ILPP4/443-790/11-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-790/11-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 1 grudnia 2011 r., data wpływu do BKIP Leszno 2 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 stycznia 2012 r., data wpływu do BKIP Leszno 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania importu usług i nieodpłatnego przekazania biletów na mecze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania importu usług i nieodpłatnego przekazania biletów na mecze. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 stycznia 2012 r., data wpływu do BKIP Leszno 27 stycznia 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz przyporządkowanie zadanego pytania do zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako jedno z miast pełnić będzie funkcję Miasta Gospodarza w związku z organizacją przez Polskę Rozgrywek (...). W związku z powyższym, pomiędzy "A" z siedzibą w Szwajcarii a Zainteresowanym zawarta została umowa pn. "Umowa z Miastem Gospodarzem..." oraz zostały podpisane "Wytyczne Marketingowe...".

Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawca zobowiązany jest do współpracy z "A" przy organizacji rozgrywek w celu dobrego pełnienia obowiązków gospodarza rozgrywek w Kraju Goszczącym oraz w celu promowania rozgrywek w mieście.

Zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 1 wytycznych marketingowych, Miastom Gospodarzom, w tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do otrzymania bezpłatnie 20 biletów B oraz 50 biletów C. Bilety zostaną przekazane Zainteresowanemu nie wcześniej niż na początku maja 2012 r.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 wytycznych marketingowych, bilety te stanowią własność "A" i mogą być stosowane przez Miasta-Gospodarzy wyłącznie do podejmowania specjalnie w tym celu zaproszonych gości. Nie mogą być stosowane do jakichkolwiek celów komercyjnych lub promocyjnych, nie mogą być przekazane innym niż goście zaproszeni przez Miasto-Gospodarza, ani nie mogą być sprzedane, odsprzedane lub wystawiane na sprzedaż. Miasta-Gospodarze są zobowiązane do prowadzenia szczegółowej ewidencji posiadaczy biletów, która zostanie przekazana "A".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle postanowień ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Miasto będzie miało obowiązek rozliczenia należnego podatku VAT w dacie nieodpłatnego otrzymania biletów od "A" z tytułu importu usług oraz w dacie nieodpłatnego przekazania zaproszonym gościom biletów wstępu na mecze, z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno nieodpłatne otrzymanie biletów wstępu na rozgrywki (...) jak i nieodpłatne przekazanie tych biletów zaproszonym gościom nie będzie skutkowało koniecznością rozliczenia należnego podatku VAT, gdyż brak jest podstawy opodatkowania.

Zgodnie z ustawą o podatku VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Czynność przekazania biletów wstępu na imprezę sportową stanowi, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1, świadczenie usługi. Usługa ta, na podstawie art. 28g ustawy, opodatkowana będzie na terytorium Polski. Z uwagi na to, że "A" nie posiada ani siedziby działalności ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, obowiązek rozliczenia VAT należnego od importu usługi spocząłby na Zainteresowanym. Jednakże z uwagi na zapis art. 29 ust. 17 ustawy o VAT, który mówi, że podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota jaką usługobiorca jest zobowiązany zapłacić oraz zapis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, który zrównując czynności świadczone nieodpłatnie z odpłatnym świadczeniem usług nie wymienia importu usług świadczonych nieodpłatnie, uznać należy, iż brak jest podstawy opodatkowania. Podobnie nieodpłatne przekazanie biletów zaproszonym gościom nie będzie podlegało opodatkowaniu, gdyż w przywołanym art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie wymieniono nieodpłatnego świadczenia usług nabytych nieodpłatnie, brak jest bowiem podstawy opodatkowania, tj. kosztu świadczenia tych usług poniesionego przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zaznaczyć należy, że powyższy artykuł zawiera zakres przedmiotowy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany, jako jedno z miast pełnić będzie funkcję Miasta Gospodarza w związku z organizacją przez Polskę Rozgrywek (...). W związku z powyższym, pomiędzy "A" z siedzibą w Szwajcarii, a Wnioskodawcą zawarta została umowa pn. "Umowa z Miastem Gospodarzem..." oraz zostały podpisane "Wytyczne Marketingowe...". Zgodnie z zawartą umową, Zainteresowany zobowiązany jest do współpracy z "A" przy organizacji rozgrywek w celu dobrego pełnienia obowiązków gospodarza rozgrywek w Kraju Goszczącym oraz w celu promowania rozgrywek w mieście. Zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 1 wytycznych marketingowych, Miastom Gospodarzom, w tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do otrzymania bezpłatnie 20 biletów B oraz 50 biletów C. Bilety zostaną przekazane Zainteresowanemu nie wcześniej niż na początku maja 2012 r. Stosownie do treści art. 3 ust. 2 wytycznych marketingowych, bilety te stanowią własność "A" i mogą być stosowane przez Miasta Gospodarzy wyłącznie do podejmowania specjalnie w tym celu zaproszonych gości. Nie mogą być stosowane do jakichkolwiek celów komercyjnych lub promocyjnych, nie mogą być przekazane innym niż goście zaproszeni przez Miasto Gospodarza, ani nie mogą być sprzedane, odsprzedane lub wystawiane na sprzedaż. Miasta Gospodarze są zobowiązane do prowadzenia szczegółowej ewidencji posiadaczy biletów, która zostanie przekazana "A".

Z powyższego wynika, iż "A" będzie przekazywać Wnioskodawcy bilety wstępu na mecze (...).

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy, jest świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana usługa podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że otrzymanie przez Wnioskodawcę biletów wstępu na mecze, wypełni pierwszy warunek pozwalający na uznanie tej czynności za świadczenie usługi przez "A" na rzecz Zainteresowanego. Bowiem w następstwie świadczonych czynności, stanie się on bezpośrednim beneficjentem tego świadczenia.

Jednakże jak wynika z opisu sprawy, "A" za przekazane bilety nie pobierze wynagrodzenia.

Tym samym stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka dotycząca wynagrodzenia za wykonywaną czynność. W sytuacji bowiem, gdy w zamian za określone świadczenie wykonywane przez "A" na rzecz Miasta, "A" nie otrzyma wynagrodzenia za tą czynność, nie można mówić o świadczeniu wzajemnym ze strony nabywcy.

Reasumując, opisana w przedstawionym zdarzeniu przyszłym czynność przekazywania biletów na rzecz Wnioskodawcy przez "A", nie będzie stanowiła świadczenia usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że czynność przekazywania biletów na rzecz Miasta przez "A" nie będzie można uznać również za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w cyt. powyżej art. 8 ust. 2 ustawy. Czynność ta będzie bowiem związana z działalnością gospodarczą "A".

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W tym miejscu należy wskazać, że podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem przypadku gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru - art. 29 ust. 17 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy, w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Wobec faktu, iż jak wyjaśniono powyżej czynność przekazania biletów na mecze (...) nie będzie stanowić świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ustawy, nie dojdzie także w przedmiotowej sprawie do importu usług, rozumianego zgodnie z powołanym powyżej przepisem jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem będzie usługobiorca.

Z dalszej części opisu sprawy wynika, że otrzymane bezpłatnie bilety, Miasto będzie dalej przekazywało zaproszonym gościom. Jak poinformowano, bilety te mogą być stosowane przez Miasta Gospodarzy wyłącznie do podejmowania specjalnie w tym celu zaproszonych gości. Nie mogą być stosowane do jakichkolwiek celów komercyjnych lub promocyjnych, nie mogą być przekazane innym niż goście zaproszeni przez Miasto Gospodarza, ani nie mogą być sprzedane, odsprzedane lub wystawiane na sprzedaż. Miasta Gospodarze są zobowiązane do prowadzenia szczegółowej ewidencji posiadaczy biletów, która zostanie przekazana "A".

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątek, który został zawarty w cyt. powyżej art. 8 ust. 2 ustawy.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołany powyżej przepis art. 8 ust. 2 ustawy stwierdzić należy, że czynności przekazania biletów przez Wnioskodawcę zaproszonym gościom nie będzie można uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, bowiem czynność ta będzie związana z działalnością prowadzoną przez Miasto.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie miał obowiązku rozliczenia należnego podatku VAT w dacie nieodpłatnego otrzymania biletów od "A" z tytułu importu usług oraz w dacie nieodpłatnego przekazania zaproszonym gościom biletów wstępu na mecze, z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przedmiotowej interpretacji wniosek został rozpatrzony w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania importu usług i nieodpłatnego przekazania biletów na mecze. Stan faktyczny w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT należnego z tytułu importu usług został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2012 r. znak ILPP4/443-790/11-5/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl