Informacja o wdrożeniu reformy podatków pośrednich, a zwłaszcza podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 marca 1995 r. Ministerstwo Finansów Informacja o wdrożeniu reformy podatków pośrednich, a zwłaszcza podatku od towarów i usług.

W 1993 r. rozpoczął się okres wdrażania reformy podatków pośrednich, która objęła:

* likwidację podatku obrotowego,

* wprowadzenie podatku od towarów i usług (wzorowanego na zachodnioeuropejskiej konstrukcji podatku od wartości dodanej),

* wprowadzenie podatku akcyzowego,

* wprowadzenie banderolowania wyrobów spirytusowych i tytoniowych.

Obecnie, po upływie niespełna dwóch lat funkcjonowania tej reformy, można stwierdzić, co następuje:

- nastąpił znaczny wzrost dochodów budżetowych z tytułu podatków pośrednich, zarówno względny jak i bezwzględny: w ciągu trzech lat prawie trzykrotnie wzrosły dochody budżetowe (z ok. 104 bln starych zł w 1992 r. do ok. 269 bln zł w 1994 r.), a podatki pośrednie stanowią już ponad 55% dochodów podatkowych budżetu państwa;

- nastąpiło zwiększenie efektywności poboru tych podatków, a tempo wzrostu wpływów budżetowych jest znacznie wyższe od inflacji;

- stan zaległości z tytułu tych podatków kształtuje się na najniższym znanym poziomie i jest o połowę niższy od wskaźnika uznanego za dobry;

- mimo bardzo krótkiego, lecz intensywnego, okresu edukacji, podatnicy relatywnie szybko opanowali trudną sztukę tego podatku, a to głównie za przyczyną środków masowego przekazu, zwłaszcza prasy i radia, a także dzięki wsparciu ze strony środowisk naukowych oraz ekspertów w zakresie działalności edukacyjnej oraz publicystycznej;

- utrzymywanie się przychylnego stosunku do tego podatku ze strony opinii publicznej i większości podatników, a także niczym nie skrępowana dyskusja na ten temat sprzyja szybkiemu usuwaniu braków i poprawie funkcjonowania tych podatków.

W najbliższych latach istnieje konieczność podjęcia następujących działań związanych z funkcjonowaniem tych podatków, zmierzających do:

- stabilizacji podstawowych konstrukcji prawnych oraz zasad ekonomicznych przy jednoczesnym rozszerzaniu zakresu przedmiotowego i podmiotowego podatku od towarów i usług, proces ten będzie kontynuowany do 1998 r.;

- rozszerzenia bazy informacyjnej dla tych podatków, a zwłaszcza pełnej komputeryzacji jego poboru przez organy podatkowe, najszerszej dostępności dla podatników oficjalnych interpretacji dotyczących prawa podatkowego regulującego te podatki oraz udoskonalenia działalności informacyjnej na ten temat;

- uproszczenia istniejących obowiązków techniczno-prawnych, a zwłaszcza stopniowego ograniczania stosowania rachunków uproszczonych oraz poszerzania zakresu ewidencji dokonywanej za pomocą kas rejestrujących.

Podatki pośrednie

Wpływy w mld starych złotych

Treść

wykonanie

1992 r.

wykonanie

1993 r.

wykonanie

1994 r.

plan

na 1995 r.

Podatki pośrednie ogółem

103.099,1

177.494,3

269.576,9

358.400,0

w tym VAT

-

51.290,8

150.773,8

193.700,0

Treść

Zaległości w mld starych zł wg stanu na dzień 31 grudnia 1994r.

ogółem

w tym za lata poprzednie

Podatki pośrednie ogółem

11.328,4

6.718,7

w tym:

podatek VAT

4.575,2

786,0

podatek obrotowy

6.129,2

5.839,7

Procent zaległości ogółem

11.328,4

w stosunku do wpływów w 1994 r.

-----------

x 100% = 4,2%

269.576,9

Procent zaległości w podatku VAT

4.575,2

w stosunku do wpływów w 1994 r.

-----------

x 100% = 3,03%

150.773,8

Liczba podatników VAT:

na koniec 1993 r. - 211.462

na koniec 1994 r. - 491.784

23 marca 1995 r.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1995/2/5