ILPP4/443-72/12-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-72/12-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 17 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia podatku akcyzowego do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia podatku akcyzowego do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży detalicznej samochodów osobowych i furgonetek. W celu sprzedaży w kraju sprowadziła ona samochody z innego kraju UE, od podatnika zarejestrowanego jako płatnik podatku VAT UE.

W oparciu o otrzymane od kontrahenta unijnego faktury VAT, Zainteresowana wystawiła faktury wewnętrzne przeliczając obcą walutę na polską, biorąc kurs na dzień przed wystawieniem faktury VAT. Naliczyła podatek VAT 23% i wprowadziła do rejestru sprzedaży, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Od części samochodów, jako że były to samochody osobowe, Wnioskodawczyni opłaciła podatek akcyzowy. Tego opłaconego w kraju podatku akcyzowego nie wliczyła w fakturze wewnętrznej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

W deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej VAT-UE również nie uwzględniła ona wartości zapłaconej akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana postępuje prawidłowo, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 31 ust. 2 pkt 2 p.pkt 1), nie wliczając do podstawy opodatkowania podatkiem VAT, kwot opłaconej w kraju akcyzy od nabytego wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zapłacona przez nią w kraju od sprowadzonego z innego kraju UE akcyza, nie jest podstawą do zwiększenia wysokości podstawy opodatkowania podatkiem VAT od nabycia wewnątrzwspólnotowego. Wysokość opłaconej akcyzy nie powinna być również uwzględniania w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej VAT-UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, polegającą m.in. na sprzedaży detalicznej samochodów osobowych pochodzących z innego kraju Unii Europejskiej. Samochody te nabyła ona w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W niniejszej sprawie wątpliwości Zainteresowanej dotyczą obowiązku wliczenia zapłaconego w kraju podatku akcyzowego do podstawy opodatkowania nabytego w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju.

W niniejszej sprawie przy ustalaniu podstawy opodatkowania dokonanego przez Zainteresowaną wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego (towaru), zastosowanie znajdzie art. 31 ustawy.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podstawą podatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 31 ust. 2 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powiększa się, jeśli elementy te nie zostały już uwzględnione w kwocie, którą nabywca obowiązany jest zapłacić z tego tytułu, o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Jeśli chodzi o pierwszą grupę, podstawa opodatkowania ma obejmować m.in. podatki, z wyjątkiem podatku. Należy zauważyć, że w art. 5 ust. 1 ustawy, ustawodawca wprowadził definicję podatku od towarów i usług: "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem (...)". Oznacza to, że ilekroć w ustawie w jakimś jej przepisie użyto pojęcia "podatek", a nic innego z danego przepisu nie wynika, należy przez to rozumieć polski podatek od towarów i usług. W konsekwencji omawiana reguła nakazuje doliczyć do podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wszelkie podatki niebędące podatkiem od towarów i usług, płacone przez nabywcę w związku z nabyciem towaru. W praktyce, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów, najczęściej jest to podatek akcyzowy.

W grupie tej znajdują się również wskazane przykładowo takie kategorie jak: cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze. Zwiększą one podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeśli obowiązek ich zapłaty związany jest z nabyciem towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Co ważne, wymienione tu rodzaje opłat nie stanowią katalogu zamkniętego, są tylko pewną wskazówką, o jakie rodzaje opłaty może tu chodzić. Podstawę opodatkowania zwiększają także opłaty o charakterze administracyjnym, których nałożenie pozostaje w bezpośrednim związku z kupnem danego towaru na terytorium Unii Europejskiej, przywozem na jej terytorium lub w związku z przemieszczeniem w ramach Unii Europejskiej między państwami członkowskimi.

Z powołanego powyżej przepisu art. 31 ust. 2 ustawy wynika więc, że do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wchodzą wszystkie obciążenia publicznoprawne poniesione w związku z nabyciem towarów.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nie wliczyła do podstawy opodatkowania zapłaconego w Polsce podatku akcyzowego.

Zatem stwierdzić należy, że na gruncie regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, Zainteresowana nie wliczając do podstawy dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej w kraju, kwoty opłaconego podatku akcyzowego, postąpiła nieprawidłowo. Zgodnie bowiem z przepisem art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwota zapłaconej w Polsce akcyzy wchodzi do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Tym samym w składanej deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej powinna zostać wykazana łączna wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, wyrażona zgodnie z art. 31 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności: klasyfikacji nabycia towarów jako nabycia wewnątrzwspólnotowego, wystawienia faktury, przeliczenia kwot na walutę polską oraz stawki podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl