ILPP5/4512-1-177/16-4/ZD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/4512-1-177/16-4/ZD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komornika przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 14 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2016 r. (data wpływu 4 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy sprzedaż nieruchomości w drodze publicznej licytacji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy sprzedaż nieruchomości w drodze publicznej licytacji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Wniosek uzupełniono w dniu 4 sierpnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Komornik Sądowy prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi, którego przedmiotem jest nieruchomość gruntowa złożona z działki gruntowej, zabudowanej barokowym budynkiem pałacowym i zespołem parkowym oraz działki zabudowanej ruinami dworku, budynku gospodarczego i fundamentem budynku gospodarczego, (...). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy, zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Województwa, teren na którym leży przedmiotowa nieruchomość oznaczony jest na rysunku planu symbolem MU1Ws2L1 i opisany jest jako teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Działka leży w strefie ochrony konserwatorskiej. Pałac został wpisany do rejestru zabytków pod numerem 0 w 1991 r. Obecnie nieruchomość jest nieużytkowana, całkowicie zdewastowana, ulegająca przyspieszonej dekapitalizacji. Dłużnik jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 2007 r. W chwili nabycia ww. nieruchomości dłużnik był zarejestrowany jako prowadzący działalność gospodarczą. Nieruchomość została nabyta przez dłużnika w 2007 r.

W 2015 r. dłużnik przeniósł własność ww. nieruchomości w miejsce zapłaty na rzecz Spółki B.

Pismem z dnia 28 lipca 2016 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Wnioskodawca wyjaśnił co następuje:

1. Dłużnik kupił nieruchomość na podstawie umowy przeniesienia własności nieruchomości na podstawie aktu notarialnego w 2007 r.

2. Dłużnik nabył wszystkie budynki/budowle posadowione na przedmiotowej nieruchomości.

3. "Ruiny" dworku i budynek gospodarczy są budynkami, natomiast fundament budynku gospodarczego jest budowlą w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290).

4. Fundament stanowi pozostałość po budynku gospodarczym.

5. Z informacji uzyskanych z operatu szacunkowego przedmiotowej nieruchomości wynika, że po drugiej wojnie światowej obiekt służył oświacie. Na początku mieściła się tam szkoła rolnicza. W latach 70-tych ubiegłego wieku założono tam zakład wychowawczy, a następnie ośrodek szkolno-wychowawczy dla dzieci upośledzonych umysłowo. Potem po raz kolejny zmieniono formę jego działalności, tym razem na ośrodek wychowawczy dla dzieci z zaburzonym zachowaniem, który funkcjonował w pałacu do 1997 r.

6. Dłużnik w celu częściowego zwolnienia ze zobowiązania polegającego na obowiązku zapłaty tytułem zwrotu pożyczki przeniósł na rzecz Spółki B. prawo własności nieruchomości.

W wyniku licytacji komorniczej nieruchomości zostanie zbyte prawo własności dłużnika, gdyż zgodnie z art. 930 kodeksu postępowania cywilnego rozporządzenie nieruchomością po jej zajęciu nie wpływa na dalszy bieg postępowania, tzn. postępowanie egzekucyjne będzie się toczyć w taki sposób, jakby do rozporządzenia nieruchomością nie doszło.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości w drodze publicznej licytacji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. nieruchomości w drodze publicznej licytacji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Dłużnik jest spółką prawa handlowego. Zatem już tylko ten fakt przesądza, że każda sprzedaż obejmująca jej majątek jest dokonywana w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa nie będzie objęta zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem w wyniku umowy przeniesienia własności ww. nieruchomości w miejsce zapłaty dokonanej w 2015 r. pomiędzy Dłużnikiem, a Spółką B. doszło do jego pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem (czyli oddaniem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu), a jego planowaną dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów to - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy - sprzedaż.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wyjaśnić należy, że istota dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy polega na "przeniesieniu prawa" do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie "rozporządzanie towarami jak właściciel" należy rozumieć szeroko, będzie to zatem każde przeniesienie uprawnienia do prawnego dysponowania towarem ale nie tylko. Przepis ustawy o podatku od towarów i usług ma bowiem zastosowanie do każdego przeniesienia prawa na inną stronę, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak, jak właściciel. Powyższe dotyczy nawet sytuacji, gdy przeniesienie prawa do rozporządzania towarem nie wiąże się z przeniesieniem własności w sensie cywilistycznym. Znajduje to wyraz w zawartej w treści przepisu formule "jak właściciel", co implikuje możliwość uznania za dostawę towarów również owego faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą bez względu na to, czy w rzeczywistości w ślad za tym doszło do przeniesienia prawa własności. Należy rozróżnić pojęcie "rozporządzanie towarami jak właściciel" w ujęciu ustawowym i pojęcie własności w ujęciu cywilistycznym.

Zgodnie zatem z ww. przepisami nieruchomość spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Jak wynika z powyższego, dostawa nieruchomości - co do zasady - jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę - w rozumieniu art. 7 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma zatem na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem "podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, że status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy podmiot dokonujący transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem "podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że komornik sądowy prowadzi postępowanie egzekucyjne, którego przedmiotem jest nieruchomość gruntowa złożona z działki gruntowej, zabudowanej barokowym budynkiem pałacowym i zespołem parkowym oraz działki gruntowej zabudowanej ruinami dworku, budynku gospodarczego i fundamentem budynku gospodarczego. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, teren na którym leży przedmiotowa nieruchomość opisany jest jako teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Działka leży w strefie ochrony konserwatorskiej. Pałac został wpisany do rejestru zabytków. Obecnie nieruchomość jest nieużytkowana, całkowicie zdewastowana, ulegająca przyspieszonej dekapitalizacji. Dłużnik jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 2007 r. W chwili nabycia ww. nieruchomości dłużnik był zarejestrowany jako prowadzący działalność gospodarczą. Nieruchomość została nabyta przez dłużnika w 2007 r. Dłużnik nabył wszystkie budynki/budowle posadowione na przedmiotowej nieruchomości. W 2015 r. dłużnik w celu częściowego zwolnienia ze zobowiązania polegającego na obowiązku zapłaty tytułem zwrotu pożyczki przeniósł na rzecz Spółki B. prawo własności nieruchomości, jednak w wyniku licytacji komorniczej nieruchomości zostanie zbyte prawo własności dłużnika, gdyż zgodnie z art. 930 kodeksu postępowania cywilnego rozporządzenie nieruchomością po jej zajęciu nie wpływa na dalszy bieg postępowania, tzn. postępowanie egzekucyjne będzie się toczyć w taki sposób, jakby do rozporządzenia nieruchomością nie doszło.

Na tle powyższego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w drodze publicznej licytacji będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że zbycie przez komornika nieruchomości, o której mowa we wniosku będzie stanowiło - zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy - odpłatną dostawę towarów, która na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, sprzedaż przez komornika przedmiotowej nieruchomości w drodze publicznej licytacji - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższe wynika z faktu, że dłużnik jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT a nieruchomość będąca przedmiotem transakcji stanowi majątek jego przedsiębiorstwa, tym samym sprzedaż dokonywana będzie w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Tym samym inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W analizowanym przypadku dotyczy to w szczególności kwestii stawki VAT lub ewentualnego zwolnienia od podatku planowanej transakcji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl