ILPP4/4512-1-166/16-7/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/4512-1-166/16-7/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2016 r. (data wpływu 22 czerwca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedawanych przez Wnioskodawcę urządzeń na zasadach ogólnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedawanych przez Wnioskodawcę urządzeń na zasadach ogólnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) o adres elektroniczny.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się importem i dystrybucją na terenie kraju przemysłowych przenośnych komputerów i drukarek. Zgodnie z kodem celnym urządzenia te mieszczą się w ogólnej grupie PKWiU 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie mniej lub więcej 10 kg. Urządzenia, które zamierza on wprowadzić na rynek krajowy, należą do nowej generacji technologicznej i posiadają wbudowane fabrycznie nowe moduły, które budzą wątpliwości Wnioskodawcy i jego odbiorców. Opis urządzenia: Nazwa urządzenia: "A". Są to urządzenia przenośne nazywane komputerem przenośnym. Urządzenia serii a. posiadają ekran o przekątnej 5 cali, a urządzenia serii b. o przekątnej 4 cale. Ich głównym zadaniem jest zbieranie i przetwarzanie danych. Urządzenia wyposażone są w fizyczny skaner kodów - zarówno 1D jak i 2D, czyli element przeznaczony jedynie do skanowania. Urządzenia zaprojektowane są do przemysłowego zastosowania i pracy w trudnych warunkach, dlatego posiadają cechy takie jak atest na upadek z wysokości 1.2 m-2.4 m (w zależności od wersji), wysoki stopień ochrony przed kurzem i wodą - IP 67, możliwość pracy w temperaturach ujemnych od -10C/-20C (w zależności od wersji). W zależności od opcji mogą być wyposażone w moduły takie jak: aparat fotograficzny, moduł Bluetooth, moduł WiFi, moduł umożliwiający transmisje obrazu, plików, głosu (LTE/HSPA+/GSM/GPRS/EDGE) moduł GPS umożliwiający dokładną lokalizację opartą o systemy takie jak GPS/GLONASS/BEIDO. Aby zapobiec utracie danych w czasie pracy urządzenia mogą być wyposażone w bardzo pojemne akumulatory (6000 i 6400 mAh) a także są zaprojektowane tak, że umożliwiają wymianę akumulatora na działającym urządzeniu bez obawy straty jakichkolwiek danych - posiadają tzw. Hot-Swap. Jest to szczególnie ważne ze względu na przemysłowe wykorzystanie urządzeń - niedopuszczalne jest przerwanie funkcjonowania urządzenia w czasie zmiany akumulatora, gdyż wiązałoby się to ze stratą aktualnie przetwarzanych danych. Urządzenia te są wyposażane w specjalne oprogramowanie dedykowane i tworzone pod specjalne potrzeby/zamówienia kontrahentów. Dlatego z ich pomocą można prowadzić inwertaryzację, sprawdzać bieżące stany magazynowe, wystawiać faktury w terenie, odczytywać liczniki prądu, gazu, wody, sprawdzać ważność dokumentów poprzez odczytywanie kodów z dokumentów identyfikacyjnych jak prawo jazdy, paszport, dowód osobisty itp. - wszystko zależy od napisanej i wgranej do urządzenia aplikacji. Sprzyja temu specjalna konstrukcja urządzenia, zaprojektowana do pracy na dużych plikach i zbiorach. Jako akcesoria dostępne są np. stacje dokujące (jedno i cztero-stanowiskowe) umożliwiające połączenie poprzez złącze USB lub Ethernet, jednoczesne ładowanie urządzenia wraz z zapasowym akumulatorem. Dla wygodnej, czasem długotrwałej pracy, urządzenia mogą być wyposażone w pasek na rękę. Nawet nazwa jednego z dwóch systemów operacyjnych - "B" świadczy o dedykowaniu urządzenia do zastosowań przemysłowych - w sensie przetwarzania danych, jako głównej funkcji. Do celów podatku od towarów i usług Wnioskodawca stosuje rozliczenia podatku na zasadach ogólnych, stosując stawkę podatku 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stosowanie przez Wnioskodawcę opodatkowania sprzedawanych przez niego urządzeń na zasadach ogólnych stawką podatku 23%, a nie stosowania przepisów art. 17 ust. 1 pkt 7 (poz. 28a, ex 26.20.11.0 - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy)?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedawane przez niego urządzenia nie mieszczą się w definicji urządzeń wymienionych w załączniku nr 11 "wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy" w poz. 28a, ani w poz. 28b oznaczonych symbolem "ex". Urządzenia są wyspecjalizowanymi komputerami przenośnymi do zastosowań przemysłowych. Nie są dostępne w żadnej sieci komórkowej ani nie są oferowane przez jakąkolwiek firmę jako telefony, smartfony czy tablety dla użytku publicznego ze względu na swoje właściwości i parametry techniczne, a co za tym idzie wysoką cenę. Ze względu na powyższe, wszystkie urządzenia Wnioskodawcy sprzedawane są ze stawką VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pod pojęciem sprzedaży - na mocy art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem sprzedawanych towarów.

Ponieważ stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Według art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

W przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, a przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122, transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się importem i dystrybucją na terenie kraju przemysłowych przenośnych komputerów i drukarek. Zgodnie z kodem celnym urządzenia te mieszczą się w ogólnej grupie PKWiU 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie mniej lub więcej 10 kg. Urządzenia, które zamierza on wprowadzić na rynek krajowy, należą do nowej generacji technologicznej i posiadają wbudowane fabrycznie nowe moduły. Opis urządzenia: Nazwa urządzenia: "A". Są to urządzenia przenośne nazywane komputerem przenośnym. Urządzenia serii a. posiadają ekran o przekątnej 5 cali, a urządzenia serii b. o przekątnej 4 cale. Ich głównym zadaniem jest zbieranie i przetwarzanie danych. Urządzenia wyposażone są w fizyczny skaner kodów - zarówno 1D jak i 2D, czyli element przeznaczony jedynie do skanowania. Urządzenia zaprojektowane są do przemysłowego zastosowania i pracy w trudnych warunkach, dlatego posiadają cechy takie jak atest na upadek z wysokości 1.2 m-2.4 m (w zależności od wersji), wysoki stopień ochrony przed kurzem i wodą - IP 67, możliwość pracy w temperaturach ujemnych od -10C/-20C (w zależności od wersji). W zależności od opcji mogą być wyposażone w moduły takie jak: aparat fotograficzny, moduł Bluetooth, moduł WiFi, moduł umożliwiający transmisje obrazu, plików, głosu (LTE/HSPA+/GSM/GPRS/EDGE) moduł GPS umożliwiający dokładną lokalizację opartą o systemy takie jak GPS/GLONASS/BEIDO. Aby zapobiec utracie danych w czasie pracy urządzenia mogą być wyposażone w bardzo pojemne akumulatory (6000 i 6400 mAh) a także są zaprojektowane tak, że umożliwiają wymianę akumulatora na działającym urządzeniu bez obawy straty jakichkolwiek danych - posiadają tzw. Hot-Swap. Jest to szczególnie ważne ze względu na przemysłowe wykorzystanie urządzeń - niedopuszczalne jest przerwanie funkcjonowania urządzenia w czasie zmiany akumulatora, gdyż wiązałoby się to ze stratą aktualnie przetwarzanych danych. Urządzenia te są wyposażane w specjalne oprogramowanie dedykowane i tworzone pod specjalne potrzeby/zamówienia kontrahentów. Dlatego z ich pomocą można prowadzić inwertaryzację, sprawdzać bieżące stany magazynowe, wystawiać faktury w terenie, odczytywać liczniki prądu, gazu, wody, sprawdzać ważność dokumentów poprzez odczytywanie kodów z dokumentów identyfikacyjnych jak prawo jazdy, paszport, dowód osobisty itp. - wszystko zależy od napisanej i wgranej do urządzenia aplikacji. Sprzyja temu specjalna konstrukcja urządzenia, zaprojektowana do pracy na dużych plikach i zbiorach. Jako akcesoria dostępne są np. stacje dokujące (jedno i cztero-stanowiskowe) umożliwiające połączenie poprzez złącze USB lub Ethernet, jednoczesne ładowanie urządzenia wraz z zapasowym akumulatorem. Dla wygodnej, czasem długotrwałej pracy, urządzenia mogą być wyposażone w pasek na rękę. Nawet nazwa jednego z dwóch systemów operacyjnych - "B" świadczy o dedykowaniu urządzenia do zastosowań przemysłowych - w sensie przetwarzania danych, jako głównej funkcji.

W załączniku nr 11 do ustawy, zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w poz. 28a-28c ustawodawca wymienił następujące towary:

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie mniej lub więcej 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru". Tak więc, wynikający z załącznika nr 11 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia, dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania. Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towarów (grupy towarów) objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, a określonych w załączniku nr 11 do ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania odwrotnego obciążenia stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary opodatkowane są przez podmiot dokonujący dostaw. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Analiza poszczególnych pozycji załączników do ustawy opatrzonych znakiem "ex", w powiązaniu z treścią danego grupowania PKWiU, prowadzi do wniosku, że w załącznikach tych pierwsza część opisu towaru (przed myślnikiem) jest pełnym odzwierciedleniem nazwy grupowania PKWiU, a druga część (za myślnikiem) zawiera określone ograniczenia.

Zatem w przypadku towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy i oznaczonych znakiem "ex" z użyciem słowa "wyłącznie", mechanizmem odwrotnego obciążenia określonym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podlegają towary wymienione po myślniku.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy - w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

Artykuł 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza zatem mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, również występujące pod innymi nazwami handlowymi np. palmtopy, netbooki, minibooki, chromebooki, ultrabooki, PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony komórkowe, w tym smartfony, PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem (nawet przenośne), z wyłączeniem części i akcesoriów, takich jak np. kasety z grami, sterowniki gier, kierownice, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20 000 zł.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że urządzenia o których mowa w analizowanej sprawie, zaklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 26.20.11.0 - nie zostały wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy jako te, dla których znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.

Ma on zastosowanie jedynie do sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 26.20.11.0 - komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy.

Tym samym urządzenia do zastosowań przemysłowych, będące przedmiotem niniejszej sprawy, nie będą podlegały procedurze "odwrotnego obciążenia", lecz będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podsumowując, prawidłowe będzie opodatkowywanie przez Wnioskodawcę sprzedawanych urządzeń na zasadach ogólnych, stawką podatku w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl