ILPP4/443-764/11-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-764/11-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją wody mineralnej, której sprzedaż opodatkowana jest 23% stawką VAT oraz prowadzi działalność z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego (zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług). Zainteresowany posiada status Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

W ramach działalności leczniczej Wnioskodawca świadczy m.in. pobyty lecznicze obejmujące: zakwaterowanie, całodzienne wyżywienie, opiekę lekarską i pielęgniarską, trzy rodzaje zabiegów dziennie, zgodnie z ordynacją lekarza oraz codzienny jednorazowy wstęp na basen lub kort tenisowy. Celem usługi podstawowej: pobyt leczniczy jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia. Ściśle związane i niezbędne do wykonywania usługi podstawowej są usługi zakwaterowania i wyżywienia. Natomiast usługi wstępu na basen lub kort tenisowy nie są elementem niezbędnym do wykonywania usługi podstawowej. W stosunku do usługi podstawowej: pobyt leczniczy, Zainteresowany stosuje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Wstęp na basen lub kort tenisowy, sklasyfikowane zostały przez Wnioskodawcę do PKWiU 93.11.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów sportowych, co potwierdził Główny Urząd Statystyczny pismem z dnia 4 marca 2011 r. Zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, Zainteresowany usługi te opodatkowuje 8% stawką VAT. Z jego usług korzystają zarówno polskie jak i zagraniczne podmioty gospodarcze (biura podróży), które pozyskują klientów (osoby fizyczne) na usługi świadczone przez Wnioskodawcę - w ramach przyznanego kontyngentu miejsc. Biura podróży otrzymują ustalony w umowie rabat na świadczone od Zainteresowanego usługi. Zagraniczne biura podróży to podatnicy w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT z krajów Wspólnoty oraz spoza UE. Od kontrahentów z UE uzyskuje on NIPy-UE, których aktywność sprawdza w systemie VIES. Następnie Zainteresowany weryfikuje nazwę i adres kontrahenta w Biurze Wymiany Informacji Podatkowej Izby Skarbowej. Od podmiotów gospodarczych spoza Unii Europejskiej, Wnioskodawca otrzymuje numer VAT lub podobny numer nadany usługobiorcy przez jego państwo siedziby służący identyfikacji przedsiębiorców. W przypadku braku tego numeru Zainteresowany jest w posiadaniu innych dowodów poświadczających, że dany podmiot gospodarczy jest podatnikiem. Ponadto Wnioskodawca dokonuje weryfikacji rzetelności powyższych danych za pomocą zwykłych, handlowych środków bezpieczeństwa, takich jak środki dotyczące kontroli tożsamości lub płatności. Świadcząc usługi z zakresu ochrony zdrowia, tj. pobyty lecznicze dla zagranicznych biur podróży, stosuje on zasadę odwrotnego obciążenia (reverse charge). Wystawia on wówczas tzw. faktury handlowe z informacją, że podatek zobowiązany jest rozliczyć nabywca usługi. Świadcząc usługi wstępu na basen lub kort tenisowy na rzecz zagranicznych biur podróży Zainteresowany stosuje 8% stawkę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi wstępu na basen lub kort tenisowy świadczone w ramach pobytów leczniczych są opodatkowane 8% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wstępu na basen lub kort tenisowy świadczone w ramach pobytów leczniczych są opodatkowane 8% stawką VAT. Usługi te choć stanowią element usługi: pobyt leczniczy, która jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o ptu, nie są usługami niezbędnymi do wykonywania usługi podstawowej i na podstawie art. 43 ust. 17 nie mogą być zwolnione od podatku od towarów i usług. Wstęp na basen lub kort tenisowy, sklasyfikowane zostały przez Zainteresowanego do PKWiU 93.11.10.0 usługi związane z działalnością obiektów sportowych, co potwierdził Główny Urząd Statystyczny pismem z dnia 4 marca 2011 r. Zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o ptu, usługi te powinny być opodatkowane 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności leczniczej Wnioskodawca świadczy m.in. pobyty lecznicze obejmujące: zakwaterowanie, całodzienne wyżywienie, opiekę lekarską i pielęgniarską, trzy rodzaje zabiegów dziennie, zgodnie z ordynacją lekarza oraz codzienny jednorazowy wstęp na basen lub kort tenisowy. Celem usługi podstawowej: pobyt leczniczy jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia. Ściśle związane i niezbędne do wykonywania usługi podstawowej są usługi zakwaterowania i wyżywienia. Natomiast usługi wstępu na basen lub kort tenisowy nie są elementem niezbędnym do wykonywania usługi podstawowej.

Świadczeniami złożonymi zajmowały się już wielokrotnie zarówno polskie sądy administracyjne jak i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Z orzecznictwa tego wynika, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie określenia wysokości opodatkowania.

Zatem usługi wstępu na basen lub kort tenisowy świadczone przez Zainteresowanego, nie będąc elementem niezbędnym do wykonywania usługi podstawowej, stanowią odrębne świadczenia, podlegające opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług właściwą dla tych usług.

Przedmiotem pytania Wnioskodawcy jest właśnie określenie stawki ww. podatku dla usług wstępu na basen lub kort tenisowy.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto usługi o symbolu PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. (Dz. U. Nr 251, poz. 1885) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) w Sekcji R: Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją wymieniono Dział 93 oznaczony jako Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna, obejmujący grupy:

* 93.1 - Działalność związana ze sportem,

* 93.2 - Działalność rozrywkowa i rekreacyjna,

* 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki,

* 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Jednocześnie Sekcja S: Pozostała działalność usługowa, obejmuje Pozostałą indywidualną działalność usługową oznaczoną jako Dział 96. Dział ten obejmuje m.in. podklasę: 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.

Natomiast w Wyjaśnieniach do PKD - 2007 wskazano, iż Podklasa oznaczona jako 93.11.Z Działalność obiektów sportowych obejmuje:

* działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.:

* stadiony do gry w piłkę nożną,

* stadiony do gry w krykieta, rugby,

* tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni,

* baseny,

* stadiony lekkoatletyczne,

* hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja,

* hale bokserskie,

* pola golfowe,

* tory do gry w kręgle,

* pozostałe obiekty sportowe,

* organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych,

* zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów.

Odzwierciedleniem Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Polska Klasyfikacja Towarów i Usług.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z powyższych rozporządzenia wynika, iż w Sekcji R mieszczą się Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne.

W Dziale 93 "Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją" mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały:

I.93.1 Usługi związane ze sportem,

II.

93.2 Usługi związane z rozrywką i rekreacją.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że wstęp na basen lub kort tenisowy, sklasyfikowane zostały przez Wnioskodawcę do PKWiU 93.11.10.0.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż świadczone przez Zainteresowanego usługi wstępu na basen lub kort tenisowy, sklasyfikowane przez niego w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, w myśl art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Niniejszą interpretację indywidualną wydano przy założeniu, iż przedmiotem pytania są usługi, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ wskazuje, iż w zakresie określenia miejsca świadczenia usług w dniu 27 lutego 2012 r. wydana została odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-764/11-5/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl