ILPP4/443-79/12-5/ISN - Zastosowanie procedury VAT-marża.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-79/12-5/ISN Zastosowanie procedury VAT-marża.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania procedury VAT-marża - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania procedury VAT-marża. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o brakujące pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (...). Przedmiotem jego działalności jest sprzedaż używanych i nowych maszyn oraz urządzeń rolniczych. Towary używane znajdujące się w ofercie Zainteresowanego pochodzą w dużej mierze z zakupów od kontrahentów zagranicznych, głównie z terytorium Francji i Wielkiej Brytanii.

Zakupy te w zależności od charakteru zawartej transakcji z dostawcą oraz posiadanej dokumentacji są kwalifikowane jako:

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, lub

* zakupy niestanowiące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - opodatkowane na zasadzie marży.

Zakupy kwalifikuje się jako niestanowiące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - opodatkowane na zasadzie marży, na podstawie adnotacji zamieszczanych przez dostawcę na fakturze:

* kontrahenci z Wielkiej Brytanii - adnotacja: "Input tax deduction has not been will not be claimed by me in respect of the sold on this invoice" ("Nie domagałem się i nie będę się domagał zwrotu podatku VAT w związku ze sprzedażą towarów wskazanych na fakturze");

* kontrahenci z Francji - adnotacja: "Livraison effectuee dans le cadre de la 7eme directive" ("Dostawa odbywa się zgodnie z przepisami 7 dyrektywy").

Do sprzedaży towarów na terenie Polski, których zakup został zakwalifikowany jako niestanowiący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - opodatkowanych na zasadzie marży, Wnioskodawca stosuje specjalną procedurę VAT-marża, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdzie podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany posiadając fakturę zakupu z ww. adnotacją ma prawo do opodatkowania dostawy tego towaru na zasadzie marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdzie podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadając fakturę zakupu z ww. adnotacją ma on prawo do opodatkowania dostawy tego towaru na zasadzie marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdzie podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż używanych i nowych maszyn oraz urządzeń rolniczych. Towary używane znajdujące się w jego ofercie pochodzą w dużej mierze z zakupów od kontrahentów zagranicznych, głównie z terytorium Francji i Wielkiej Brytanii.

W zależności od charakteru zawartej transakcji z dostawcą oraz posiadanej dokumentacji zakupy te są kwalifikowane jako:

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, lub

* zakupy niestanowiące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - opodatkowane na zasadzie marży.

Zakupy kwalifikuje się jako niestanowiące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - opodatkowane na zasadzie marży, na podstawie adnotacji zamieszczanych przez dostawcę na fakturze:

* kontrahenci z Wielkiej Brytanii - adnotacja: "Input tax deduction has not been will not be claimed by me in respect of the sold on this invoice" ("Nie domagałem się i nie będę się domagał zwrotu podatku VAT w związku ze sprzedażą towarów wskazanych na fakturze");

* kontrahenci z Francji - adnotacja: "Livraison effectuee dans le cadre de la 7eme directive" ("Dostawa odbywa się zgodnie z przepisami 7 dyrektywy").

Do sprzedaży towarów na terenie Polski, których zakup został zakwalifikowany jako niestanowiący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - opodatkowanych na zasadzie marży, Wnioskodawca stosuje specjalną procedurę VAT-marża, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, gdzie podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

W rozdziale 4 działu XII ustawy zostały określone szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, iż przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie zaś z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Polska ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku.

Mając na uwadze powołane powyżej regulacje prawne oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotowe faktury z adnotacjami umieszczonymi przez kontrahenta z Wielkiej Brytanii oraz z Francji, są dokumentami jednoznacznie potwierdzającymi nabycie towarów opodatkowanych podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 ustawy, uprawniają one Zainteresowanego do opodatkowania dostawy tego towaru na zasadzie marży, zgodnie z ww. przepisem ustawy, gdzie podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że przedmiotowy wniosek w pozostałej części został rozstrzygnięty w postanowieniu o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 22 maja 2012 r. nr ILPP4/443-79/12-4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl