ILPP5/443-36/12-2/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-36/12-2/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą CM, jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Działalność firmy jest opodatkowana. Zainteresowany nie jest jednostką, która uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W dniu 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu partnerskiego pt. "Profesjonaliści... ", w ramach którego pełni funkcję Partnera. Liderem projektu i Beneficjentem dotacji jest firma CH, która podpisała umowę o dofinansowanie projektu. Pomiędzy partnerami (CM. i CH.) zawarta została umowa partnerska, która reguluje warunki współpracy oraz podział zadań i odpowiedzialności w ramach projektu. Wspólnie realizowany przez partnerów projekt ma na celu podniesienie kompetencji 60 mikro i małych przedsiębiorstw i ich 290 pracowników X branży hotelarstwa i gastronomii z województwa X z zakresu profesjonalnego zarządzania, obsługi gościa i komunikacji w okresie od 1 sierpnia 2012 r. do 30 lipca 2014 r. Cel zostanie osiągnięty poprzez organizację szkoleń otwartych, podczas których pracownicy mikro i małych przedsiębiorstw zostaną przeszkoleni w ramach wybranych bloków tematycznych. Pracodawca delegujący pracowników na szkolenia zobowiązany jest do wniesienia wkładu własnego w formie pieniężnej w kwocie 20% wartości kosztów kwalifikowalnych objętych pomocą publiczną. Dotacja w wysokości 80% kosztów przekazywana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa na rachunek Lidera projektu. Dotacja ta będzie pokrywać koszty realizacji projektu i nie stanowi sfinansowania ceny sprzedaży, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast 20% wartości kosztów finansowana jest przez przedsiębiorców w formie pieniężnej jako tzw. wkład własny i ma charakter wynagrodzenia za świadczone usługi szkoleniowe.

Wpłata przez przedsiębiorców wkładu własnego dokonywana będzie na konto bankowe Lidera projektu. Lider wystawi fakturę VAT obejmującą kwotę stanowiącą równowartość 20% wartości kosztów kwalifikowalnych powiększoną o podatek VAT liczony według stawki 23%. Zatem podatek VAT należny pojawia się u Lidera projektu (sprzedaż opodatkowana). Koszty związane z realizacją projektu ponosi zarówno Lider jak i Partner. W ramach projektu Lider - CH - odpowiada za zarządzanie projektem, rekrutację uczestników, ewaluację projektu, stronę merytoryczną szkolenia. Tym samym w ramach wydatków objętych pomocą publiczną poniesie następujące koszty:

1.

wydruk materiałów dydaktycznych,

2.

zakup usług trenerskich,

3.

zakup materiałów dydaktycznych.

W ramach projektu Partner - CM - odpowiada za techniczną organizację szkolenia i w związku z tym poniesie następujące koszty objęte pomocą publiczną:

1.

wynajem sali szkoleniowej z wyposażeniem,

2.

zakup cateringu,

3.

zakup materiałów szkoleniowych,

4.

zakup materiałów pomocniczych.

U Lidera i Partnera pojawi się podatek VAT naliczony związany z zakupami. Lider będzie fakturował przedsiębiorców tytułem wniesionego przez nich wkładu własnego - 20% kosztów kwalifikowanych doliczając podatek VAT wg stawki 23%. Zatem będzie mógł częściowo odliczyć od swojego podatku VAT należnego (fakturowanie wkładu własnego) podatek naliczony wynikający z faktur zakupu.

Natomiast Partner, zgodnie z umową, otrzyma zwrot poniesionych kosztów od Lidera na podstawie miesięcznych zestawień poniesionych wydatków. Nie będzie wystawiał faktur na uczestników szkolenia. Po jego stronie nie powstanie podatek VAT należny. Zwrot kosztów poniesionych przez Partnera finansowany będzie częściowo z dotacji (80%) i częściowo wkładem własnym przedsiębiorców (20%). Dotacja oraz wkład własny pracodawców będzie rozdzielany pomiędzy partnerów projektu według przyporządkowanych zadań do realizacji zgodnie z odgórnie ustalonym budżetem projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany, jako Partner projektu, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych kosztów w ramach projektu w celu realizacji powierzonych mu zadań proporcjonalnie do kwoty podatku należnego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Lidera projektu tytułem wkładu własnego pracodawcy kierującego pracowników na szkolenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, tak. Zainteresowany działa jako Partner projektu nr POKL.08.01.01#8209;30-237/11-00 finansowanego w wysokości 80% kosztów organizacji szkoleń ze środków Unii Europejskiej i budżetu Państwa oraz w wysokości 20% wkładem własnym uczestników szkoleń. Jest to projekt, w którym uczestniczą dwa podmioty gospodarcze - Lider i Partner. Lider, zgodnie z umową, jest beneficjentem dotacji na pokrycie kosztów organizacji szkoleń ponoszonych przez siebie jak i Partnera. Szkolenia te są częściowo odpłatne. Odpłatność wpływa na rachunek Lidera, ponieważ to on jest zobowiązany do wystawienia faktur VAT. Otrzymany wkład własny od uczestników szkolenia stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

U Lidera powstaje podatek VAT należny. Lider ma prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ustalony proporcjonalnie do sprzedaży opodatkowanej i nie podlegającej opodatkowaniu. Partner nie świadczy usługi na rzecz Lidera, zatem nie może wystawić na niego faktury. Partner uzyskuje od Lidera zwrot kosztów za techniczną organizację szkoleń na podstawie faktycznie poniesionych wydatków przedkładanych Liderowi w formie miesięcznych zestawień. Zatem Partner ponosi koszty fakturowane przez dostawców z podatkiem VAT dotyczącym sprzedaży opodatkowanej (wkład własny pracodawcy) i niepodlegającej opodatkowaniu (dotacja) w ramach tego samego projektu. Zgodnie z zapisami umowy, Partner projektu jako osoba współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co Lider projektu. Lider, zgodnie z przepisami o VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT. Prawo takie posiada również Partner.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych u tego podatnika. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo zaznaczyć należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu opodatkowanego podatkiem VAT przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Zatem dla prawa do odliczenia podatku naliczonego ważne jest by związek ten w chwili dokonywania zakupów był uchwytny i oczywisty, nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej. Istotne jest także, by stanowiły one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą.

Co do zasady więc, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów lub usług nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jego działalność gospodarcza jest opodatkowana. W dniu 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu partnerskiego pt. "Profesjonaliści... ", w ramach którego pełni funkcję Partnera. Liderem projektu i Beneficjentem dotacji jest firma CH, która podpisała umowę w dniu 5 września 2012 r. o dofinansowanie projektu. Pomiędzy partnerami zawarta została umowa partnerska, która reguluje warunki współpracy oraz podział zadań i odpowiedzialności w ramach projektu. Wspólnie realizowany przez partnerów projekt ma na celu podniesienie kompetencji 60 mikro i małych przedsiębiorstw i ich 290 pracowników X branży hotelarstwa i gastronomii z województwa X. Cel zostanie osiągnięty poprzez organizację szkoleń otwartych, podczas których pracownicy mikro i małych przedsiębiorstw zostaną przeszkoleni w ramach wybranych bloków tematycznych. Pracodawca delegujący pracowników na szkolenia zobowiązany jest do wniesienia wkładu własnego w formie pieniężnej w kwocie 20% wartości kosztów kwalifikowalnych objętych pomocą publiczną. Dotacja w wysokości 80% kosztów przekazywana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa na rachunek Lidera projektu. Dotacja ta będzie pokrywać koszty realizacji projektu i nie stanowi sfinansowania ceny sprzedaży. Natomiast 20% wartości kosztów finansowana jest przez przedsiębiorców w formie pieniężnej jako tzw. wkład własny i ma charakter wynagrodzenia za świadczone usługi szkoleniowe.

Wpłata przez przedsiębiorców wkładu własnego dokonywana będzie na konto bankowe Lidera projektu. Lider wystawi fakturę VAT obejmującą kwotę stanowiącą równowartość 20% wartości kosztów kwalifikowalnych powiększoną o podatek VAT liczony według stawki 23%. Koszty związane z realizacją projektu ponosi zarówno Lider jak i Partner. W ramach projektu Lider odpowiada za zarządzanie projektem, rekrutację uczestników, ewaluację projektu, stronę merytoryczną szkolenia.

Natomiast Partner odpowiada za techniczną organizację szkolenia.

U Lidera i Partnera pojawi się podatek VAT naliczony związany z zakupami. Lider będzie fakturował przedsiębiorców tytułem wniesionego przez nich wkładu własnego - 20% kosztów kwalifikowanych doliczając podatek VAT wg stawki 23%.

Natomiast Partner, zgodnie z umową, otrzyma zwrot poniesionych kosztów od Lidera na podstawie miesięcznych zestawień poniesionych wydatków. Nie będzie wystawiał faktur na uczestników szkolenia. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż po jego stronie nie powstanie podatek VAT należny. Zwrot kosztów poniesionych przez Partnera finansowany będzie częściowo z dotacji (80%) i częściowo wkładem własnym przedsiębiorców (20%). Dotacja oraz wkład własny pracodawców będzie rozdzielany pomiędzy partnerów projektu według przyporządkowanych zadań do realizacji zgodnie z odgórnie ustalonym budżetem projektu.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca jest zainteresowany, czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów w ramach projektu.

Jak wyżej wykazano, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, musi on wykazać związek z czynnościami opodatkowanymi (sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT).

Ponownie wskazać należy, iż jak wynika z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane przez tego podatnika do czynności opodatkowanych.

Jak podał Zainteresowany, jest on czynnym podatnikiem podatku VAT lecz jednocześnie wskazał on w opisie sprawy, że w związku z realizacją projektu po jego stronie nie powstanie podatek VAT należny.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż nie są spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, dające prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu. Zainteresowany bowiem nie wykazał żadnego związku przedmiotowych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, Zainteresowany, jako Partner projektu nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od kosztów poniesionych w ramach projektu pn. "Profesjonaliści... " w celu realizacji powierzonych mu zadań, bowiem nie jest spełniony podstawowy warunek dający takie prawo (wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy), tj. brak jest związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą ważność.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga, kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu, bowiem nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawca nie będzie wystawiał faktur oraz po jego stronie nie powstanie podatek VAT należny. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Zainteresowanego zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Należy bowiem zaznaczyć, iż kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej #8209; rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl