ILPP4/443-82/12-5/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-82/12-5/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) oraz z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) oraz z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) o przeformułowane pytanie podatkowe i doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie transportu odpadów. Jest podwykonawcą firmy posiadającej zezwolenie zintegrowane na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów. Zainteresowany nie transportuje innych materiałów i nie pracuje dla innych podmiotów gospodarczych, tylko dla wymienionej wyżej firmy gospodarującej odpadami. Posiada on pozwolenie Starosty Powiatu na transport odpadów i akceptację samochodu przewożącego odpady wydaną przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Załadunek leży po stronie Wnioskodawcy.

Firma posiada umowy na odbiór odpadów z firmami je produkującymi. Na podstawie tych umów firma ta zapewnia usługę zintegrowaną polegającą na odbiorze, transporcie i zagospodarowaniu odpadów. Za wykonanie tej usługi firma wystawia faktury VAT za utylizację odpadów z PKWiU 38.21.29 i stawką 8%.

W pozwoleniu na gospodarowanie odpadami firma nie ma zapisu, że odpady musi przewozić własnymi samochodami, dlatego też samochodów tych nie posiada. Podpisała ona więc umowę z Zainteresowanym na transport odpadów, za który wystawia on firmie faktury VAT z PKWiU 38.11 i stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym konkretnym przypadku powinien on stosować 8% stawkę podatku VAT. Transport tych odpadów mieści się w PKWiU 38.11, ponieważ firma produkująca odpady podpisując umowę z firmą oczekuje wykonania usługi zintegrowanej czyli odbioru, transportu i zagospodarowania odpadu, jak również za wykonanie usług zintegrowanych jest obciążana przez firmę fakturą VAT na 8%. Zainteresowany natomiast jako podwykonawca firmy wykonuje część usługi zintegrowanej, a w umowie zobowiązał się nie tylko do transportu lecz również do załadunku towaru, czyli wykonania czynności związanych z przygotowaniem towaru do transportu, prace te są zgodne z definicją zbierania odpadów zawartą w ustawie o odpadach.

Opis szczegółowy

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie transportu odpadów. Jest podwykonawcą firmy posiadającej zezwolenie zintegrowane na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów. Nie transportuje on innych materiałów i nie pracuje dla innych podmiotów gospodarczych tylko dla wymienionej wyżej firmy gospodarującej odpadami.

Zakres prac wykonywanych przez Zainteresowanego polega na zbieraniu towaru uznanego za odpady tłuszczowe nie przeznaczone do spożywania przez ludzi, od firm odpady te produkujące. Towary zgodnie ze zleceniem zbiera on z masarni, sklepów spożywczych i innych instytucji zajmujących się gastronomią, które przetwarzają żywność i produkują odpady, które nie są przeznaczone do spożywania przez ludzi i nadają się tylko do utylizacji. Umowę na odbiór odpadów z ww. instytucjami posiada jego zleceniodawca.

Zleceniodawcą Wnioskodawcy jest firma posiadająca zezwolenia na zbieranie, składowanie i utylizację odpadów tłuszczowych. Ma on zawartą z nią umowę, której przedmiotem jest współpraca w zakresie transportu odpadów zwierzęcych kat. 3, wg Rozporządzenia UE 1774/02. Zgodnie z umową, odbiera on towary (umieszcza w pojemnikach, w razie potrzeby segreguje i przewozi) co dzień z innych miejsc zgodnie ze zleceniem ustnym. Towary te może on przewozić samochodem, który posiada zezwolenie weterynaryjne na przewożenie towarów kat. 3, a każdorazowy odbiór towaru z masarni i przekazanie go jego zleceniodawcy jest potwierdzany kartami przekazania i przyjęcia odpadu.

Po odebraniu odpadów z różnych miejsc kraju, Zainteresowany przewozi towar specjalistycznym samochodem (lodówka), który jest zatwierdzony przez zleceniodawcę. Wyżej wymieniony samochód jest kupiony i wykorzystywany tylko i wyłącznie do świadczenia usług podwykonawstwa, w celu przewożenia odpadów oraz posiada zezwolenie weterynaryjne do przewozu odpadów kategorii 3.

Wnioskodawca jest podwykonawcą zleceniodawcy w zakresie odbioru i dowozu odpadów do miejsca ich utylizacji, ponieważ zleceniodawca nie posiada własnych środków transportu uprawnionych do przewozu odpadów. Zainteresowany nie zajmuje się niczym innym tylko podwykonawstwem dla zleceniodawcy. Samochodem tym nie są przewożone inne towary niż odpady i nie są wystawiane inne faktury jak tylko faktury dla zleceniodawcy na dostarczenie odpadów tłuszczowych.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, iż świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu:

38.11.19.0 "Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu"

oraz w grupowaniu:

38.11.61.0 "Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku.

Jaką stawkę podatku winien stosować Zainteresowany dla świadczonych przez siebie usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinienem on stosować symbol PKWiU 38.11 uprawniający do stosowania stawki podatku 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Firma transportująca nie działa we własnym imieniu tylko na rzecz zleceniodawcy, natomiast zleceniodawca działa we własnym imieniu posługując się osobą trzecią (firmą transportującą), więc przyjmuje się, że to zleceniodawca wykonał usługę transportu. Umowy z firmami produkującymi odpady posiada zleceniodawca (firma transportowa nie kupuje i sprzedaje odpadów tylko jest podwykonawcą firmy zlecającej). W umowach tych nie może być wpisane kto wozi odpady, ponieważ firma gospodarująca odpadami może codziennie wysłać innego podwykonawcę. Dlatego też odpowiedzialność za odbiór, transport i zagospodarowanie nadal spoczywa na firmie zlecającej.

W myśl ustawy - Kodeks Cywilny, tylko w umowach w zakresie robót budowlanych wymagany jest wpis konkretnego podwykonawcy.

Zgodnie z art. 429 ustawy - Kodeks Cywilny, kto powierza wykonanie czynności drugiemu, ten jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przez sprawcę przy wykonywaniu powierzonej mu czynności, chyba że nie ponosi winy w wyborze albo, że wykonanie czynności powierzył osobie, przedsiębiorstwu lub zakładowi, które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności.

Natomiast art. 430 ww. ustawy stanowi, iż kto na własny rachunek powierza wykonanie czynności osobie, która przy wykonywaniu tej czynności podlega jego kierownictwu i ma obowiązek stosować się do jego wskazówek, ten jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną z winy tej osoby przy wykonywaniu powierzonej jej czynności.

Pozwolenie zleceniodawcy na zbieranie, transport i gospodarowanie odpadami wymaga tylko przewożenia odpadu odpowiednim środkiem transportu. Za wybór odpowiedniego środka transportu odpowiada firma zlecająca transport. A więc, czy transport odbywa się jej własnymi środkami transportu, czy za pomocą podwykonawców, za szkody nadal odpowiada ten, który zleca transport. Ponieważ nieważne kto wozi, ale co wozi i na czyje zlecenie.

Zgodnie z art. 5 ustawy prawo przewozowe, przewoźnik może powierzać wykonanie przewozu innym przewoźnikom na całej przestrzeni przewozu lub jej części, jednakże ponosi odpowiedzialność za ich czynności jak za swoje własne.

Stosownie do art. 3 ust. 2 tej ustawy, przewoźnik jest obowiązany użyć środków transportowych odpowiednich do danego przewozu.

Pozwolenie zleceniodawcy na zbieranie, transport i gospodarowanie odpadami nie mówi o konkretnym samochodzie, ponieważ zleceniodawca może przewozić odpady codziennie innym samochodem i nie jest w stanie codziennie zmieniać wpisu w pozwoleniu. Pozwolenie zleceniodawcy jak również prawo przewozowe mówi, że transport musi odbywać się odpowiednimi samochodami. Samochód należący do firmy transportowej jest odpowiedni do przewozu tego rodzaju odpadów, ponieważ posiada uprawnienia nadane Decyzją z dnia xx listopada 2009 r. Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Zgodnie z wyjaśnieniem Ministra Środowiska DGO.tp.024/306/06/JSD z dnia 5 lipca 2006 r. do ustawy o odpadach: "Wniosek o wydanie zezwolenia na transport powinien zawierać, zgodnie z art. 28 ust. 4 pkt 4 cytowanej ustawy, między innymi wskazanie sposobów i środków transportu odpadów, przy czym wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania własnych środków transportu. Posiadacz odpadu, posiadając wymagane przepisami zezwolenie na transport odpadów, może na podstawie zawartej umowy wynająć do tego celu odpowiednie środki transportu. Transport odpadów może odbywać się w oparciu o zezwolenie uzyskane przez posiadacza odpadu i nie jest wówczas wymaganie poświadczenie wykonania usługi transportu na karcie przekazania odpadu".

Umowa odbierającego odpady z firmą transportową nie mówi o przekazaniu odpadu tylko o ich przewozie tak jak umowa z kierowcą, który wykorzystuje swój samochód na potrzeby firmy. Odbierający odpady jest nadal ich posiadaczem i odpowiada za błędy podwykonawcy tak jakby był on jego pracownikiem ze stosunku pracy. To czy umowa jest zawarta na podstawie przepisów prawa pracy, czy kodeksu cywilnego, nie jest ważne przy ustaleniu kto jest posiadaczem odpadu i za niego odpowiada, jeżeli w umowie odbierający odpady nie przekaże odpowiedzialności za nie transportującemu pracownikowi lub podwykonawcy. Umowa firmy odbierającej odpady z firmą transportową nie zawiera słowa "przekazuję odpowiedzialność za odpady", więc odpowiedzialna jest nadal firma odbierająca odpady. Umowa nie zawiera również słowa "zbieranie odpadów", ale transportujący zgadzając się na transport wiedział, że towar ten, sam musi zapakować do odpowiednich pojemników, a w razie konieczności posegregować i wyraził na to zgodę. Wykonywanie wszelkich czynności związanych z przygotowaniem do transportu spełnia zapisy definicji zbierania odpadów zawartej w ustawie o odpadach.

W myśl art. 3 ust. 3 pkt 23 ustawy o odpadach, przez zbieranie odpadów - rozumie się każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania. Przy czym ustawa nie mówi, że wszystkie te czynności muszą być wykonane jednocześnie.

Kierowca firmy transportującej nie otrzymuje gotowych pojemników tylko musi odpady umieścić w odpowiednich pojemnikach, a w razie potrzeby posegregować i w ten sposób przygotować odpady do transportu. Takie działanie jest zgodne z definicją zbierania odpadów, a PKWiU 38.11 mówi o zbieraniu odpadów, ale i infrastrukturze towarzyszącej. Wnioskodawca, jako odbierający odpady, po dotarciu na miejsce odbioru, np. do sklepu spożywczego najpierw musi umieścić odpady w pojemnikach przeznaczonych do przewozu, a w razie konieczności posegregować, następnie dowieść je bezpiecznie do siedziby zleceniodawcy.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 8%, poz. 143 - PKWiU 38.11.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu" i poz. 145 PKWiU 38.11.6 "Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne". Dlatego też Zainteresowany uważa, że stosuje właściwą stawkę w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zaznaczyć należy, że powyższy artykuł zawiera zakres przedmiotowy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wnika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie transportu odpadów. Jest podwykonawcą firmy, posiadającej zezwolenie zintegrowane na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów. Zainteresowany nie transportuje innych materiałów i nie pracuje dla innych podmiotów gospodarczych, tylko dla wymienionej wyżej firmy gospodarującej odpadami. Posiada on pozwolenie Starosty Powiatu na transport odpadów i akceptację samochodu przewożącego odpady wydaną przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Jako podwykonawca firmy, w zawartej umowie zobowiązał się nie tylko do transportu lecz również do załadunku towaru, czyli wykonania czynności związanych z przygotowaniem towaru do transportu. Prace te są zgodne z definicją zbierania odpadów zawartą w ustawie o odpadach. Zainteresowany zawarł z firmą umowę, której przedmiotem jest współpraca w zakresie transportu odpadów zwierzęcych kat. 3, wg Rozporządzenia UE 1774/02. Zgodnie z umową, odbiera on towary (umieszcza w pojemnikach, w razie potrzeby segreguje i przewozi) co dzień z innych miejsc zgodnie ze zleceniem ustnym. Towary te przewozi samochodem, który posiada zezwolenie weterynaryjne na przewożenie towarów kat. 3, a każdorazowy odbiór towaru z masarni i przekazanie go jego zleceniodawcy jest potwierdzany kartami przekazania i przyjęcia odpadu.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Z informacji przedstawionych przez Zainteresowanego wynika, że zakres prac wykonywanych przez Wnioskodawcę polega na zbieraniu towaru uznanego za odpady tłuszczowe nie przeznaczone do spożywania przez ludzi, od firm odpady te produkujące. Towary zgodnie ze zleceniem zbiera on z masarni, sklepów spożywczych i innych instytucji zajmujących się gastronomią, które przetwarzają żywność i produkują odpady, które nie są przeznaczone do spożywania przez ludzi i nadają się tylko do utylizacji.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak poinformował Zainteresowany, dokonywane przez niego usługi mieszczą się w klasyfikacji statystycznej pod symbolem PKWiU 38.11.19.0 "Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu" oraz 38.11.61.0 "Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne".

W przypadku świadczenia ww. usług, zastosowanie znajduje załącznik nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%. W załączniku tym wskazano m.in.:

* w poz. 143 - PKWiU 38.11.1 - Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu;

* w poz. 145 - PKWiU 38.11.6 - Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczenia odpadów innych niż niebezpieczne.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy podatkowe stwierdzić należy, że dla wykonywanych przez Zainteresowanego usług, które mieszczą się we wskazanych powyżej grupowaniach statystycznych, ma on prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego.

Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl