IP-PB3-423-202/08-2/GJ - Czy środki pochodzące z funduszy CPF wypłacane po dacie wejścia Aneksu w życie (24 maja 2007 r.) nadal środki korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-202/08-2/GJ Czy środki pochodzące z funduszy CPF wypłacane po dacie wejścia Aneksu w życie (24 maja 2007 r.) nadal środki korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków pochodzących z funduszy CPF - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków pochodzących z funduszy CPF.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja od 2004 r. zarządza wydzielonymi środkami sektorowymi CPF na podstawie umów zawartych w 2003 r. i 2007 r. przeznaczonymi na realizację programu A... 2000 w zakresie:

*

udzielania kredytów za pośrednictwem banków spółdzielczych

*

wsparcia szkoleniowego dla banków spółdzielczych

*

przygotowania tych banków do udzielania wsparcia podmiotom zainteresowanym w uczestnictwie w programie SAPARD.

Środki te były cały czas własnością Komisji Europejskiej. Jednak z dniem 24 maja 2007 r. wszedł w życie Aneks do Memorandum of Understanding z dnia 21 sierpnia 1997 r. zawarty miedzy Rzeczypospolitą Polska a Komisją Europejską, na mocy którego Komisja Europejska zrzekła się wszystkich przysługujących jej praw i obowiązków wynikających z zapisów Memorandum i w pełni przenosi tytuł własności oraz odpowiedzialność związana z zarządzaniem funduszami na rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Ze środków tych wpłacane są również wynagrodzenia pracowników przypisanych do obsługi danego programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki pochodzące z funduszy CPF wypłacane po dacie wejścia Aneksu w życie (24 maja 2007 r.) nadal środki korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadane przez Fundację fundusze CPF korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji unii europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Nie ma wątpliwości, że przed datą wejścia Aneksu z życie środki te korzystały ze zwolnienia z powyższego przepisu. Od 24 maja 2007 r. chociaż właścicielem tych środków stał się Rząd Rzeczypospolitej, środki te zostały uzyskane od Komisji Europejskiej, czyli w efekcie pochodzą od zagranicznych instytucji. Środki przeznaczone na realizację programów z funduszy CPF zostały przekazane Fundacji przed wejściem w życie Aneksu. W ocenie Fundacji środki te nie powinny być opodatkowane.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są:

* dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu istotne jest określenie źródła, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację. Warunkiem jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.

Fundusze pomocowe CPF (Counterpart Funds) funkcjonują na podstawie Memorandum zawartego 21 sierpnia 1997 r. pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Komisją Europejską w sprawie wykorzystywania i zarządzania funduszami złotowymi Unii Europejskiej. Źródłem pochodzenia środków złotowych jest sprzedaż na rynku krajowym towarów ze Wspólnot, albo płatności za usługi ze Wspólnot Europejskich, czy też zwrot kredytów udzielonych z linii kredytowych założonych z kapitału Wspólnoty Europejskiej. Fundusze CPF pochodzą z innych źródeł niż fundusze strukturalne lub przedakcesyjne i stanowią jeden z rodzajów bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Środki finansowe pochodzące z Unii Europejskiej wchodzące w skład funduszu pomocowego CPF dzielą się na:

*

Fundusze CPF ogólne,

*

Fundusze CPF sektorowe - są to fundusze pochodzące z programów sektorowych.

Podmiotami, które mogą otrzymać wsparcie finansowe z funduszy CPF są:

a.

osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej niebędące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku utworzone na podstawie odrębnych ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia,

b.

jednostki samorządu terytorialnego,

c.

organy administracji publicznej.

Jednym z programów finansowanych ze środków funduszy CPF jest A... 2000. Celem A...jest wsparcie funkcjonowania wiejskich społeczności lokalnych w warunkach integracji europejskiej poprzez uruchamianie linii kredytowych na inwestycje w sektorze rolno-spożywczym, działania wspierające, adresowane przede wszystkim do banków spółdzielczych oraz społeczności wiejskich i organizacji działających na wsi. Fundacja wykonuje zadania polegające na administrowaniu środkami CPF sektorowymi, zabezpiecza projekty od strony finansowej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych adresatami, beneficjentami zagranicznej pomocy bezzwrotnej są podmioty, którym służyć ma ta pomoc, nie zaś administrator środków finansowych.

Zwolnienie dotyczy tylko beneficjentów pomocy, którzy otrzymali środki bezzwrotnej pomocy również za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Fundacja jako podmiot administrujący środkami CPF nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie jego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl