ILPP4/443-79/11-2/JKa - Opodatkowanie podatkiem VAT usług pozyskiwania dofinansowania projektów edukacyjnych dla szkół.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-79/11-2/JKa Opodatkowanie podatkiem VAT usług pozyskiwania dofinansowania projektów edukacyjnych dla szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla czynności wykonywanych na rzecz Szkoły - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla czynności wykonywanych na rzecz Szkoły.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany zajmuje się pozyskiwaniem dofinansowania na projekty edukacyjne oraz szeroko pojętym zarządzaniem tymi projektami (tj.: organizacja, rekrutacja, rozliczanie dofinansowania, kwalifikowalność kosztów, kontakty z Instytucjami Pośredniczącymi w POKL, monitoring realizacji itp.). Usługi te świadczone są na rzecz różnych podmiotów, w tym także niepublicznych uczelni wyższych oraz szkół języków obcych.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. do wszystkich usług stosowano podstawową stawkę VAT - tj. 22%. Od dnia 1 stycznia 2011 r. sytuacja jest niejasna.

Według stanu na dzień przygotowania wniosku Wnioskodawca obsługuje 2 projekty Szkoły ("A"), które otrzymały dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W obu projektach zobowiązany jest on do prowadzenia Biura Zarządzania Projektu, w tym w szczególności do:

a.

nadzoru nad rozliczaniem projektu przez Zamawiającego (tj. "A"),

b.

gromadzenia i opisu dokumentów finansowych otrzymanych od Zamawiającego,

c.

przygotowywania treści wniosków o płatność w oparciu o dane otrzymane od Zamawiającego,

d.

współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie rozliczania projektu.

Projekty realizowane są w ramach Priorytetu IV "Szkolnictwo wyższe i nauka" Działanie 4.1 "Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy", Poddziałanie 4.1.1 "Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni". Projekty te mają na celu rozwój podstawowej działalności uczelni, tj. prowadzenia studiów wyższych dla studentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dnia 1 stycznia 2011 r., zastosowanie ma zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług do faktur wystawianych przez Zainteresowanego.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te można zakwalifikować do art. 43 ust. 1 pkt 26, jako "usługi świadczone przez uczelnie w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane".

Za zwolnione od podatku uznaje się zgodnie z art. 43 ust. 17, dostawę towarów lub świadczenie usług w przypadku gdy:

1.

są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej podlegającej zwolnieniu, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W ocenie Zainteresowanego, świadczone usługi są ściśle powiązane z usługami w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczonymi przez uczelnie, ponieważ realizacja przez PWSB projektów dofinansowanych z EFS obejmuje rozwój tychże usług poprzez wzmocnienie dydaktyczne uczelni (otwarcie i prowadzenie w ramach projektu nowych kierunków studiów, dokształcanie kadry dydaktycznej, nowe metody kształcenia itp.).

Świadczone usługi są także niezbędne do wykonywania przez "A" tych projektów z uwagi na obowiązki wynikające z umowy o dofinansowanie projektów, podpisanych przez "A" z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (ocena kwalifikowalności kosztów i beneficjentów, regularne rozliczanie transz dofinansowania itp.). Obowiązki te nie wchodzą w zakres działań realizowanych przez personel "A". Personel ten nie ma też odpowiednich kwalifikacji by te działania realizować. W tym celu w budżecie wniosku o dofinansowanie przewidziano konieczność zlecenia tego typu usług podwykonawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na powyższe, świadczone usługi wpisują się także w rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - § 13 ust. 1 pkt 19 i ust. 8.

W tym przypadku nie ma także mowy o osiągnięciu "dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia" ponieważ każdy podatnik, który obsługiwałby te projekty, będąc na miejscu Zainteresowanego miałby w jego ocenie prawo do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26, jako świadczący usługi ściśle powiązane z kształceniem na poziomie wyższym przez uczelnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się pozyskiwaniem dofinansowania na projekty edukacyjne oraz szeroko pojętym zarządzaniem tymi projektami. Usługi te świadczone są na rzecz różnych podmiotów, w tym także niepublicznych uczelni wyższych oraz szkół języków obcych.

W przedmiotowej sprawie Zainteresowany obsługuje 2 projekty Szkoły ("A"), które otrzymały dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W obu projektach zobowiązany jest on do prowadzenia Biura Zarządzania Projektu, w tym w szczególności do:

a.

nadzoru nad rozliczaniem projektu przez Zamawiającego (tj. "A"),

b.

gromadzenia i opisu dokumentów finansowych otrzymanych od Zamawiającego,

c.

przygotowywania treści wniosków o płatność w oparciu o dane otrzymane od Zamawiającego,

d.

współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie rozliczania projektu.

Projekty te mają na celu rozwój podstawowej działalności uczelni, tj. prowadzenia studiów wyższych dla studentów.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy pkt 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Przechodząc do regulacji krajowych - jako implementacji ww. art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE - wskazać należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a

.

lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, dany podmiot winien być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a usługi winny być świadczone w zakresie kształcenia i wychowania.

Pomimo iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mogą być niezbędne do świadczenia usługi przez nabywcę - jednostkę objętą systemem oświaty, to z uwagi na fakt, iż nie jest on jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, przedmiotowe czynności nie są objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Ponadto, żeby dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie kształcenia i wychowania, mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dostawa towarów/świadczenie usług ściśle związanych z usługami kształcenia i wychowania muszą być dokonywane przez ten sam podmiot, tj. przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługę podstawową.

Zatem w analizowanym przypadku nie ma zastosowania art. 43 ust. 17 ustawy, ponieważ, jak wskazano wyżej, Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

Ponadto, na mocy § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z powyższego zwolnienia ma zatem także charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 19 cyt. rozporządzenia, dany podmiot winien być uczelnią, a usługi winny być świadczone w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Dodatkowo, aby świadczenie usług oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane korzystały ze zwolnienia od podatku, muszą być wykonywane przez uczelnie.

Uwzględniając powyższe, Zainteresowany nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do wykonywanych czynności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż nie jest on jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W przedmiotowej sprawie nie znajduje również zastosowania § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie jest uczelnią, a regulacja ta tylko do nich ma zastosowanie.

Reasumując, w spawie będącej przedmiotem wniosku, od dnia 1 stycznia 2011 r. do faktur wystawianych przez Zainteresowanego nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług o którym mowa w powołanych przepisach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla czynności wykonywanych na rzecz Szkoły Języków Obcych w dniu 21 kwietnia 2011 r. wydana została odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-79/11-3/JKa.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązywało do dnia 5 kwietnia 2011 r. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Ponadto, od dnia 1 kwietnia 2011 r. ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) wprowadzono do ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 17a, zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl