ILPP4/4512-1-209/15-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/4512-1-209/15-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2015 r. (data wpływu 16 czerwca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2015 r. (data wpływu 3 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do dostaw towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do dostaw towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2015 r. (data wpływu 3 września 2015 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka), prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie dystrybucji towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, wymienionych poniżej:

1.

komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy (klasyfikowane w grupowaniu PKWiU obejmującym przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne),

2.

telefony komórkowe, w tym smartfony (klasyfikowane w grupowaniu PKWiU obejmującym telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych),

3.

konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem (z wyłączeniem części i akcesoriów) - dalej nazywane konsolami do gier.

Od 1 lipca 2015 r. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 i ust. 1c ustawy o VAT podatnikami podatku od towarów i usług będą nabywcy ww. towarów, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122,

oraz łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Występował tu będzie mechanizm odwrotnego obciążenia podatkiem VAT.

Wśród klientów Spółki znajdują się różne podmioty gospodarcze, które dokonują zakupów na podstawie zamówień telefonicznych, internetowych itp. Klientów Spółki można podzielić na dwie podstawowe grupy:

1.

stałych klientów prowadzących działalność gospodarczą i będących płatnikami podatku VAT, dokonujących w miarę regularnych zakupów sprzętu z ww. grup towarowych. Stali klienci Spółki będą mieli podpisane z Wnioskodawcą kontrakty zakupowe/umowy dostawy na czas nieokreślony. Będą one zawierały klauzulę, określającą łączną kwotę transakcji w okresie trwania umowy na kwoty powyżej 20 000 zł netto. Pojedyncze transakcje sprzedaży mogą być mniejsze od kwoty 20 000 zł. Może się również zdarzyć, że Klient rozwiąże umowę w dowolnym czasie i nie wywiąże się ze swojego zobowiązania, czyli nie dokona zakupów powyżej 20 000 zł netto,

2.

klientów prowadzących działalność gospodarczą i będących płatnikami podatku VAT, dokonujących zakupów "ad hoc" na podstawie aktualnej oferty. Klienci tacy nie mają podpisanej żadnej umowy dostawy/kontraktu zakupowego ze Spółką - klient widzi ofertę, kupuje i nie wiadomo czy kiedykolwiek jeszcze dokona zakupu. Teoretycznie klient taki może jednak dokonywać także częstych zakupów na różne kwoty - niższe lub wyższe niż limit dla jednolitej gospodarczo transakcji - 20 000 zł netto. W żaden sposób Spółka nie jest tego w stanie przewidzieć.

Wnioskodawca w złożonym uzupełnieniu wskazał, że:

1.

sprzedaż Spółki nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 11, poz. 1054 z późn. zm.);

2.

klienci Wnioskodawcy na dzień dokonywania dostawy towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

3.

dostawy ww. towarów nie będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy;

4.

dostawy ww. towarów na rzecz klientów z grupy 2 nie będą traktowane jako dostawy dokonywane w ramach jednolitej gospodarczo transakcji;

5.

towary sprzedawane przez Wnioskodawcę będę sklasyfikowane według symboli PKWiU:

* ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy;

* ex 26.30.22.0 - telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony;

* ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wszystkie transakcje dokonywane przez stałych klientów z grupy 1 prowadzących działalność gospodarczą i będących płatnikami podatku VAT, posiadających podpisane umowy dostawy/kontrakty zakupowe, już od pierwszej transakcji, nawet jeżeli jej wartość będzie niższa niż 20 000 zł netto, mają być objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia.

2. Czy w przypadku klientów z grupy 2, prowadzących działalność gospodarczą i będących płatnikami podatku VAT, nie mających podpisanych żadnych umów dostawy/kontraktów zakupowych ze Spółką i dokonujący nieregularnych zakupów "ad hoc" na podstawie oferty dnia, po przekroczeniu łącznej kwoty transakcji 20 000 zł netto, kolejne transakcje należy traktować jako transakcje objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1d za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawionych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Według Wnioskodawcy, zgodnie z powyższym zapisem, wszystkie transakcje w ramach podpisanej umowy dostawy/kontraktu zakupowego, w której klient zobowiązuje się do dokonania zakupów łącznie na minimum 20 000 zł netto można potraktować jako jednolitą gospodarczo transakcję, a więc w konsekwencji są one objęte odwrotnym obciążeniem. Już pierwsza transakcja w ramach takiej umowy, nawet jeśli jej wartość będzie mniejsza od kwoty 20 000 zł netto, będzie objęta odwrotnym obciążeniem.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie sprzedaży bez pisemnej umowy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zakupów dokonywanych przez klienta "ad hoc" (który nie ma podpisanych żadnych umów dostawy/kontraktów zakupowych i dla którego Spółka nie jest w stanie przewidzieć czy w przyszłości będą miały miejsce jakiekolwiek transakcje), pojedyncze transakcje nie sumują się i są one traktowane jako odrębne transakcje i w związku z tym podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Jeżeli któraś z pojedynczych transakcji z takim klientem opiewać będzie na kwotę wyższą niż 20 000 zł netto, to wyłącznie ta transakcja podlegać będzie mechanizmowi odwrotnego obciążenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pod pojęciem sprzedaży - na mocy art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Według art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Od dnia 1 lipca 2015 r., na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 605), uległo zmianie brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zostały dodane w art. 17 ust. 1c -2b oraz rozszerzył się katalog towarów, wobec których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia VAT. W nowym brzmieniu załącznik nr 11 do ustawy zawiera 54 grupy towarów, sklasyfikowane przy pomocy odpowiednich symboli PKWiU.

Mechanizm odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług stanowi odstępstwo od generalnej zasady (zgodnie z którą osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług) i przenosi obowiązek rozliczenia VAT należnego ze sprzedającego na nabywcę.

Z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wynika, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Na podstawie art. 17 ust. 1c ustawy - w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a -28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c ustawy, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy - art. 17 ust. 1d ustawy.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c - zgodnie z art. 17 ust. 1e ustawy - uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Wśród nowo dodanych od dnia 1 lipca 2015 r. towarów, w załączniku nr 11 do ustawy znajdują się m.in.:

* poz. 28a - PKWiU ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy;

* poz. 28b - PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smart fony;

* poz. 28c - PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru". Tak więc, wynikający z załącznika nr 11 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia, dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Biorąc po uwagę powyższe przepisy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, w stosunku do sprzedaży towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

dokonującym dostawy ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

2.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

3.

dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122,

4.

dostawa ww. towarów dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

W przeciwnym przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony, to obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą spoczywa na dostawcy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

Za jednolite gospodarczo transakcje, do których stosuje się odwrotne obciążenie, należy uznać umowy, w ramach których dochodzi do wielu dostaw (które mogą być realizowane na podstawie wielu zamówień), jeżeli z zawartych umów wynika, że kontrahenci planują w określonym horyzoncie czasowym dokonanie dostaw sprzętu elektronicznego o łącznej wartości przekraczającej kwotę 20 000 zł (wynika to bezpośrednio z zawartej umowy lub z całokształtu okoliczności jej zawarcia, co jest bezsporne dla obu stron). W takim przypadku wszystkie dostawy, niezależnie od ich wartości jednostkowej, powinny być rozliczane na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że sprzedaż Spółki nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ustawy. Klienci Wnioskodawcy na dzień dokonywania dostawy towarów, będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a dostawy te nie będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy. Towary sprzedawane przez Spółkę będę sklasyfikowane według symboli PKWiU:

* ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy;

* ex 26.30.22.0 - telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony;

* ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Klientami Spółki będą podmioty prowadzące działalność gospodarczą, zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni, którzy będą dokonywali w miarę regularnych zakupów sprzętu z ww. grup towarowych (grupa 1). Stali klienci Spółki będą mieli podpisane z Wnioskodawcą kontrakty zakupowe/umowy dostawy na czas nieokreślony. Będą one zawierały klauzulę, określającą łączną kwotę transakcji w okresie trwania umowy na kwoty powyżej 20 000 zł netto. Pojedyncze transakcje sprzedaży mogą być mniejsze od kwoty 20 000 zł.

Skoro, jak wskazała Spółka, będą zawierane kontrakty/umowy z kontrahentami, określające wartość nabywanych przez nich towarów na kwotę przewyższającą netto 20 000 zł, sprzedaż takich towarów, zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, będzie dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji.

Uwzględniając powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, że sprzedaż towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, dokonywana na rzecz klientów z grupy 1, która będzie wynikała z podpisanych z kontrahentami kontraktów/umów, będzie objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, już od pierwszej dostawy, niezależnie od jej wartości.

Wnioskodawca będzie również dokonywał dostawy towarów na rzecz klientów prowadzących działalność gospodarczą i będących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi, którzy będą dokonywali zakupów "ad hoc" na podstawie aktualnej oferty (grupa 2). Klienci tacy nie będą mieli podpisanej żadnej umowy dostawy/kontraktu zakupowego ze Spółką - klient będzie widział ofertę, kupował i nie wiadomo czy kiedykolwiek jeszcze dokona zakupu. Teoretycznie klient taki może jednak dokonywać także częstych zakupów na różne kwoty - niższe lub wyższe niż limit dla jednolitej gospodarczo transakcji - 20 000 zł netto. W żaden sposób Wnioskodawca nie jest tego w stanie przewidzieć. Spółka wskazała, że dostawy nie będą dokonywane w ramach jednolitych gospodarczo transakcji.

Biorąc pod uwagę wskazane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że pojedynczych transakcji sprzedaży - na rzecz klientów z grupy 2 - towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy nie należy sumować i będą one traktowane jako odrębne transakcje. W związku z tym, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Jeżeli natomiast któraś z pojedynczych transakcji będzie przekraczała kwotę 20 000 zł netto, to wyłącznie ta transakcja będzie objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem interpretację indywidualną wydano na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Tut. Organ zwraca uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl