ILPP5/443-59/13-4/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-59/13-4/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 26 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.) o wskazanie klasyfikacji statystycznej dla czynności będących przedmiotem wniosku według PKWiU.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1. Przedmiot Zamówienia

Przedmiotem zamówienia jest usługa polegająca na wykonaniu zabiegów agrotechnicznych w granicach 7 rezerwatów przyrody.

2. Zakres Zamówienia

Zamówienie obejmuje wykonanie zabiegów agrotechnicznych zgodnie z poniższym zestawieniem:

L.p. Położenie

Powiat/gmina/nr działek ew./nazwa rezerwatu. Zakres i opis prac. Rozmiar prac. Termin wykonania.

1. (...) działki nr 229/2, 230, 231 i 244.

Teren rezerwatu przyrody. Wykoszenie trzciny i wyniesienie skoszonej biomasy poza teren rezerwatu. Prace należy wykonać ręcznie lub przy użyciu kosy spalinowej. Teren objęty pracami jest zabagniony, miejscami silnie podmokły, na glebach bagiennych i torfowo-murszowych. Zwarty płat trzciny o pow. 0,20 ha. 15 lipca 2012 r.- 15 sierpnia 2013 r.

2. (...) części działek nr 116, 117, 153, 154.

Teren rezerwatu przyrody. Usunięcie z terenu rezerwatu pozostałości po osłonkach tekpolowych. Zebranie pozostałości z pow. ok. 3 ha i wywiezienie ich w celu utylizacji - Koszt utylizacji należy uwzględnić w ofercie na wykonanie tej usługi. Porządkowanie terenu na pow. ok. 3,0 ha. Od dnia podpisania umowy do dnia 30 kwietnia 2013 r.

Oznakowanie drzew na załamaniach i wzdłuż granicy rezerwatu piktogramem wykonanym białą farbą wg wzoru Zamawiającego (wzór przedstawia ryc. 1). Piktogram należy nanieść farbą odporną na warunki atmosferyczne, na wysokości ok. 130 cm od ziemi. Odległość między znakowanymi drzewami ok. 10 m (w zależności od rozmieszczenia drzew w terenie). Farbę do oznakowania zapewnia Wykonawca. Koszt farby i wykonania szablonu piktogramu należy uwzględnić w ofercie na wykonanie tej usługi. Wybrane drzewa (co ok. 10 m), na długości ok. 5 km Od dnia podpisania umowy do dnia 30 kwietnia 2013 r.

3. (...) działki nr 26/1 i 24/3.

Teren rezerwatu. Usunięcie (ręcznie lub mechanicznie) kęp jeżyn i malin zagłuszających krzewy jałowca. Przygłuszone krzewy znajdują się w 10 ogrodzeniach znajdujących się na terenie rezerwatu. Pow. 0,10 ha. 1-30 czerwca 2013 r.

Naprawa uszkodzonego, drewnianego ogrodzenia jałowca pospolitego (ogrodzenie przedstawiają fot. nr 1-2). Odcięcie i usunięcie leżącej kłody oraz suchych konarów z ogrodzenia, wykonanie 3 drewnianych, zaimpregnowanych kolorem brązowym przęseł i przymocowanie (przybicie) ich do istniejących słupków drewnianych. Przęsła o długości 3 m i wysokości 1 m, wykonać wg wzoru jak na fot. nr 1-2 (1 szt.). Od dnia podpisania umowy do dnia 30 czerwca 2013 r.

4. (...) działka nr 120/2.

Teren rezerwatu przyrody. Wykoszenie pędów i wykopanie kłączy rdestowca wraz z usunięciem biomasy poza teren rezerwatu - zabieg dwukrotny. Na łącznej pow. 0,05 ha. Pierwszy zabieg 1-30 maja 2013 r., drugi zabieg 1-30 lipca 2013 r. (ok. dwa miesiące po pierwszym zabiegu).

5. (...) działka nr 46/1.

Teren rezerwatu przyrody.

1. Usunięcie graba zwyczajnego z nalotów bukowych. Naloty i podrosty do usunięcia występują w pobliżu granic, na obrzeżach rezerwatu i w miejscach prześwietlonych. Łączna powierzchnia występowania to ok. 0,40-0,60 ha.

2. Lokalne przerzedzanie (wycinka) graba z drugiego piętra drzewostanu - usunięcie ok. 10 szt. graba o pierśnicy od 10 do 25 cm (drzewa do wycięcia oznakowano w terenie kolorem białym). Pozyskana biomasa pozostaje na terenie rezerwatu. Na łącznej pow. 0,50 ha. 1-30 czerwca 2013 r.

6. (...) działki nr 1076 i 1077.

Teren rezerwatu przyrody. Oznakowanie drzew na załamaniach i wzdłuż granicy rezerwatu piktogramem wykonanym białą farbą wg wzoru Zamawiającego (wzór przedstawia ryc. 1). Piktogram należy nanieść farbą odporną na warunki atmosferyczne, na wysokości ok. 130 cm od ziemi. Odległość między znakowanymi drzewami ok. 10 m (w zależności od rozmieszczenia drzew w terenie). Farbę do oznakowania zapewnia Wykonawca. Koszt farby i wykonania szablonu piktogramu należy uwzględnić w ofercie na wykonanie tej usługi. Wybrane drzewa (co ok. 10 m), na długości ok. 2,6 km Od dnia podpisania umowy do dnia 30 kwietnia 2013 r.

8. (...) działka nr 200.

Teren rezerwatu przyrody. Usunięcie podszytów i ewentualnych podrostów grabu i innych gatunków wraz z wyniesieniem biomasy oraz ręczne wzruszenie gleby do warstwy mineralnej. Wskazane przez Zamawiającego gniazda o łącznej powierzchni 0,30 ha. 1 września 2013 r.-30 września 2013 r.

W piśmie z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.), będącym uzupełnieniem przedmiotowego wniosku, Zainteresowany poinformował, że opisane we wniosku usługi, tj.:

* usługi pielęgnacji zieleni w rezerwatach przyrody, parkach krajobrazowych na terenach innych niż leśne polegające na: wycince drzew i krzewów, wykaszaniu roślinności zielnej, eliminacji gatunków inwazyjnych, koszeniu trzciny wraz z wywiezieniem poza teren rezerwatu, uzupełnieniu i pielęgnacji nasadzeń, oznakowaniu granic rezerwatu na pniach drzew, itp., mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni",

* ww. usługi w rezerwatach przyrody, parkach krajobrazowych na terenach leśnych, mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 02.40.10 "Usługi związane z leśnictwem",

* usługi związane z wykonaniem i naprawą ogrodzeń zabezpieczających uprawy leśne mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU ex 02.40.10 "Usługi związane z leśnictwem z wyłączeniem: patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśnie oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami".

Dodatkowo Wnioskodawca zaznaczył, że ustawodawca nie wyłączył usług związanych z grodzeniem upraw leśnych z możliwości korzystania z 8% stawki VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku VAT powinna być przyporządkowana do zamówienia opisanego powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, do zamówienia opisanego powyżej winna być przyporządkowana stawka podatku VAT w wysokości 8%.

Zamawiający odpowiadając na pytanie potencjalnego oferenta wskazał, że zamówienie składa się z części, które można przypisać od trzech różnych numerów PKWiU, tj.: PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni", PKWiU 02.40.10 "Usługi związane z leśnictwem", PKWiU 43.29.12.0 "Roboty związane z zakładaniem grodzeń". Większość prac jakie mają być wykonane - zgodnie z załączonym opisem przedmiotu zamówienia - stanowią "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" i "Usługi związane z leśnictwem" podlegające 8% stawce podatku VAT, "Roboty związane z zakładaniem grodzeń" - podlegające 23% stawce podatku VAT - stanowią tylko epizod w wyżej opisanym przedmiocie zamówienia. Roboty te polegać mają jedynie na: "Naprawa uszkodzonego, drewnianego ogrodzenia jałowca pospolitego (Ogrodzenie przedstawiają fot. nr 1-2). Odcięcie i usunięcie leżącej kłody oraz suchych konarów z ogrodzenia, wykonanie 3 drewnianych, zaimpregnowanych kolorem brązowym przęseł i przymocowanie (przybicie) ich do istniejących słupków drewnianych. Przęsła o długości 3 m i wysokości 1 m, wykonać wg wzoru jak na fot. nr 1 -2." i jak wynika z powyższego opisu przedmiotu zamówienia zawierają w sobie takie czynności jak usunięcie powalonego drzewa i jego konarów, co można zaklasyfikować również jako "Usługi związane z leśnictwem" lub "Usługi związane z zakładaniem terenów zieleni".

Ponadto Zamawiający podając wzór formularza ofertowego, nie przewidział zamieszczenia w nim dwóch różnych wartości z dwoma różnymi stawkami podatku VAT, nie przewidział również takiej możliwości w stworzeniu kosztorysu ofertowego, natomiast umowa na wykonanie wyżej opisanych usług przewiduje zapłatę za całość zamówienia, bez możliwości wystawiania faktur cząstkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Zatem od tego dnia dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zatem, z powyższego wynika, iż opodatkowaniu obniżoną stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione m.in. w załączniku nr 3 do ustawy.

W poz. 137 ww. załącznika nr 3 do ustawy są wymienione, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 02.40.10 "usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem: patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami". Natomiast w poz. 176 tego załącznika zostały wskazane usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 jako "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem zamówienia jest usługa polegająca na wykonaniu zabiegów agrotechnicznych w granicach 7 rezerwatów przyrody województwa opolskiego. Zamówienie obejmuje wykonanie zabiegów agrotechnicznych zgodnie z poniższym zestawieniem:

L.p. Położenie

Powiat/gmina/nr działek ew./nazwa rezerwatu. Zakres i opis prac. Rozmiar prac. Termin wykonania.

1. (...) działki nr 229/2, 230, 231 i 244.

Teren rezerwatu przyrody. Wykoszenie trzciny i wyniesienie skoszonej biomasy poza teren rezerwatu. Prace należy wykonać ręcznie lub przy użyciu kosy spalinowej. Teren objęty pracami jest zabagniony, miejscami silnie podmokły, na glebach bagiennych i torfowo-murszowych. Zwarty płat trzciny o pow. 0,20 ha. 15 lipca 2012 r.- 15 sierpnia 2013 r.

2. (...) części działek nr 116, 117, 153, 154.

Teren rezerwatu przyrody. Usunięcie z terenu rezerwatu pozostałości po osłonkach tekpolowych. Zebranie pozostałości z pow. ok. 3 ha i wywiezienie ich w celu utylizacji - Koszt utylizacji należy uwzględnić w ofercie na wykonanie tej usługi. Porządkowanie terenu na pow. ok. 3,0 ha. Od dnia podpisania umowy do dnia 30 kwietnia 2013 r.

Oznakowanie drzew na załamaniach i wzdłuż granicy rezerwatu piktogramem wykonanym białą farbą wg wzoru Zamawiającego (wzór przedstawia ryc. 1). Piktogram należy nanieść farbą odporną na warunki atmosferyczne, na wysokości ok. 130 cm od ziemi. Odległość między znakowanymi drzewami ok. 10 m (w zależności od rozmieszczenia drzew w terenie). Farbę do oznakowania zapewnia Wykonawca. Koszt farby i wykonania szablonu piktogramu należy uwzględnić w ofercie na wykonanie tej usługi. Wybrane drzewa (co ok. 10 m), na długości ok. 5 km Od dnia podpisania umowy do dnia 30 kwietnia 2013 r.

3. (...) działki nr 26/1 i 24/3.

Teren rezerwatu. Usunięcie (ręcznie lub mechanicznie) kęp jeżyn i malin zagłuszających krzewy jałowca. Przygłuszone krzewy znajdują się w 10 ogrodzeniach znajdujących się na terenie rezerwatu. Pow. 0,10 ha. 1-30 czerwca 2013 r.

Naprawa uszkodzonego, drewnianego ogrodzenia jałowca pospolitego (ogrodzenie przedstawiają fot. nr 1-2). Odcięcie i usunięcie leżącej kłody oraz suchych konarów z ogrodzenia, wykonanie 3 drewnianych, zaimpregnowanych kolorem brązowym przęseł i przymocowanie (przybicie) ich do istniejących słupków drewnianych. Przęsła o długości 3 m i wysokości 1 m, wykonać wg wzoru jak na fot. nr 1-2 (1 szt.). Od dnia podpisania umowy do dnia 30 czerwca 2013 r.

4. (...) działka nr 120/2.

Teren rezerwatu przyrody. Wykoszenie pędów i wykopanie kłączy rdestowca wraz z usunięciem biomasy poza teren rezerwatu - zabieg dwukrotny. Na łącznej pow. 0,05 ha. Pierwszy zabieg 1-30 maja 2013 r., drugi zabieg 1-30 lipca 2013 r. (ok. dwa miesiące po pierwszym zabiegu).

5. (...) działka nr 46/1.

Teren rezerwatu przyrody.

1. Usunięcie graba zwyczajnego z nalotów bukowych. Naloty i podrosty do usunięcia występują w pobliżu granic, na obrzeżach rezerwatu i w miejscach prześwietlonych. Łączna powierzchnia występowania to ok. 0,40-0,60 ha.

2. Lokalne przerzedzanie (wycinka) graba z drugiego piętra drzewostanu - usunięcie ok. 10 szt. graba o pierśnicy od 10 do 25 cm (drzewa do wycięcia oznakowano w terenie kolorem białym). Pozyskana biomasa pozostaje na terenie rezerwatu. Na łącznej pow. 0,50 ha. 1-30 czerwca 2013 r.

6. (...) działki nr 1076 i 1077.

Teren rezerwatu przyrody. Oznakowanie drzew na załamaniach i wzdłuż granicy rezerwatu piktogramem wykonanym białą farbą wg wzoru Zamawiającego (wzór przedstawia ryc. 1). Piktogram należy nanieść farbą odporną na warunki atmosferyczne, na wysokości ok. 130 cm od ziemi. Odległość między znakowanymi drzewami ok. 10 m (w zależności od rozmieszczenia drzew w terenie). Farbę do oznakowania zapewnia Wykonawca. Koszt farby i wykonania szablonu piktogramu należy uwzględnić w ofercie na wykonanie tej usługi. Wybrane drzewa (co ok. 10 m), na długości ok. 2,6 km Od dnia podpisania umowy do dnia 30 kwietnia 2013 r.

8. (...) działka nr 200.

Teren rezerwatu przyrody. Usunięcie podszytów i ewentualnych podrostów grabu i innych gatunków wraz z wyniesieniem biomasy oraz ręczne wzruszenie gleby do warstwy mineralnej. Wskazane przez Zamawiającego gniazda o łącznej powierzchni 0,30 ha. 1 września 2013 r.-30 września 2013 r.

Ponadto Zainteresowany wskazał, że opisane we wniosku usługi, tj.:

* usługi pielęgnacji zieleni w rezerwatach przyrody, parkach krajobrazowych na terenach innych niż leśne polegające na: wycince drzew i krzewów, wykaszaniu roślinności zielnej, eliminacji gatunków inwazyjnych, koszeniu trzciny wraz z wywiezieniem poza teren rezerwatu, uzupełnieniu i pielęgnacji nasadzeń, oznakowaniu granic rezerwatu na pniach drzew, itp., mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni",

* ww. usługi w rezerwatach przyrody, parkach krajobrazowych na terenach leśnych, mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 02.40.10 "Usługi związane z leśnictwem",

* usługi związane z wykonaniem i naprawą ogrodzeń zabezpieczających uprawy leśne mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU ex 02.40.10 "Usługi związane z leśnictwem z wyłączeniem: patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśnie oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami".

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące stawki podatku VAT jaka powinna być przyporządkowana do zamówienia opisanego powyżej.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Jak wskazał Zainteresowany czynności będące przedmiotem wniosku, tj. poszczególne usługi polegające na wykonaniu zabiegów agrotechnicznych w granicach 7 rezerwatów przyrody, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z roku 2008 sklasyfikowane są pod symbolami 81.30.10.0 oraz 02.40.10, przy czym nie obejmują one patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 02.40.10 oraz pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 - jako usług wymienionych odpowiednio pod pozycją 137 oraz 176 załącznika nr 3 do ustawy - podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Reasumując, do zamówienia opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej powinna być przyporządkowana obniżona 8% stawka podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że w myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest właściwy do analizy prawidłowości dokonanej przez Zainteresowanego we wniosku klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego. Za prawidłową klasyfikację usług i towarów ponosi całkowitą odpowiedzialność wyłącznie jednostka świadcząca usługi i sprzedająca towary. Organ podatkowy może jedynie potwierdzić zasadność stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy dostawie towarów i świadczeniu usług, prawidłowo przez niego zaklasyfikowanych. Wobec powyższego niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Ponieważ niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii klasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego, stwierdzenie Zainteresowanego o zaklasyfikowaniu własnych usług, tut. Organ przyjął jako element przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego bez dokonywania oceny jego prawidłowości, natomiast swoją interpretacją tut. Organ objął jedynie wykładnię w sprawie właściwej stawki podatku od towarów i usług dla wymienionych przez Wnioskodawcę usług.

Zatem, w związku z faktem, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, a dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług niezbędne jest zdefiniowanie czynności będących przedmiotem wniosku oraz ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU, świadczący usługę może zwrócić się o zaklasyfikowanie wykonywanych czynności oraz wydanie opinii interpretacyjnej w tej kwestii do właściwego w tej sprawie organu, tj. Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

W sytuacji zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, w szczególności klasyfikacji PKWiU przedmiotowych usług, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl