IP-PB3-423-145/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-145/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad ustalania wartości początkowej nieruchomości gruntowej wniesionej w formie aportu do spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania wartości początkowej nieruchomości gruntowej wniesionej w formie aportu do spółki komandytowo-akcyjne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następując zdarzenie przyszłe.

X SA jest spółką z udziałem Skarbu Państwa, której akcje są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych. Spółka jest aktualnie użytkownikiem wieczystym działki gruntu wraz z usytuowanymi na niej budynkami. Grunt zostanie przez Spółkę wniesiony w formie wkładu do spółki komandytowo-akcyjnej (zwanej dalej Spółką Komandytowo - Akcyjną lub Spółką Y)będącej spółką osobową w rozumieniu Kodeksu Spółek Handlowych" w wyniku czego Spółka stanie się akcjonariuszem Spółki Komandytowo - Akcyjnej. Wartość gruntu jako wkładu zostanie wyceniona według jego wartości rynkowej i w takiej kwocie ujęta w umowie Spółki Komandytowo - Akcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób ustalić wartość początkową gruntu wniesionego we formie wkładu niepieniężnego do Spółki Y dla potrzeb podatkowej ewidencji środków trwałych.

Zdaniem Spółki, wartość początkowa gruntu wniesionego w formie wkładu niepieniężnego do Spółki Y powinna być ustalona jako wartość tego gruntu określona w umowie Spółki Y, nie wyższa jednak od wartości rynkowej tego gruntu na dzień wniesienia wkładu.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych:

* przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału; na analogicznych zasadach ustala się koszty uzyskania przychodów, wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, oraz obniżenie dochodu, podstawę opodatkowania lub podatek (art. 5 ust. 1-2);

* za wartość początkową środków trwałych uważa się - w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej (art. 16g ust. 1 pkt 4).

Spółka podkreśla jednocześnie, że odmienne unormowanie znajduje się w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., zwaną dalej "UPodFiz"). Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za wartość początkową środków trwałych uważa się - w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. z dnia wniesienia wkładu.

Z powyższych przepisów Spółka wywodzi następujące wnioski:

1.

skoro Spółka ma formę prawną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, to ustalenie wartości początkowej środka trwałego w przypadku przedmiotowego wkładu gruntu do Spółki Y powinno być dokonane w oparciu o przepisy UPodPraw:

2.

przepisy UPodPraw określają jedynie sposób ustalenia wartości początkowej środka trwałego w przypadku aportu do spółki kapitałowej, a nie określają (w przeciwieństwie do przepisów UPodFiz) sposobu ustalenia wartości początkowej środka trwałego w przypadku aportu do spółki osobowej;

3.

skoro w UPodPraw ustawodawca wyraźnie nie określił sposobu ustalenia wartości początkowej środka trwałego w przypadku aportu do spółki osobowej, to wartość ta powinna być ustalona analogicznie jak w przypadku aportu do spółki kapitałowej, czyli jako wartość na dzień wniesienia wkładu (tj. wartość określona w umowie spółki osobowej / komandytowej), nie wyższej jednak od wartości rynkowej.

Konkludując, zdaniem Spółki, wartość początkowa gruntu wniesionego w formie wkładu niepieniężnego do Spółki powinna być ustalona jako wartość tego gruntu określona w umowie Spółki Komandytowej, nie wyższa jednak od wartości rynkowej tego gruntu. Spółka podkreśla, że powyższy pogląd Spółki znajduje potwierdzenie w ugruntowanej praktyce organów podatkowych i powołuje stanowisko m.in.:

* Naczelnik Pierwszego Urzędu Mazowieckiego w Warszawie przedstawione w postanowieniu z dnia 12 lipca 2007 r. (Nr 1471/DPR2/423-63/07/JB),

* Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawione w postanowieniu z dnia 7 lipca 2006 r. (Nr 1472/R0P1/423-122/219/06/DP),

* Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim przedstawione w postanowieniu z dnia 29 marca 2006 r. (Nr US.l/1-423/1c/2006).

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi na brak unormowań szczególnych skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółki osobowej, a odnoszące się do jej wspólników będących osobami prawnymi, powinny być rozpatrywane w oparciu o ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. - Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W związku z powyższym w zakresie sposobu określenia wartości początkowej składników majątkowych wnoszonych przez osoby prawne będące wspólnikami spółki komandytowo-akcyjnej, zastosowanie powinna znaleźć odpowiednio metoda określona w art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotycząca wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółki kapitałowej.

W myśl przywołanego przepisu za wartość początkową środków trwałych uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych, nie wyższą od ich wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu. Dla potrzeb ewidencji środków trwałych należy zatem przyjąć, jako wartość początkową, wartość nieruchomości określoną przez Wspólników w umowie spółki komandytowo-akcyjnej, pod warunkiem, że wartość określona w umowie odpowiada kryteriom wartości rynkowej w rozumieniu art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl