ILPP5/443-65/13-2/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-65/13-2/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu szkoleniowego dla pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu szkoleniowego dla pracowników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT-u. Dokonuje sprzedaży wyrobów i usług wyłącznie opodatkowanych. Podstawowym przedmiotem jego działalności jest produkcja części zamiennych i podzespołów maszyn przemysłowych, usługi w zakresie remontów i konserwacji maszyn i urządzeń przemysłowych, obróbka mechaniczna.

W celu rozwoju własnej kadry pracowniczej i podniesienia ich kwalifikacji Zainteresowany postanowił zrealizować, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, projekt szkoleniowy "Wzrost... ". Projekt został już zakwalifikowany do dofinansowania z środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Kwota dotacji nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Spółkę usług oraz dostarczanych przez nią towarów, lecz jest wyłącznie przeznaczona na pokrycie kosztów ponoszonych w ramach realizowanego projektu szkoleniowego, nie stanowi więc dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jako taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach projektu szkoleniowego Wnioskodawca chce zrealizować swoim pracownikom m.in. następujące szkolenia: operator wózka widłowego, operator podestu, spawaczy, obsługa programów wspomagających projektowanie konstrukcji, specjalistyczne szkolenia operatorów obrabiarek CNC.

W ramach projektu Zainteresowany będzie dokonywał zakupów towarów i usług takich jak: usługi szkoleniowe, najem powierzchni biurowych, materiały biurowe oraz wyposażenie szkoleniowe otrzymując od usługodawców oraz dostawców towarów faktury, na których zostanie wykazany podatek VAT.

Planowany czas realizacji projektu 20 miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt szkoleniowy dla pracowników, dofinansowany z środków unijnych w ramach realizacji Projektu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez Spółkę wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu (z wyłączeniem art. 88 Ustawy VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując przedmiotowy projekt szkoleniowy dla swoich pracowników dofinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez nią wydatki w związku z realizacją projektu.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczania podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczania podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych (m.in. zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych) jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy VAT (lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony).

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków - fakt, że dotacja nie podlega opodatkowaniu nie skutkuje automatycznym brakiem prawa do odliczenia podatku. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć także na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, a także obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Zainteresowany uważa, iż dokonywane przez niego zakupy towarów i usług związane z projektem szkoleniowym w sposób pośredni związane są z czynnościami opodatkowanymi.

Wydatki bowiem ponoszone na realizację powyższego projektu w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, a zatem zwiększenia efektywności oraz jakości świadczonej dla Spółki pracy, niewątpliwie korzystnie wpłyną na jakość sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zainteresowany działa więc ewidentnie w interesie własnym, a nie pracowników.

Tym samym Spółce przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione przez nią wydatków w związku z realizacją przedmiotowego projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od tego podatku.

Jednocześnie na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się np. koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonuje on sprzedaży wyrobów i usług wyłącznie opodatkowanych. Podstawowym przedmiotem jego działalności jest produkcja części zamiennych i podzespołów maszyn przemysłowych, usługi w zakresie remontów i konserwacji maszyn i urządzeń przemysłowych, obróbka mechaniczna.

W celu rozwoju własnej kadry pracowniczej i podniesienia ich kwalifikacji Zainteresowany postanowił zrealizować, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, projekt szkoleniowy "Wzrost... ". Projekt został już zakwalifikowany do dofinansowania z środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Kwota dotacji nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Spółkę usług oraz dostarczanych przez nią towarów, lecz jest wyłącznie przeznaczona na pokrycie kosztów ponoszonych w ramach realizowanego projektu szkoleniowego, nie stanowi więc dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jako taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach projektu szkoleniowego Wnioskodawca chce zrealizować swoim pracownikom m.in. następujące szkolenia: operator wózka widłowego, operator podestu, spawaczy, obsługa programów wspomagających projektowanie konstrukcji, specjalistyczne szkolenia operatorów obrabiarek CNC.

W ramach projektu Zainteresowany będzie dokonywał zakupów towarów i usług takich jak: usługi szkoleniowe, najem powierzchni biurowych, materiały biurowe oraz wyposażenie szkoleniowe otrzymując od usługodawców oraz dostawców towarów faktury, na których zostanie wykazany podatek VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez niego wydatki w związku z realizacją opisanego powyżej projektu.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a ponadto - jak sam wskazał - zakupy towarów i usług związane z projektem szkoleniowym w sposób pośredni związane są z czynnościami opodatkowanymi (Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów i usług wyłącznie opodatkowanych). Ponadto - jak podkreślił Wnioskodawca - wydatki ponoszone na realizację przedmiotowego projektu służą w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, w celu zwiększenia efektywności oraz jakości świadczonej dla niego pracy, niewątpliwie korzystnie wpłyną na jakość sprzedawanych przez Zainteresowanego towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka działa więc ewidentnie w interesie własnym, a nie pracowników.

Zatem, w niniejszej sprawie wystąpi związek pośredni między zakupami towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu szkoleniowego, a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Bez znaczenia ma tutaj fakt finansowania wydatków z funduszy unijnych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Spółka realizując projekt szkoleniowy dla swoich pracowników, dofinansowany z środków unijnych w ramach realizacji projektu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ podkreśla, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to przede wszystkim zasad opodatkowania nabywanych przez Wnioskodawcę towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl