ILPP4/4512-1-322/15-4/IL - Opodatkowanie dostaw towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do u.p.t.u. zgodnie z zasadą odwróconego obciążenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/4512-1-322/15-4/IL Opodatkowanie dostaw towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do u.p.t.u. zgodnie z zasadą odwróconego obciążenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2015 r. (data wpływu 28 września 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostaw towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z zasadą odwróconego obciążenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostaw towarów z poz. 28a -28c załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z zasadą odwróconego obciążenia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

A S.A. świadczy zaawansowane usługi informatyczne w zakresie integracji systemów, wdrożeń sprzętu komputerowego, realizacji projektów informatycznych. Jednak, ze względu na strukturę przychodów ze sprzedaży, w której największy udział ma sprzedaż towarów, Główny Urząd Statystyczny określił podstawowy przedmiot działalności Spółki wg Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 jako "sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania" - 46.51.Z.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca realizuje zamówienia na dostawę sprzętu informatycznego głównie dla dużych i średnich przedsiębiorstw oraz instytucji z sektora finansowego. Przedstawiany stan faktyczny dotyczy realizacji dostaw smartfonów Samsung oraz HTC dla Banku B (dalej: Bank) o numerze NIP (...).

Wnioskodawca posiada umowę ramową z Bankiem na dostawy sprzętu informatycznego, jednak nie obejmuje ona przedmiotowych smarfonów.

Dostawy ww. smartfonów dokonywane są na podstawie zamówień składanych zgodnie z cyklicznie aktualizowanym cennikiem, bez zawierania pisemnej umowy.

System informatyczny Banku nie dokonuje agregacji zamówień, zanim zostaną przekazane do Wnioskodawcy, w przypadku ich małej wartości. Każde z zamówień jest traktowane przez Bank odrębnie a moment ich przekazania do dostawcy jest uzależniony od aprobaty osób dedykowanych do aprobat zamówień w danych jednostkach organizacyjnych Banku. Tym samym jednego dnia może być przekazanych do Wnioskodawcy kilkanaście oddzielnych zamówień o małej wartości, jak również istnieje możliwość, że są składane przez kilka kolejnych dni. Zakupy sprzętu są uzależnione od potrzeb pracowników/jednostek organizacyjnych Banku. Dla efektywności prowadzonego biznesu i wspierających ten biznes procesów, nie ma wprowadzonych ograniczeń ilościowych w zakresie tego ile w danym miesiącu może zostać złożonych zamówień, jak i ograniczeń czasowych.

W lipcu 2015 r. Wnioskodawca zrealizował 20 zamówień na smartfony Samsung na łączną kwotę ponad 22 tys. PLN. Natomiast w sierpniu br. zafakturowane zostały kolejne 23 zamówienia na smartfony "C" oraz "D" na łączną kwotę ponad 32 tys. PLN.

Spółka nie rozpoznała obowiązku podatkowego z tytułu realizacji przedmiotowych dostaw. Faktury wystawione przez Wnioskodawcę na rzecz Banku zawierają adnotację "odwrotne obciążenie".

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

1. Przedmiotem nabycia jak i dostawy były smartfony, które zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293. z późn zm.) obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług posiadają symbol PKWiU 2008 - 26.30.22.0 Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych.

W lipcu przedmiotem dostawy były modele: (...)

Natomiast w sierpniu zostały dostarczone następujące modele smartfonów: (...)

Wszystkie modele smartfonów dostarczone zarówno w lipcu, jak i w sierpniu 2015 r. przez Wnioskodawcę do Banku zostały zaklasyfikowane do grupy PKWiU jako "26.30.22.0 Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych".

2. Poniżej zamieszczono szczegółowe zestawienie przedmiotowych dostaw zrealizowanych w lipcu 2015 r.:

Tabela - Załącznik pdf str. nr 10.

Analogiczne zestawienie dostaw zrealizowanych w sierpniu 2015 r.

Tabela - Załącznik pdf str. nr 11.

3. Do każdego zamówienia, które otrzymywane są drogą mailową wystawiana jest odrębna faktura - zgodnie z zaleceniami odbiorcy. Towary są dostarczane za pośrednictwem firmy kurierskiej na adres wskazany w zamówieniu. Jedno zamówienie może dotyczyć jednego lub kilku egzemplarzy smartfonów i może być dostarczone na jeden lub na kilka różnych adresów placówek Banku.

4. Zarówno w lipcu, jak i w sierpniu miały miejsce sytuacje, gdy Wnioskodawca otrzymał nowe zamówienie jeszcze przed zrealizowaniem poprzedniego. Jednak w każdym przypadku - zgodnie z zaleceniem odbiorcy - dla każdego zamówienia została wystawiona odrębna faktura.

5. Zamówienia składane przez Bank, składane są regularnie w celu wewnętrznego wykorzystania, jak i na potrzeby akcji marketingowych promujących produkty Banku.

Natomiast Wnioskodawca w ramach podstawowej działalności zamówienia te realizuje. Jednym z podstawowych rodzajów działalności Wnioskodawcy, zgodnie z wpisem w KRS jest sprzedaż hurtowa narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej (symbol wg PKD 2007 46.5.).

Wnioskodawca od wielu lat realizuje dostawy sprzętu informatycznego i szeroko rozumianej elektroniki do dużych i średnich przedsiębiorstw. Przyczyną postępowania w zakresie składanych zamówień było wykonywanie podstawowej działalności.

6. Zamówienia smartfonów w Banku są dokonywane poprzez wewnętrzny system informatyczny. W powyższym systemie umieszczona jest informacja o ofertach/cenach sprzętu elektronicznego na podstawie aktualizowanego cyklicznie cennika. Rozwiązanie to służy sprawnej koordynacji zakupów dokonywanych przez poszczególnych pracowników/jednostki organizacyjne Banku. System ten przewiduje możliwość wyboru sprzętu, który ma być zakupiony, jak również jego ilości, przy czym każdy towar jest opisany z jednoczesnym wskazaniem jego ceny. Pracownik składa w systemie zamówienie, które następnie musi zostać zaakceptowane finansowo i merytorycznie przez pracowników Banku dedykowanych w ramach danych jednostek organizacyjnych do takich aprobat. W przypadku pozytywnej weryfikacji potrzeby zakupu zamówienie może być przekazane do dostawcy w celu jego realizacji. System informatyczny nie dokonuje agregacji zamówień, zanim zostaną przekazane do dostawcy, w przypadku ich małej wartości. Każde z zamówień jest traktowane odrębnie a moment ich przekazania do dostawcy jest uzależniony od aprobaty wspomnianych osób dedykowanych do aprobat zamówień w danych jednostkach organizacyjnych Banku. Tym samym jednego dnia może być przekazanych do danego dostawcy kilkanaście oddzielnych zamówień o małej wartości, jak również istnieje możliwość, że będą składane przez klika kolejnych dni. Zakupy sprzętu są uzależnione od potrzeb pracowników/jednostek organizacyjnych Banku. Dla efektywności prowadzonego biznesu i wspierających ten biznes procesów, nie ma wprowadzonych ograniczeń ilościowych w zakresie tego ile w danym miesiącu może zostać złożonych zamówień, jak i ograniczeń czasowych.

Zgodnie z art. 15 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, działanie Wnioskodawcy, jako dostawcy urządzeń elektronicznych jest uzasadnione działalnością zarobkową. Sprzedaż sprzętu informatycznego oraz telekomunikacyjnego ma na celu uzyskanie dodatniej marży handlowej.

7. Dokonującym dostawy jest Wnioskodawca, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

8. Wnioskodawca na dzień dokonywania dostawy towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

9. Przedmiotowe dostawy nie były objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 122 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy transakcje opisane powyżej stanowią jednolitą gospodarczo transakcję w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2. Czy w świetle art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia smartfonów od Wnioskodawcy podatnikiem jest nabywca towaru, czyli Bank B w A S.A....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca towaru.

1. Dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, czyli A S.A. o numerze identyfikacji podatkowej NIP (...).

2. Nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny - czyli Bank B o numerze identyfikacji podatkowej NIP (...).

3. Realizowane dostawy nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

4. Przedmiotem dostawy są smartfony - czyli towary znajdujące się w załączniku nr 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poz. 28b.

Zamówienia składane do A S.A. przez Bank B, należy traktować jako realizowane w ramach jednolitej gospodarczo transakcji ponieważ, zgodnie z zapisami art. 17 pkt 1e, za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

A S.A. zawarła umowy ramowe lub indywidualne na dostawy sprzętu elektronicznego z wszystkimi odbiorcami, jedynie smarfony dostarczane do Banku są towarem nie objętym umową. W związku z czym, zdaniem Wnioskodawcy, każde zamówienie należy traktować jako odrębną umowę, a okoliczności w jakich została zrealizowana - ze względu na wysoką częstotliwość - jako okoliczności odbiegające od warunków występujących w obrocie elektroniką.

Wg opinii Spółki, całość realizowanych przez nią na rzecz Banku dostaw smartfonów należy traktować jako dostawy w ramach jednolitej gospodarczo transakcji.

Ponieważ łączna wartość dostaw smarfonów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczyła 20 tys. PLN, to zgodnie z art. 17 ust. 1c, podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca towaru.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w swojej działalności często spotka się z pojedynczymi zamówieniami. Zazwyczaj jednak, w celu ochrony interesów obu stron, dostawcy i nabywcy, zawierana jest umowa określająca warunki współpracy takie jak: przedmiot dostaw, warunki i sposób transportu, odpowiedzialność stron, poufność, wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację umowy, sposoby komunikowania się oraz cennik i zasady jego zmian lub też aktualizacji. Żaden inny klient Wnioskodawcy nie dokonuje tak często i tak regularnie zamówień dotyczących wąskiego zakresu towarów bez podpisanej wcześniej umowy. Zamówienia przekazywane są po kilka jednego dnia lub przez kilka kolejnych dni z dużą częstotliwością, tzn. zdarza się, że 3 lub 4 zamówienia posiadają tą samą datę. Częstotliwość składanych zamówień przedstawiona została powyżej, w szczegółowym zestawieniu zrealizowanych w lipcu i sierpniu zamówień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

2.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

3.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

W myśl art. 17 ust. 1c ustawy - w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Stosownie do art. 17 ust. 1d ustawy - za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Według art. 17 ust. 1e ustawy - za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ustawodawca w załączniku nr 11 do ustawy zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w pozycji 28a-28c wymienił towary:

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Stosownie do art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Ponieważ jednak symbole dotyczące towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy zawierają dodatkowe oznaczenie "ex" oznacza to, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, że zakres wyrobów znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.

Z brzmienia powołanych przepisów wynika, że za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się dostawy wiążące się z realizacją jednej umowy, również wówczas gdy w ramach tej umowy występuje kilka lub więcej zleceń lub wystawianych jest kilka lub więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Do oceny, czy jednolita gospodarczo transakcja przekracza kwotę 20 000 zł, istotne są warunki umowy, w szczególności dane dotyczące wielkości składanego zamówienia lub zawieranego kontraktu. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również jedną lub więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny. Dla oceny, czy wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja istotne jest indywidualne i obiektywne badanie każdej sytuacji przy uwzględnianiu całokształtu występujących okoliczności. Powyższe ma na celu przeciwdziałanie unikaniu stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia poprzez sztuczne dzielenie transakcji. Za odbiegającą od typowych dla obrotu przedmiotowymi towarami uznaje się sytuację, w której ma miejsce bardzo duża częstotliwość zakupu towarów np. codziennie, pomimo dość niskiej wartości zakupionych towarów. Jednakże, w przypadku gdy częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwrotnego obciążenia, nie uznaje się jej za zawartą na warunkach wskazujących na element "nietypowości" tej transakcji.

Dokonując analizy definicji jednolitej gospodarczo transakcji warto zwrócić uwagę na znaczenie słowa "jednolity". Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "jednolity", w związku z czym pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Zgodnie ze Słownikiem Wydawnictwa Naukowego PWN "jednolity" oznacza: "jednorodny pod względem budowy, kompozycji, barwy itp." oraz "tworzący zwartą całość".

Podsumowując, mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy wartość jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przekracza 20 000 zł. Przy czym należy podkreślić, że o uznaniu transakcji za jednolitą gospodarczo transakcję nie decyduje jej wartość, tj. przekroczenie kwoty 20 000 zł, ale ogół okoliczności jej zawarcia. Aby przesądzić, czy mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie, w pierwszej kolejności należy określić zakres jednolitej transakcji, tj. czy w danej sytuacji jednolitą gospodarczo transakcją jest umowa/kilka umów, czy też składające się na nią poszczególne zamówienia, a następnie ustalić czy wartość tak określonej jednolitej gospodarczo transakcji przekracza wartość netto 20 000 zł (wtedy stosuje się mechanizm reverse charge), czy też tej wartości nie przekracza (wtedy stosuje się zasady ogólne).

Z opisu sprawy wynika, że dostawy smartfonów dokonywane były przez Wnioskodawcę na rzecz Banku na podstawie zamówień składanych zgodnie z cyklicznie aktualizowanym cennikiem, bez zawierania pisemnej umowy. Jednego dnia było przekazanych do Wnioskodawcy kilkanaście oddzielnych zamówień o małej wartości, jak również istniała możliwość, że były one składane przez kilka kolejnych dni. Zakupy sprzętu były uzależnione od potrzeb pracowników/jednostek organizacyjnych Banku. Dla efektywności prowadzonego biznesu i wspierających ten biznes procesów, nie było wprowadzonych ograniczeń ilościowych w zakresie tego, ile w danym miesiącu mogło zostać złożonych zamówień, jak i ograniczeń czasowych.

W lipcu 2015 r. Wnioskodawca zrealizował 20 zamówień na smartfony "C" na łączną kwotę ponad 22 000 zł. Natomiast w sierpniu br. zafakturowane zostały kolejne 23 zamówienia na smartfony "C" oraz "D" na łączną kwotę ponad 32 000 zł. W opisie sprawy przedstawiono szczegółowe zestawienie dostaw zrealizowanych w tych miesiącach.

Jak wskazał Wnioskodawca, żaden inny klient nie dokonuje tak często i tak regularnie zamówień dotyczących wąskiego zakresu towarów bez podpisanej wcześniej umowy. Zamówienia przekazywane były po kilka jednego dnia lub przez kilka kolejnych dni z dużą częstotliwością, tzn. zdarzało się, że 3 lub 4 zamówienia posiadają tą samą datę. Dodatkowo należy wskazać, że zarówno w lipcu, jak i w sierpniu miały miejsce sytuacje, gdy Wnioskodawca otrzymał nowe zamówienie jeszcze przed zrealizowaniem poprzedniego.

W rozpatrywanej sprawie należy wziąć pod uwagę wynikającą z art. 3531 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.) zasadę swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami. Swoboda umów to zasada prawa zobowiązań polegająca na przyznaniu podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów w granicach zakreślonych przez prawo. Na swobodę umów składają się cztery elementy:

* swoboda w zawieraniu umowy,

* swoboda w wyborze kontrahenta,

* swoboda w kształtowaniu treści umowy,

* swoboda w wyborze formy zawarcia umowy.

Zakres swobody umów wyznacza treść lub cel stosunku zobowiązaniowego, które nie mogą sprzeciwiać się właściwości (naturze) tego stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem, współpraca Wnioskodawcy z Bankiem realizowana na zasadzie składanych zamówień stanowi stosunek zobowiązaniowy pomiędzy tymi Stronami. Na podstawie składanych i przyjętych zamówień można bowiem ustalić wartość i rodzaj towarów, które mają być przedmiotem dostawy.

Analizując powyższe należy także wskazać na zasady obrotu gospodarczego zezwalające na istnienie różnych form prawnych zawieranych umów. Co oznacza, że nie istnieją przeszkody prawne do swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami tych umów, o ile umowy te nie naruszają bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa i zasad współżycia społecznego. Dla oceny, czy na podstawie złożonego zamówienia/zamówień na towary wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja, istotne jest badanie całokształtu okoliczności złożenia i przyjęcia przedmiotowego zamówienia/zamówień oraz warunków, na jakich zamówienie/zamówienia było realizowane.

Mając na uwadze przepisy prawa oraz opis sprawy, a w szczególności wskazanie przez Wnioskodawcę, że żaden inny jego klient nie dokonuje tak często i tak regularnie zamówień dotyczących wąskiego zakresu towarów bez podpisanej wcześniej umowy, tut. Organ stwierdza, że transakcje dokonane przez Wnioskodawcę można uznać za jednolite gospodarczo transakcje, ponieważ okoliczności, w jakich zostały one zrealizowane odbiegają od okoliczności zwykle występujących w obrocie przedmiotowymi towarami.

Wobec powyższego, transakcje dokonane przez Wnioskodawcę w ramach jednolitych gospodarczo transakcji na rzecz Banku były objęte tzw. mechanizmem odwrotnego obciążenia.

W konsekwencji, w świetle art. 17 ust. 7 ustawy, we wskazanych przypadkach nabycia smartfonów od Wnioskodawcy podatnikiem był ich nabywca, czyli Bank.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia danego zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej - składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zatem organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanów faktycznych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionych stanów faktycznych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl