ILPP5/443-66/13-3/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-66/13-3/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej po dniu 1 grudnia 2008 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej po dniu 1 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - "A" Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność handlową w Polsce i poza granicami kraju, polegającą na sprzedaży komponentów do instalacji telewizji kablowej (PKD 4690Z). Klienci zamawiają towary droga mailową, poprzez stronę internetową, telefonicznie, faxem lub w nielicznych wypadkach osobiście w siedzibie Spółki. Faktury do klientów wysyłane są wraz z towarem lub za pomocą poczty. Przy zakupach w siedzibie Spółki faktury wydawane są wraz z towarem. W działalności Wnioskodawcy występują sytuacje, w których należy wystawić fakturę korygującą. Faktury korygujące wystawiane są w związku ze zwrotem towarów przez klientów, w związku ze zmianą ceny w wyniku udzielonych rabatów jak i w związku z korektą błędnej ceny.

W przypadku wystawienia faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania i podatek należny niejednokrotnie zdarzały się sytuacje, w których Spółka otrzymała od nabywcy potwierdzenie odbioru faktury korygującej ze znacznym opóźnieniem (nawet po kilku miesiącach), bądź takiego potwierdzenia w ogóle nie otrzymała. Wnioskodawca nadmienia, że otrzymanie potwierdzenia faktury korygującej wiąże się często z koniecznością podejmowania dodatkowych czynności przez Spółkę (ponawianie próśb skierowanych do nabywców o potwierdzenie odbioru faktury korygującej, konieczność bieżącego monitorowania wpływu potwierdzeń odbioru do Spółki).

Spółka podkreśliła, iż nawet w sytuacji, gdy nie otrzymała potwierdzenia odbioru faktury korygującej, możliwe jest zweryfikowanie zasadności oraz przyczyny wystawienia takiego dokumentu, jak również jego powiązanie z fakturą pierwotną w oparciu o prowadzoną przez Spółkę analizę rozliczeń finansowych z kontrahentami oraz sposób dokumentowania transakcji gospodarczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej po dniu 1 grudnia 2008 r. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korekty przez kontrahenta w formie potwierdzenia e-mailem, potwierdzenia na kserokopii/skanie dokumentu, zwrotnego potwierdzenia odbioru, otrzymania podpisanej kopii faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej po dniu 1 grudnia 2008 r. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korekty przez kontrahenta w formie:

* potwierdzenia e-mailem, lub

* potwierdzenia na kserokopii/skanie dokumentu, lub

* zwrotnego potwierdzenia odbioru, lub

* podpisanej kopi faktury korekty.

Z dniem 1 grudnia 2008 r. w przepisach art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o podatku VAT ustawodawca nakłada obowiązek posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Znowelizowane przepisy stanowią, że w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Ustawodawca wprowadzając znowelizowane przepisy nie określił w jakiej formie, potwierdzenie to powinno zostać uzyskane, tak więc potwierdzenie to może być dokonane w dowolnej formie. Stanowisko Spółki w tym zakresie potwierdza szereg interpretacji indywidualnych, m.in. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2011 r., sygn. ILPP1/443-1151/10-2/AI, w której stwierdzono, iż: "Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż."

Z powyższej interpretacji wynika, że potwierdzenie wpływu może nastąpić w dowolnej formie, byle wynikało z niej, że nabywca otrzymał fakturę korygującą.

W interpretacji tej potwierdzono też możliwość elektronicznego potwierdzenia otrzymania faktury korekty: "sposób dokumentowania otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących na podstawie elektronicznego potwierdzenia odbioru (e-mail) będzie spełniał warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy, pozwoli bowiem jednoznacznie stwierdzić, że kontrahent fakturę korygującą otrzymał. Powyższe wynika z faktu, iż w ww. przypadku Wnioskodawca będzie posiadał potwierdzenie nadania faktury korygującej wystawione przez firmę kurierską lub pocztę oraz informację potwierdzającą fakt otrzymania tej faktury przez odbiorcę, przesłane drogą elektroniczną (e-mail). Odbiór faktury korygującej zostanie zatem potwierdzony w informacji (dokumencie) pochodzącej od kontrahenta (odbiorcy faktury)".

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2009 r., nr IPPP3/443-639/09-2/MM uznał, że ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Powyższy odbiór może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca je otrzymał. Organ stwierdził, że forma odbioru przez nabywcę faktury korygującej w postaci zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki listowej poleconej zawierającej oryginał i kopię faktury korygującej umożliwia obniżenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego.

Powyższe stanowisko potwierdzają też wcześniejsze wyjaśnienia i interpretacje organów podatkowych. Przykładem takim może być wyjaśnienie Urzędu Skarbowego w Nowej Soli z dnia 15 grudnia 2004 r., nr IV/433/94/2004, stwierdzające, że potwierdzenie może mieć formę zwrotnego potwierdzenia odbioru wysyłanego pocztą listu poleconego, jak i odrębnego potwierdzenia na piśmie faktu otrzymania faktury korygującej, czy też zwrotnego odesłania kopii podpisanej faktury korygującej. Może to być faks podpisanej faktury korygującej.

Po analizie ustawodawstwa oraz orzecznictwa w przedmiotowej kwestii, zdaniem Spółki potwierdzenie odbioru faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie. Ważne jest, aby jednoznacznie stwierdzało, że nabywca otrzymał fakturę korygującą. Ponieważ nie zawsze możliwe jest potwierdzenia odbioru faktury poprzez złożenie przez nabywcę odpowiedniej adnotacji, zdaniem Wnioskodawcy potwierdzeniem odbioru faktury korygującej może być również:

* zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej zawierającej oryginał faktury korygującej,

* podpisana kopia faktury korygującej,

* kserokopia lub skan oryginału faktury korygującej - podpisany przez nabywcę,

* pisemne potwierdzenie odbioru faktury korygującej dokonane przez nabywcę, na innym dokumencie niż faktura korygująca np. mail od nabywcy, specyfikacja otrzymanych faktur korekt.

Reasumując zdaniem Spółki, każda z powyższych metod spełnia wymóg jednoznacznego potwierdzenia, że nabywca otrzymał fakturę korygującą i stanowi podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania jak i podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzymała takie potwierdzenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 29 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stanowił, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., cyt. art. 29 ust. 1 ustawy obowiązywał w brzmieniu: "Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zgodnie z art. 29 ust. 4b ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Z kolei stosowanie do przepisu art. 29 ust. 4b ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,

3.

sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy,

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4c ustawy, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

W oparciu o treść art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wskazać należy, iż ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, rozporządzeniem Ministra Finansów.

W stanie prawnym obowiązującym w okresie od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 1 kwietnia 2011 r. ww. kwestie regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), dalej rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. które to rozporządzenie jest aktem aktualnie obowiązującym. Problematyka dotycząca wystawiania faktur korygujących została uregulowana w § 13 i § 14 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. Jednakże na podstawie § 1 pkt 4 i pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. poz. 1428), dalej rozporządzenie zmieniające, od dnia 1 stycznia 2013 r. przepisy § 13 i § 14 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. otrzymały nowe brzmienie.

I tak, w myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygującą powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.).

Jak wynika z § 13 ust. 5 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi § 14 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. cyt. wyżej przepisy § 13 ust. 1, ust. 2, ust. 3 i ust. 5 oraz § 14 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., otrzymały następujące brzmienie nadane rozporządzeniem zmieniającym.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Jak wynika z § 13 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Na podstawie § 13 ust. 3 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy całości lub części należności, o której mowa § 10 ust. 1.

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność handlową w Polsce i poza granicami kraju, polegającą na sprzedaży komponentów do instalacji telewizji kablowej (PKD 4690Z). Klienci zamawiają towary droga mailową, poprzez stronę internetową, telefonicznie, faxem lub w nielicznych wypadkach osobiście w siedzibie Spółki. Faktury do klientów wysyłane są wraz z towarem lub za pomocą poczty. Przy zakupach w siedzibie Spółki faktury wydawane są wraz z towarem. W działalności Wnioskodawcy występują sytuacje, w których należy wystawić fakturę korygującą. Faktury korygujące wystawiane są w związku ze zwrotem towarów przez klientów, w związku ze zmianą ceny w wyniku udzielonych rabatów jak i w związku z korektą błędnej ceny. W przypadku wystawienia faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania i podatek należny niejednokrotnie zdarzały się sytuacje, w których Spółka otrzymała od nabywcy potwierdzenie odbioru faktury korygującej ze znacznym opóźnieniem (nawet po kilku miesiącach), bądź takiego potwierdzenia w ogóle nie otrzymała. Wnioskodawca nadmienia, że otrzymanie potwierdzenia faktury korygującej wiąże się często z koniecznością podejmowania dodatkowych czynności przez Spółkę (ponawianie próśb skierowanych do nabywców o potwierdzenie odbioru faktury korygującej, konieczność bieżącego monitorowania wpływu potwierdzeń odbioru do Spółki).

Na tle powyższego Zainteresowany ma wątpliwości, czy w odniesieniu do faktur korygujących wystawionych po dniu 1 grudnia 2008 r. ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta w formie: potwierdzenia e-mailem, potwierdzenia na kserokopii/skanie dokumentu, zwrotnego potwierdzenia odbioru, podpisanej kopii faktury korygującej.

Z brzmienia cyt. wyżej regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się z tytułu przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4 ustawy, to czynność taka, dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług, powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Przy czym należy zaznaczyć, iż ustawodawca w powołanym wyżej art. 29 ust. 4b ustawy wyraźnie wskazał przypadki, w których posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest wymagane. Dotyczy to:

* eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

* dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,

* sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy,

* pozostałych przypadków, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Zatem jedynie w sytuacji, gdy faktura korygująca dotyczy ww. czynności posiadanie potwierdzenia jej odbioru przez kontrahenta nie jest wymagane do uzyskania prawa do korekty podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób dokumentowania otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących na podstawie potwierdzenia e-mailem, potwierdzenia na kserokopii/skanie dokumentu, zwrotnego potwierdzenia odbioru, podpisanej kopii faktury korygującej, spełnia warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy, pozwala bowiem jednoznacznie stwierdzić, że kontrahent fakturę korygującą otrzymał.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym jest on uprawniony do obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej po dniu 1 grudnia 2008 r. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korekty przez kontrahenta w formie:

* potwierdzenia e-mailem, lub

* potwierdzenia na kserokopii/skanie dokumentu, lub

* zwrotnego potwierdzenia odbioru, lub

* podpisanej kopi faktury korekty,

należało uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zaznaczyć, iż obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie dotyczy przypadków wskazanych w art. 29 ust. 4b ustawy.

Na marginesie należy wskazać na treść art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) zgodnie z którym, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć.

Zatem, dokonywanie przez podatnika wszelkich zmian dotyczących rozliczeń podatku od towarów i usług może nastąpić do momentu, w którym nie ulega przedawnieniu zobowiązanie podatkowe za dany okres rozliczeniowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej po dniu 1 grudnia 2008 r. Odpowiedzi na pytanie dotyczące stanu faktycznego w zakresie prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej przed dniem 1 grudnia 2008 r. w sytuacji, gdy w dacie złożenia deklaracji Wnioskodawca nie uzyskał potwierdzenia otrzymania tej faktury przez kontrahenta, udzielono interpretacją z dnia 18 czerwca 2013 r. nr ILPP5/443-66/13-2/KG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl