ILPP4/4512-1-268/15-6/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/4512-1-268/15-6/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komendy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2015 r. (data wpływu 7 sierpnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2015 r. (data wpływu 12 października 2015 r.) oraz pismem z dnia 5 listopada 2015 r. (data wpływu 13 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego z tytułu nabycia towarów objętych procedurą "odwrotnego obciążenia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego z tytułu nabycia towarów objętych procedurą "odwrotnego obciążenia". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 października 2015 r. (data wpływu 12 października 2015 r.) o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy oraz pismem z dnia 5 listopada 2015 r. (data wpływu 13 listopada 2015 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organem Skarbu Państwa realizującym swoje zadania na podstawie Ustawy o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277). Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jako organ władzy publicznej nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. Jest podatnikiem wyłącznie dla czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. najem pomieszczeń - czynności polegające na refakturowaniu kosztów mediów). Realizując swoje statutowe zadania, ze środków publicznych w ramach przydzielonego planu finansowego Zainteresowany dokonuje wydatków na zakup przenośnego sprzętu komputerowego jak również na budowę nowych oraz na modernizację, remonty i konserwację istniejących obiektów budowlanych. Dla realizacji tego obszaru zadań dokonuje zakupu materiałów oraz przenośnego sprzętu komputerowego z załącznika nr 11 do ustawy. Towary, które Wnioskodawca zamierza nabyć, przeznaczone są wyłącznie do realizacji zadań statutowych, dla których jako państwowa jednostka budżetowa został powołany. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, która zgodnie z tzw. "metodą finansowania brutto" swoje wydatki w całości pokrywa ze środków budżetowych, a wszystkie zrealizowane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów (zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych).

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że zamierza nabywać towary od dostawców niebędących podatnikami. Jednakże nie wykluczone jest w przyszłości nabywanie towarów od kontrahentów korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, Zainteresowany jest organem władzy publicznej, który w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, nie jest uznawany za podatnika. W zakresie odrębnych czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Jako organ władzy publicznej nie prowadzi działalności gospodarczej. Zakupione przez Wnioskodawcę towary wykorzystywane będą wyłącznie na cele działalności, w zakresie której jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, nie jest podatnikiem, a z tytułu ich nabycia nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odnośnie art. 122 ustawy, nie dotyczy on Zainteresowanego. Jako organ władzy publicznej nie bierze on udziału w wewnątrzwspólnotowym nabyciu i imporcie złota inwestycyjnego. Zakup towarów przez Wnioskodawcę będzie dokonywany w ramach jednolitej gospodarczo transakcji. Łączna wartość w ramach jednolitej gospodarczo transakcji w przypadku towarów wymienionych w poz. 28a -28c załącznika nr 11 do ustawy, będzie przekraczać 20 000 zł. Jednakże nie wyklucza się transakcji, które takiej kwoty przekraczać nie będą. Według obowiązującej, dla celów podatku od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Zainteresowany nabywać będzie towary o następujących symbolach PKWiU: ex 26.20.11.0 i ex 26.30.22.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego z tytułu nabycia towarów objętych procedurą "odwrotnego obciążenia", na mocy art. 15 pkt 1 oraz art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 15 ust. 6 ustawy, a tym samym brak łącznego spełnienia ustawowych wymogów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ppkt a-c w zakresie nabycia towarów ujętych w załączniku nr 11 do ustawy, nie jest on podatnikiem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ppkt b ustawy i tym samym nie jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT od nabywanych towarów w ramach mechanizmu "odwrotnego obciążenia". Ponadto jednostka budżetowa w zakresie, w jakim realizuje swoje zadania statutowe, nie ma uprawnień do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług. Tym samym, uregulowanie przez nią podatku VAT na rzecz właściwego urzędu skarbowego sfinansowane zostanie ze środków budżetowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak wynika z art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - art. 15 ust. 6 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje wydatków na zakup przenośnego sprzętu komputerowego, jak również na budowę nowych oraz na modernizację, remonty i konserwację istniejących obiektów budowlanych. Dla realizacji tego obszaru zadań dokonuje zakupu materiałów oraz przenośnego sprzętu komputerowego z załącznika nr 11 do ustawy. Według obowiązującej, dla celów podatku od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Wnioskodawca nabywać będzie towary o następujących symbolach PKWiU: ex 26.20.11.0 i ex 26.30.22.0. Zainteresowany poinformował, że zamierza nabywać towary od dostawców niebędących podatnikami. Jednakże nie wykluczone jest w przyszłości nabywanie towarów od kontrahentów korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy. Zakup towarów przez Wnioskodawcę będzie dokonywany w ramach jednolitej gospodarczo transakcji. Łączna wartość w ramach jednolitej gospodarczo transakcji w przypadku towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, będzie przekraczać 20 000 zł. Jednakże nie wyklucza się transakcji, które takiej kwoty przekraczać nie będą.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy - w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a -28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Przy czym, zgodnie z ust. 1e ww. przepisu, za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W załączniku nr 11 stanowiącym "Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy" został wymieniony m.in. następujący towar:

* w poz. 28a - PKWiU ex 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy;

* w poz. 28b - PKWiU ex 26.30.22.0 - Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony.

Na mocy art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru". Tak więc, wynikający z załącznika nr 11 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia, dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Zastosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - wobec dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy ma miejsce w sytuacji, gdy:

* dostawca jest podmiotem o którym mowa w art. 15 ustawy niekorzystającym z tzw. zwolnienia podmiotowego od podatku,

* nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,

* dostawa nie jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy (zwolnienia dla towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT oraz dla dostaw złota inwestycyjnego).

Tym samym, stosownie do powołanego przepisu ustawy, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w zakresie wskazanym w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące m.in. statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy. W przypadku, gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony, obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą nie spoczywa na nabywcy towarów.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza nabywać towary wymienione w poz. 28a i 28b załącznika nr 11 do ustawy, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 26.20.11.0 i ex 26.30.22.0 od podmiotów niebędących podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy, czyli nieprowadzących działalności gospodarczej, bądź od kontrahentów korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zatem w tej sytuacji, nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia VAT, ponieważ nie będzie spełniony warunek dotyczący statusu dostawcy.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie będzie podmiotem zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego z tytułu nabycia ww. towarów, ponieważ art. 17 pkt 1 ust. 7 ustawy nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe, jednak na podstawie innego uzasadnienia niż przez niego przedstawione.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl