ILPP5/4512-1-316/15-6/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/4512-1-316/15-6/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2015 r. (data wpływu 24 grudnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2016 r. (data wpływu 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonywanych z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonywanych z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A. Wniosek uzupełniono w dniu 7 marca 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy spółki "A" S.A. (w treści wniosku jako Spółka) podjęło 27 czerwca 2013 r. uchwałę w sprawie podziału zysku netto za 2012 r., na mocy której zysk ten został podzielony w sposób następujący:

1.

na obowiązkowy odpis 8% na kapitał zapasowy została przekazana kwota 17.781,02 zł,

2.

na fundusz specjalny - Produkt z "A" S.A. została przekazana kwota 190.000,00 zł,

3.

na fundusz specjalny - fundusz Zarządu została przekazana kwota 14.481,72 zł.

W roku następnym Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podjęło 26 czerwca 2014 r. uchwałę w sprawie podziału zysku netto za 2013 r., na mocy której zysk ten został podzielony w sposób następujący:

1.

na obowiązkowy odpis 8% na kapitał zapasowy została przekazana kwota 53.640,34 zł,

2.

na fundusz specjalny - Produkt z "A" S.A. została przekazana kwota 500.000.00 zł,

3.

na fundusz specjalny - fundusz Zarządu została przekazana kwota 116.863,92 zł.

W 2015 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podjęło 25 czerwca 2014 r. uchwałę w sprawie podziału zysku netto za 2014 r., na mocy której zysk ten został podzielony w sposób następujący:

1.

na obowiązkowy odpis 8% na kapitał zapasowy została przekazana kwota 75.923,54 zł,

2.

na fundusz specjalny - Produkt z "A" S.A. została przekazana kwota 330.000,00 zł,

3.

na fundusz specjalny - fundusz na pokrycie kosztów działalności marketingowej i integrującej uczestników rynku hurtowego nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, została przekazana kwota 93.120,73 zł,

4.

na kapitał rezerwowy - została przekazana kwota 450.000,00 zł.

Łącznie w latach 2013-2015 Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki na fundusz specjalny - Produkt z "A" S.A. przekazało kwotę 1.020.000 zł.

Środki zgromadzone w funduszu Produkt z "A" S.A. Spółka zaczęła wykorzystywać od września 2015 r. Wydatki na działania marketingowe - reklamy w mediach i prasie oraz grafiki na witrynach sklepowych objętych programem Produkt z "A" S.A. są ujmowane na dedykowanym koncie księgowym 856. Spółka księgowała te wydatki według schematu: Wn - konto 856 - brutto faktury. Ma - konto 201 Rozrachunki z dostawcami - brutto faktury.

Wydatki dokonywane z funduszu Produkt "A" S.A. z uwagi na dokonywane księgowania nie były zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów. Spółka ponadto nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów księgowych stwierdzających zakup towarów i usług za środki pochodzące z funduszu Produkt z "A" SA.

Sam, program Produkt z "A" S.A., na którego realizację wydatkowane są środki pochodzące z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A., to wiodący program marketingowy Spółki obejmujący ponad 1000 sklepów spożywczych regularnie zaopatrujących się u Spółki. Ich właściciele, zachowując niezależność, uczestniczyli w promowaniu rodzimego handlu, oferując świeże, zdrowe i wielkopolskie produkty kupowane na rynku hurtowym "A" S.A. prosto od lokalnych producentów.

Działania w ramach programu Produkt z "A" S.A. polegają na:

1.

wyposażeniu sklepów partnerskich w grafiki Produkt z "A" S.A. mających za zadanie ujednolicić wizerunek sklepów, nawiązać do oprawy graficznej materiałów reklamowych i ułatwić klientom rozpoznanie placówek wśród innych sklepów obecnych na rynku,

2.

emisji reklam w regionalnym radio i telewizji, mających za zadanie budowanie wśród obecnych i potencjalnych klientów, świadomości znaku towarowego Produkt z "A" S.A. oraz podkreślenie walorów sklepów sygnowanych tym znakiem. Przedmiotem promocji, poza programem sieci sklepów integrowanych przez "A" S.A., była oferta aktualna towarowa w nich dostępna,

3.

emisji reklam w prasie, które wykorzystywane były głównie do reklamy programu promocji zakupów w sklepach ze znakiem Produkt z "A" S.A. oraz innych programów wspierających. W prasie regionalnej emitowano również informacje dotyczące ważnych okazji z punktu widzenia branży florystycznej oraz komunikaty w ramach public relations. Reklamy były skierowane do konsumentów, klientów kwiaciarni oraz uczestników rynku hurtowego,

4.

organizacji wydarzeń plenerowych kiedy to przedstawiciele Spółki udali się do miast o największym zagęszczeniu sklepów i bezpośrednio zapraszali mieszkańców do placówek, wręczając materiały reklamowe,

5.

promocji produktów Spółki w miejscu sprzedaży,

6.

stworzenie strony internetowej www. (...) pl.

Wszystkie te działania są ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie osiąganych przychodów, zachowaniem, a także zabezpieczeniem źródła przychodów.

W piśmie z dnia 4 marca 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił co następuje:

1. Wnioskodawca będzie dokonywał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków dokonywanych z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A. na podstawie faktur VAT.

2. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

3. Zakupy mają związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A....

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - dalej uVAT.

Z przepisu art. 86 ust. 1 uVAT - wynika, że zakupy towarów lub usług winny być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż jedynie wtedy podatek naliczony może pomniejszać podatek należny. Zakupy towarów usług dokonywane przez Spółkę w ramach Programu Produkt z "A" S.A. pozostają w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Spółkę. Ponadto, w momencie nabywania towarów i usług za środki pochodzące z funduszu Produkt z "A" S.A. Spółce towarzyszy ich zamiar wykorzystania przy czynnościach opodatkowanych. Konkretnie wszystkie dokonywane przez Spółkę zakupy towarów i usług za środki pochodzące z funduszu Produkt z "A" S.A. mają na celu zwiększenie przychodów Spółki poprzez zwiększenie sprzedaży towarów Spółki oraz utrzymanie i zabezpieczenie dotychczasowych źródeł przychodów związanych z najmem miejsc handlowych, których Najemcy sprzedają promowane produkty. Opisane wcześniej działania marketingowe i promocyjne temu służą i ten cel osiągają.

Podatek naliczony wskazany w dokumentach księgowych dokumentujących zakupy towarów i usług wspomagających sprzedaż - reklam, a także usług marketingowych i promocyjnych - nie został też w żaden sposób zakwalifikowane przez ustawodawcę jako wyłączony spod możliwości odliczenia od podatku należnego. W konsekwencji należy uznać, że nie ma jakichkolwiek podstaw normatywnych do wyłączenia możliwości pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w dokumentach księgowych dokumentujących wydatki dokonywane z funduszu Produkt z "A" S.A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

2.

w przypadku importu towarów - kwota podatku:

a.

wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c.

wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,

d.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;

5.

(uchylony);

6.

różnica podatku, o której mowa w art. 30c ust. 2 i art. 37;

7.

u podatnika, o którym mowa w art. 16, kwota stanowiąca równowartość 22% (23% w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. - na podstawie art. 146c w związku z art. 146a pkt 1 ustawy) kwoty należnej z tytułu dostawy nowego środka transportu, nie wyższa jednak niż kwota podatku zawartego w fakturze stwierdzającej nabycie tego środka lub dokumencie celnym, albo podatku zapłaconego przez tego podatnika od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego środka.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). W obrocie krajowym - co do zasady - dokumentem, który stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego jest faktura.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

(uchylona)

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

(uchylony)

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

(uchylony)

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Jak wynika z powyższego, podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze m.in. w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podjął 27 czerwca 2013 r. uchwałę w sprawie podziału zysku netto za 2012 r., na mocy której zysk ten został podzielony w sposób następujący:

1.

na obowiązkowy odpis 8% na kapitał zapasowy została przekazana kwota 17.781,02 zł,

2.

na fundusz specjalny - Produkt z "A" S.A. została przekazana kwota 190.000,00 zł,

3.

na fundusz specjalny - fundusz Zarządu została przekazana kwota 14.481,72 zł.

W roku następnym Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podjęło 26 czerwca 2014 r. uchwałę w sprawie podziału zysku netto za 2013 r., na mocy której zysk ten został podzielony w sposób następujący:

1.

na obowiązkowy odpis 8% na kapitał zapasowy została przekazana kwota 53.640,34 zł,

2.

na fundusz specjalny - Produkt z "A" S.A. została przekazana kwota 500.000,00 zł,

3.

na fundusz specjalny - fundusz Zarządu została przekazana kwota 116.863,92 zł.

W 2015 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podjęło 25 czerwca 2014 r. uchwałę w sprawie podziału zysku netto za 2014 r., na mocy której zysk ten został podzielony w sposób następujący:

1.

na obowiązkowy odpis 8% na kapitał zapasowy została przekazana kwota 75.923,54 zł,

2.

na fundusz specjalny - Produkt z "A" S.A. została przekazana kwota 330.000,00 zł,

3.

na fundusz specjalny - fundusz na pokrycie kosztów działalności marketingowej i integrującej uczestników rynku hurtowego nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, została przekazana kwota 93.120,73 zł,

4.

na kapitał rezerwowy - została przekazana kwota 450.000,00 zł.

Łącznie w latach 2013-2015 Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki na fundusz specjalny - Produkt z "A" S.A. przekazało kwotę 1.020.000 zł.

Środki zgromadzone w funduszu Produkt z "A" S.A. Spółka zaczęła wykorzystywać od września 2015 r. Wydatki na działania marketingowe - reklamy w mediach i prasie oraz grafiki na witrynach sklepowych objętych programem Produkt z "A" S.A. są ujmowane na dedykowanym koncie księgowym 856. Spółka księgowała te wydatki według schematu: Wn - konto 856 - brutto faktury. Ma - konto 201 Rozrachunki z dostawcami - brutto faktury. Wydatki dokonywane z funduszu Produkt "A" S.A. z uwagi na dokonywane księgowania nie były zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów. Spółka ponadto nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów księgowych stwierdzających zakup towarów i usług za środki pochodzące z funduszu Produkt z "A" SA. Sam, program Produkt z "A" S.A., na którego realizacje wydatkowane są środki pochodzące z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A., to wiodący program marketingowy Spółki obejmujący ponad 1000 sklepów spożywczych regularnie zaopatrujących się u Spółki. Ich właściciele, zachowując niezależność, uczestniczyli w promowaniu rodzimego handlu, oferując świeże, zdrowe i wielkopolskie produkty kupowane na rynku hurtowym "A" S.A. prosto od lokalnych producentów. Działania w ramach programu Produkt z "A" S.A. polegają na:

1.

wyposażeniu sklepów partnerskich w grafiki Produkt z "A" S.A. mających za zadanie ujednolicić wizerunek sklepów, nawiązać do oprawy graficznej materiałów reklamowych i ułatwić klientom rozpoznanie placówek wśród innych sklepów obecnych na rynku,

2.

emisji reklam w regionalnym radio i telewizji, mających za zadanie budowanie wśród obecnych i potencjalnych klientów. świadomości znaku towarowego Produkt z "A" S.A. oraz podkreślenie walorów sklepów sygnowanych tym znakiem. Przedmiotem promocji, poza programem sieci sklepów integrowanych przez "A" S.A., była oferta aktualna towarowa w nich dostępna,

3.

emisji reklam w prasie, które wykorzystywane były głównie do reklamy programu promocji zakupów w sklepach ze znakiem Produkt z "A" S.A. oraz innych programów wspierających. W prasie regionalnej emitowano również informacje dotyczące ważnych okazji z punktu widzenia branży florystycznej oraz komunikaty w ramach public relations. Reklamy były skierowane do konsumentów, klientów kwiaciarni oraz uczestników rynku hurtowego,

4.

organizacji wydarzeń plenerowych kiedy to przedstawiciele Spółki udali się do miast o największym zagęszczeniu sklepów i bezpośrednio zapraszali mieszkańców do placówek, wręczając materiały reklamowe,

5.

promocji produktów Spółki w miejscu sprzedaży,

6.

stworzenie strony internetowej www. (...) pl.

Wszystkie te działania są ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie osiąganych przychodów, zachowaniem, a także zabezpieczeniem źródła przychodów. Wnioskodawca będzie dokonywał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków dokonywanych z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A. na podstawie faktur VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy mają związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego na fakturach dokumentujących wydatki dokonywane z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, że w niniejszej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług, które zostały sfinansowane z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A. mają związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Bez znaczenia w tej sytuacji jest to skąd pochodzą środki, z których finansowane są transakcje.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego na fakturach dokumentujących wydatki dokonywane z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A.

Podkreślenia wymaga jednak, że Spółka będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonywanych z funduszu specjalnego Produkt z "A" S.A. Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostanie załatwiony odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl