ILPP4/443-801/11-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-801/11-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbycia bazy danych za świadczenie usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbycia bazy danych za świadczenie usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) o informacje wyjaśniające dane Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) z siedzibą w Polsce jest polskim rezydentem dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej p.d.o.p.), tj. podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wobec powyższego, Spółka jest zobowiązana do rozliczania się w Polsce z całości dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym, włączając w to dochody uzyskane poza granicami Polski. Ponadto, jest ona zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT) w Polsce i nie posiada stałego miejsce prowadzenia działalności w kraju innym niż jej siedziba w rozumieniu przepisów o VAT.

Spółka nabyła za wynagrodzeniem (co zostało udokumentowane fakturą) od kontrahenta z siedzibą na Słowacji, który nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce w rozumieniu przepisów o VAT (dalej A. SK), bazę klientów (dalej Baza klientów) z Węgier, Czech, Rumuni i Słowacji, ze wszystkimi danymi kontaktowymi i informacjami o klientach i dostawcach oraz rodzaju surowca, który był do tej pory dostarczany bądź nabywany. Nabycie Bazy klientów przez Spółkę nie nastąpiło dla jakiegokolwiek stałego miejsca prowadzenia działalności Spółki w kraju innym niż Polska. Sprzedaż Bazy klientów związana jest z planowanym przez A. SK zakończeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z zapisami umowy nabycia Bazy klientów:

* A. SK przekazała Bazę klientów Spółce bez zwłoki w momencie wejścia w życie umowy;

* A. SK zobowiązała się do nieużywania Bazy klientów po przekazaniu jej na rzecz Spółki, chyba że jest to niezbędne do realizacji lub zakończenia już istniejących stosunków umownych;

* A. SK będzie chroniła Bazę klientów (po przekazaniu na rzecz A. PL) przed dostępem osób trzecich;

* A. SK przekazała na rzecz Spółki wszelkie prawa właściciela Bazy klientów co uniemożliwia udostępnienie Bazy klientów innej osobie albo Spółce.

Spółka planuje wykorzystywać nabytą Bazę klientów przez okres dłuższy niż rok do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

A. SK nie prowadzi działalności na terytorium Polski przez położony w Polsce zakład w rozumieniu UPO oraz p.d.o.p.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na gruncie przepisów o VAT, sprzedaż Bazy klientów traktować należy jako świadczenie usług zgodnie z art. 8 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, ustawodawca zatem postanowił, iż usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Wobec czego za usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT należy uznać szeroki zakres czynności.

Natomiast w świetle art. 2 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach tej ustawy jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Uznać zatem należy, iż niewątpliwie świadczenie na rzecz Spółki polegające na przeniesieniu na nią prawa do wartości niematerialnej i prawnej, jaką jest Bazą klientów, nie miało charakteru dostawy towaru, a w rezultacie stanowiło świadczenie usługi.

Zdaniem Spółki, przeniesienie na nią prawa do wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi Baza klientów spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług (wyrażoną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT), ponieważ:

* po pierwsze stanowi świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów;

* po drugie zaś Spółka nabyła Bazę klientów za odpowiednim wynagrodzeniem.

Spółka podkreśliła, iż kwestią "odpłatności" wielokrotnie zajmował się w swoim orzecznictwie Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej: ETS). Spółka wskazała m.in. wyrok ETS z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, wyrok ETS z dnia 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 w sprawie Staatssecretaris van Financien przeciwko Cooperative Aadappelenbewaarplaats GA, czy wyrok ETS z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 (Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise).

Podsumowując wnioski płynące z orzecznictwa ETS należy stwierdzić, iż o dokonaniu danej czynności za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:

* istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami,

* wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu,

* związek, o którym mowa powyżej musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, nabycie Bazy klientów spełnia powyższe warunki, w szczególności:

* mamy do czynienia ze stosunkiem prawnym pomiędzy Spółką a A. SK (zawarcie umowy sprzedaży Bazy klientów),

* istnieje bezpośredni związek pomiędzy danym świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem (w formie ogółu praw i obowiązków związanych z Bazą klientów), będącym świadczeniem wzajemnym.

Uznać zatem należy, iż kwota wypłacona przez Spółkę na rzecz A. SK tytułem zapłaty za nabycie Bazy klientów stanowi wynagrodzenie za świadczoną usługę w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko Spółki podzielają organy podatkowe w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak tytułem przykładu:

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 lutego 2011 r., nr ITPP2/443-1203/10/AK organ wskazał, że: "z treści wniosku wynika, iż Spółka kupiła od innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mającej siedzibę w Niemczech kontakty z jej klientami z branży "papieru dekoracyjnego". Zakup jest związany z zaprzestaniem przez sprzedawcę produkcji i zbytu produktów w tej dziedzinie. Przedmiotem tego transferu jest wykaz aktualnych (i potencjalnych) klientów oraz następujące informacje: nazwa, adres, inne dane kontaktowe, wybrane informacje finansowe dotyczące aktualnie czynnych klientów oraz umów zawartych przez spółkę zbywającą z jej klientami, a regulujących sprzedaż produktów. Ponadto Spółka przejęła prawa i zobowiązania wynikające z umów zawartych pomiędzy sprzedawcą a klientami, których dane są przedmiotem sprzedaży. Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż opisane czynności wypełniają definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i ze względu na ich odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wypłacane przez Spółkę świadczenie jest wynagrodzeniem za świadczoną przez kontrahenta niemieckiego usługę, dającą Spółce wyraźne i bezpośrednie korzyści w postaci nabycia wiedzy handlowej związanej z określonym rynkiem oraz przejęcia praw i zobowiązań wynikających z umów zawartych pomiędzy sprzedawcą a klientami, których dane są przedmiotem sprzedaży";

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 stycznia 2009 r., nr IPPP3/443-40/08-2/MM w opisie zdarzenia przyszłego podatnik wskazał, że: "będąc czynnym podatnikiem VAT, zamierza zawrzeć umowę sprzedaży. Na jej podstawie kontrahentowi zostaną sprzedane bazy danych klientów, wyposażenie i inwentarz, w szczególność:

a.

baza danych klientów (dane ogólne, np.: nazwa firmy, pełny adres z numerami faksu i telefonu, osoby kontaktowe), zgodnie z załącznikiem do umowy,

b.

kopie faktur za lata obrotowe 2006-2008,

c.

kopie ofert i cała istniejąca korespondencja handlowa za lata obrotowe 2006-2008,

d.

kopie zamówień za lata obrotowe 2006-2008".

Biorąc pod uwagę powyższe organ uznał, że: "w przypadku zbycia części majątku Spółki, która nie stanowi przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans (w przypadku sprzedaży dokonanej do dnia 30 listopada 2008 r.) lub też zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w przypadku sprzedaży dokonanej po 30 listopada 2008 r.) nie ma zastosowania wyłączenie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy, a transakcja ta jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Sprzedaż poszczególnych składników majątkowych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z cyt. art. 7 ust. 1 jako dostawa towarów oraz zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 pkt 1 jako świadczenie usług w zależności od charakteru ww. składników będących przedmiotem sprzedaży. Do poszczególnych towarów lub usług zastosować należy odpowiednią stawkę podatku od towarów i usług lub zwolnienie wynikające z przepisów ustawy o VAT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się także, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie uznania zbycia bazy danych za świadczenie usług. Natomiast w zakresie miejsca świadczenia oraz importu usługi zbycia bazy danych wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne z dnia 9 marca 2012 r. nr ILPP4/443-801/115/EWW i nr ILPP4/443-801/116/EWW. Ponadto w pozostałych zakresach wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl