ILPP4/443-671/11-6/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-671/11-6/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla importu usług wydawniczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla importu usług wydawniczych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy. Natomiast pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) został uzupełniony o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem specjalistycznego czasopisma naukowego o tematyce medycznej. Czasopismo jest wydawane przez profesjonalne wydawnictwo zagraniczne, posiadające siedzibę w Szwajcarii (6 numerów w ciągu roku w średnim nakładzie ok. 140 egzemplarzy każdego numeru). Sprawy związane z wydawaniem czasopisma zostały uregulowane w "Umowie wydawniczej" zawartej pomiędzy Zainteresowanym a Wydawnictwem. Umowa ta nadaje Wydawnictwu wyłączne prawo i licencję do wydawania, publikowania, rozprowadzania, archiwizowania, tłumaczenia i sprzedaży czasopisma.

Wnioskodawca za pośrednictwem redaktora naczelnego i pozostałych członków redakcji - odpowiada głównie za treść merytoryczną czasopisma, dostarczając do Wydawnictwa drogą elektroniczną treści artykułów przeznaczonych do publikacji.

Zainteresowany jest zobowiązany również do pokrywania części kosztów wydawniczych (dotowania czasopisma) poprzez jednorazowe przekazanie zryczałtowanej kwoty rocznej na rzecz Wydawnictwa - z góry w skali roku. Na tę okoliczność Wydawnictwo wystawia Wnioskodawcy fakturę (Invoice) z zerową stawką podatku VAT. Do obowiązków Wydawnictwa należy wydawanie i dystrybucja czasopisma oraz ustalanie cen za prenumeratę, promocja i reklama. Wydawnictwo pobiera całość bieżących przychodów związanych z wydawaniem czasopisma, w szczególności z tytułu sprzedaży prenumerat, opłat za dostęp online, przedruków i reklam. Zgodnie z umową, Wydawnictwo przesyła Zainteresowanemu nieodpłatnie ponad 70 egzemplarzy czasopisma w wersji papierowej z każdego wydanego numeru, z przeznaczeniem głównie na potrzeby obowiązkowej wymiany międzybibliotecznej. Wnioskodawca nie sprzedaje otrzymanych od Wydawnictwa egzemplarzy.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, że Zainteresowany (Instytut) jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z art. 50 ustawy o Polskiej Akademii Nauk, głównym zadaniem (celem) Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych oraz upowszechnianie wyników tych badań. Działalność ta jest finansowana w głównej mierze z dotacji budżetowych. Wyniki tej działalności (badań) nie są sprzedawane innym podmiotom. Wpływy z tej działalności (dotacje i środki na finansowanie projektów badawczych pozyskiwane w trybie konkursowym ze źródeł budżetowych) wynoszą od 80 do 90% wszystkich wpływów uzyskiwanych przez Zainteresowanego. Działalność ta, jego zdaniem, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzupełnieniem działalności podstawowej (statutowej) Instytutu jest działalność o charakterze komercyjnym. Obejmuje ona m.in. odpłatne wykonywanie badań naukowych na rzecz podmiotów gospodarczych (na podstawie umów), świadczenie odpłatnych usług zdrowotnych dla osób fizycznych w ramach niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz wynajem zbędnych pomieszczeń dla innych podmiotów. Wykonywanie tych usług jest dokumentowane fakturami VAT. Jako czynny podatnik VAT, Wnioskodawca rozlicza podatek z tego tytułu w comiesięcznych deklaracjach. Instytut jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podkreślić jednak należy, że stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, jest usługobiorcą usług świadczonych przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie kraju. Wydawnictwo nie posiada siedziby i miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy. Usługi wydawnicze będące przedmiotem importu usługi objęte "Wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej" są sklasyfikowane pod symbolem 58.14.12 wg obowiązującej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT - 5% czy też 23% - należy zastosować w przedstawionym stanie faktycznym przyjmując, że występuje tutaj import usług wydawniczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku od towarów i usług w załączniku nr 10 poz. 34 wymienia czasopisma specjalistyczne w grupie towarów opodatkowanych stawką 5%. Należy przy tym zauważyć, że w obowiązującej klasyfikacji PKWiU 2008 pojęcie "czasopisma" występuje w szerszym kontekście niż tylko obrót gotowymi czasopismami (towarami). Powołana klasyfikacja lokuje czasopisma w grupie 58.14 - usługi związane z wydawaniem czasopism i pozostałych periodyków, co oznacza - jego zdaniem - że w przypadku importu usług wydawniczych opisanych powyżej powinna mieć zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, posiadającą osobowość prawną. Głównym jego zadaniem jest prowadzenie badań naukowych oraz upowszechnianie wyników tych badań. Uzupełnieniem działalności podstawowej (statutowej) Instytutu jest działalność o charakterze komercyjnym. Obejmuje ona m.in. odpłatne wykonywanie badań naukowych na rzecz podmiotów gospodarczych (na podstawie umów), świadczenie odpłatnych usług zdrowotnych dla osób fizycznych w ramach niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz wynajem zbędnych pomieszczeń dla innych podmiotów. Wykonywanie tych usług jest dokumentowane fakturami VAT. Jako czynny podatnik VAT, Wnioskodawca rozlicza podatek z tego tytułu w comiesięcznych deklaracjach. Instytut jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

Zainteresowany jest właścicielem specjalistycznego czasopisma naukowego o tematyce medycznej. Czasopismo jest wydawane przez profesjonalne wydawnictwo zagraniczne, posiadające siedzibę w Szwajcarii. Sprawy związane z wydawaniem czasopisma zostały uregulowane w "Umowie wydawniczej" zawartej pomiędzy Instytutem a Wydawnictwem. Umowa ta nadaje Wydawnictwu wyłączne prawo i licencję do wydawania, publikowania, rozprowadzania, archiwizowania, tłumaczenia i sprzedaży czasopisma. Wnioskodawca za pośrednictwem redaktora naczelnego i pozostałych członków redakcji - odpowiada głównie za treść merytoryczną czasopisma, dostarczając do Wydawnictwa drogą elektroniczną treści artykułów przeznaczonych do publikacji.

Zainteresowany jest zobowiązany również do pokrywania części kosztów wydawniczych (dotowania czasopisma) poprzez jednorazowe przekazanie zryczałtowanej kwoty rocznej na rzecz Wydawnictwa - z góry w skali roku. Na tę okoliczność Wydawnictwo wystawia Wnioskodawcy fakturę (Invoice) z zerową stawką podatku VAT. Do obowiązków Wydawnictwa należy wydawanie i dystrybucja czasopisma oraz ustalanie cen za prenumeratę, promocja i reklama. Wydawnictwo pobiera całość bieżących przychodów związanych z wydawaniem czasopisma w szczególności z tytułu sprzedaży prenumerat, opłat za dostęp online, przedruków i reklam.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, iż szwajcarskie Wydawnictwo świadczy za wynagrodzeniem na rzecz Zainteresowanego usługę związaną z działalnością wydawniczą.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych w opisie sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usługi będącej przedmiotem pytania, ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi związanej z działalnością wydawniczą, świadczonej na rzecz Zainteresowanego, jest Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wydawnictwo nie posiada siedziby i miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Ponadto, Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy.

Jak wynika z powyższego, podmiotem świadczącym usługę związaną z działalnością wydawniczą jest podatnik posiadający siedzibę poza terytorium kraju, natomiast usługobiorca (Wnioskodawca) spełnia warunki określone w art. 17 ust. 3 ustawy, a zatem w niniejszym przypadku zobowiązany on jest do opodatkowania importu ww. usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Wątpliwości Instytutu dotyczą stawki podatku dla nabywanej usługi.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 34 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, wymienione zostały "Czasopisma specjalistyczne".

Przedmiotem zapytania Zainteresowanego jest stawka podatku dla importu usługi, którą zaklasyfikował on pod symbolem 58.14.12 wg obowiązującej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie dla importu usługi związanej z działalnością wydawniczą nie znajdzie zastosowania 5% stawka podatku, o której mowa w załączniku nr 10 do ustawy, bowiem dotyczy ona wyłącznie towarów wymienionych w tym załączniku. Tym samym import ww. usługi należy opodatkować na terytorium kraju wg stawki podstawowej, tj. 23%, stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Instytutu należało uznać w tym zakresie za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, w kompetencji Ministra Finansów nie mieści się analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, wobec czego niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. W przypadku zatem zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, udzielona interpretacja straci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl