poznaniu w swoim orzeczeniu z dnia 13 czerwca 2002 r. (I SA/Po 3219/00, LEX nr 77883), w którym Sąd ten stwierdził, że egzamin jest sprawdzianem wiedzy oraz umiejętności (...) i stanowi etap kończący proces szkolenia. Jest to niezbędny etap działalności oświatowej, mającej na celu przygotowanie i uzyskanie określonych prawem uprawnień.

Należy przy tym dodać, że Główny Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 6 października 2006 r. zakwalifikował czynności objęte niniejszym wnioskiem według następujących kodów PKWiU 80.42.10-00, 80.42.10-20, co potwierdza stanowisko prezentowane powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl