ILPP4/443-817/11-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-817/11-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbierania i transportu odpadów o kodzie 16 08 01 - Zużyte katalizatory zawierające złoto, srebro, ren, rod, pallad, iryd lub platynę (z wyłączeniem 16 08 07). Uzyskał on w tym zakresie konieczne pozwolenia, wydane przez Starostwo Powiatowe w L. Ponadto, zgodnie z przepisami, Zainteresowany prowadzi dokumentację środowiskową oraz składa odpowiednie sprawozdania.

Zużyte katalizatory nabywane są zarówno od podmiotów gospodarczych, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zakupy dokonywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, udokumentowane są umowami kupna sprzedaży, do których prowadzona jest ewidencja umów cywilno-prawnych. Od umów przekraczających wartość 1.000,00 zł, Wnioskodawca odprowadza podatek oraz składa deklaracje p.c.c.-3. Zakupione, zużyte katalizatory nie są poddawane żadnemu procesowi przetwarzania. Po zebraniu większej ilości, odpad sprzedawany jest innym podmiotom gospodarczym, posiadającym także odpowiednie decyzje środowiskowe w zakresie zbierania i/lub przetwarzania odpadów o tym samym kodzie, tj. 16 08 01. Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z tym prowadzi on ewidencję sprzedaży VAT, ewidencję zakupów VAT oraz co miesiąc składa deklaracje VAT-7.

Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780), został dodany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), załącznik nr 11, który miał na celu doprecyzowanie katalogu odpadów przetwarzalnych, do których stosuje się mechanizm odwróconego obciążenia. W związku z tym, że załącznik zawiera m.in. symbol PKWiU 38.11.58.0 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, Zainteresowany stosuje mechanizm odwróconego obciążenia.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest on podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9, a dostawa zużytych katalizatorów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. W ramach prowadzonej działalności katalizatory nabywane są od czynnych podatników podatku VAT, którzy na każdej wystawionej przez siebie fakturze, jako nazwę towaru wpisują używane lub zużyte katalizatory wraz z kodem odpadów 16 08 01. Ponadto na fakturach tych nie naliczają podatku VAT i umieszczają adnotację, iż "podatek nalicza nabywca" lub "odwrotne obciążenie". W przypadku zakupu od osób niebędących podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 cyt. ustawy, na dokumentach widnieje oświadczenie sprzedawcy, iż katalizatory są zużyte. Zarówno jego dostawcy, jak i odbiorcy, klasyfikują ten towar jako złom. Zgodnie z wymogiem ustawy o odpadach, Zainteresowany sporządza karty przekazania odpadu, gdzie także wpisuje kod odpadów 16 08 01 - Zużyte katalizatory zawierające złoto, srebro, ren, rod, pallad, iryd lub platynę (z wyłączeniem 16 08 07).

Biorąc pod uwagę powyższe, towary które sprzedaje Wnioskodawca mieszczą się w grupie surowców i odpadów wtórnych wymienionych w sekcji E - PKWiU 38.11 oraz 38.32.2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku transakcji sprzedaży odpadu o kodzie 16 08 01 - Zużyte katalizatory zawierające złoto, srebro, ren, rod, pallad, iryd lub platynę (z wyłączeniem 16 08 07) prawidłowe jest stosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia zgodnie z załącznikiem nr 11, dodanym do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780), został dodany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), załącznik nr 11, zawierający katalog odpadów, do których stosuje się mechanizm odwróconego obciążenia. Zakres stosowania powyższego mechanizmu dotyczy m.in. odpadów innych niż niebezpieczne zawierających metal - symbol PKWiU 38.11.58.0.

Z uwagi na to, że ustawy podatkowe nie zawierają ani definicji, ani katalogu odpadów, należy sięgnąć do przepisów z zakresu ochrony środowiska oraz gospodarki odpadami. Podstawą klasyfikacji odpadów jest Aneks III rozporządzenia Nr 1013/2006 - zielona lista odpadów oraz Aneks IV rozporządzenia - lista bursztynowa. Katalog odpadów innych niż niebezpieczne zawarty jest w zielonym wykazie. Zgodnie z nim, pod kodem GC 060 umieszczone są zużyte katalizatory metaliczne, zawierające:

* Metale szlachetne: złoto, srebro;

* Metale z grupy platynowców: rut, rod, pallad, osm, iryd, platynę;

* Metale przejściowe: skand, wanad, mangan, kobalt, miedź, itr, niob, hafn, wolfram, tytan, chrom, żelazo, nikiel, cynk, cyrkon, molibden, tantal, ren;

* Lantanowce (metale ziem rzadkich): lantan, prazeodym, samar, gadolin, dysproz, erb, iterb, cer, neodym, europ, terb, holm, tul, lutet.

Klasyfikacja odpadu: 16 08 01.

System Zharmonizowany: Ex 7112.

Pozwolenia, które Zainteresowany posiada, wydane przez Starostwo Powiatowe w L. określają rodzaj odpadu, tj. 16 08 01 - Zużyte katalizatory zawierające złoto, srebro, ren, rod, pallad, iryd lub platynę (z wyłączeniem 16 08 07). Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego słowo "zużyty", to taki, który się zużył, zniszczył się. W związku z tym, że zakupione zużyte katalizatory nie są poddawane regeneracji, nie mogą być traktowane jak część samochodowa; nie posiadają one swoich pierwotnych właściwości.

Dostaw zużytych katalizatorów Wnioskodawca dokonuje wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych posiadających zezwolenia w zakresie zbierania i/lub przetwarzania odpadu o kodzie 16 08 01.

Katalog towarów zawartych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług jest zbieżny z katalogiem wprowadzonym od dnia 1 stycznia 2011 r. w Niemczech, co miało przeciwdziałać przechodzeniu nieuczciwych podatników z rynku niemieckiego do Polski.

Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 861/2010 z dnia 5 października 2010 r., zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, zużyte katalizatory, w rodzaju stosowanych głównie do odzyskiwania metali szlachetnych ujęte są pod kodem CN 7112, tj. odpady i złom metali szlachetnych lub metali platerowanych metalami szlachetnymi; pozostałe odpady zawierające metale szlachetne lub związki metali szlachetnych, w rodzaju stosowanych zasadniczo do odzyskiwania metali szlachetnych.

Niemieckie Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 2 kwietnia 2011 r. wyjaśniło, że odwrotne obciążenie, wprowadzone w Niemczech § 13b ustawy o podatku obrotowym, ma zastosowanie do zużytych katalizatorów, zawierających platynę, rod itp., które ujęte są w załączniku 3 ust. 7 do § 13b - odpady i złom - inne metale szlachetne 71 12 99 00.

Biorąc powyższe pod uwagę Zainteresowany uważa, że odpad o kodzie 16 08 01 spełnia warunki do zakwalifikowania go pod symbolem PKWiU 38.11.58.0, a tym samym w przypadku transakcji sprzedaży powyższego odpadu, prawidłowe jest zastosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Z kolei z dniem 1 lipca 2011 r. - w porównaniu do stanu prawnego obowiązującego przed tą datą - ustawa o podatku od towarów i usług wprowadziła modyfikację w postaci wprowadzenia załącznika nr 11 do ustawy, zawierającego katalog towarów identyfikowanych przy pomocy klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, których dostawa objęta jest mechanizmem odwróconego obciążenia.

I tak, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W oparciu o przepis art. 17 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

1.

nabywcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

2.

dostawcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

3.

dostawca ww. towarów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

4.

dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy ww. towarów nie powinni rozliczać VAT z tytułu ich dostaw.

W załączniku nr 11 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, ustawodawca wskazał:

1.

ex 24.10.14.0 - Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,

2.

ex 24.45.30.0 - Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

3.

38.11.51.0 - Odpady szklane,

4.

38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe,

5.

38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych,

6.

38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

7.

38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

8.

ex 38.32.29.0 - Surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbierania i transportu odpadów o kodzie 16 08 01 - Zużyte katalizatory zawierające złoto, srebro, ren, rod, pallad, iryd lub platynę (z wyłączeniem 16 08 07). Zużyte katalizatory nabywane są zarówno od podmiotów gospodarczych, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zakupy dokonywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, udokumentowane są umowami kupna sprzedaży, do których prowadzona jest ewidencja umów cywilno-prawnych. Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z tym prowadzi ewidencję sprzedaży VAT, ewidencję zakupów VAT oraz co miesiąc składa deklaracje VAT-7. Zatem jest on podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, niekorzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9, a dostawa zużytych katalizatorów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. W ramach prowadzonej działalności katalizatory nabywane są od czynnych podatników podatku VAT, którzy na każdej wystawionej przez siebie fakturze, jako nazwę towaru wpisują używane lub zużyte katalizatory wraz z kodem odpadów 16 08 01. Ponadto na fakturach tych nie naliczają podatku VAT i umieszczają adnotację, iż "podatek nalicza nabywca" lub "odwrotne obciążenie". W przypadku zakupu od osób niebędących podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy, na dokumentach widnieje oświadczenie sprzedawcy, iż katalizatory są zużyte. Zarówno jego dostawcy, jak i odbiorcy, klasyfikują ten towar jako złom. Zgodnie z wymogiem ustawy o odpadach, Wnioskodawca sporządza karty przekazania odpadu, gdzie także wpisuje kod odpadów 16 08 01 - Zużyte katalizatory zawierające złoto, srebro, ren, rod, pallad, iryd lub platynę (z wyłączeniem 16 08 07). Towary które sprzedaje mieszczą się w grupie surowców i odpadów wtórnych wymienionych w sekcji E - PKWiU 38.11 oraz 38.32.2.

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionego przez Zainteresowanego opisu sprawy stwierdzić należy, iż w związku z faktem, że podana przez niego klasyfikacja statystyczna przedmiotowych towarów o symbolu PKWiU 38.11 i 38.32.2 mieści się wśród klasyfikacji statystycznych towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, to tym samym stosowanie mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, transakcji sprzedaży odpadu o kodzie 16 08 01 - Zużyte katalizatory zawierające złoto, srebro, ren, rod, pallad, iryd lub platynę (z wyłączeniem 16 08 07) przez Wnioskodawcę objęta jest mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, polegającym na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na rzecz tego podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, na rzecz którego jest dokonywana dostawa przedmiotowych towarów, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolami 38.11 oraz 38.32.2.

Stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe, jednak na podstawie innego uzasadnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy wskazać, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do określenia opodatkowania sprzedaży towarów przy założeniu, że zużyte katalizatory, dla których Wnioskodawca wskazał klasyfikacje PKWiU 38.11. oraz 38.32.2 mieszczą się w poz. 6 bądź 8 załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie nadmienia się, iż niniejsza interpretacja nie wywrze skutków prawnych w przypadku ustalenia w ewentualnym postępowaniu podatkowym odmiennego od przedstawionego przez Zainteresowanego stanu faktycznego.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl