ILPP4/443-592/11-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-592/11-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pt."Integracja po strażacku drogą do sukcesu (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pt."Integracja po strażacku drogą do sukcesu (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o opis sprawy oraz pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów, Zainteresowany zorganizował i przeprowadził projekt pt."Integracja po strażacku drogą do sukcesu (...)", który dostał wsparcie Lokalnej Grupy Działania Fundacji i uzyskał pozytywną opinie oraz został zakwalifikowany do refundacji przez Urząd Marszałkowski w ramach projektu 413 PROW. Program zakłada wyrównanie szans poprzez budowanie świadomości i pracę oraz współpracę partnerów z założeniem, że Wnioskodawca daje to co może zaoferować czego inni nie mają - pomoc wzajemna jest różnorodna - dzieli się doradztwem, możliwością poznawania walorów, własnym doświadczeniem, radą. Głównymi uczestnikami projektu są członkowie Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej, zawodnicy Uczniowskiego Klubu Sportowego oraz uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Projekt realizowany jest od stycznia do sierpnia 2011 r. W skład projektu wchodzą dwa działania. W pierwszej kolejności na przełomie stycznia i lutego br. zorganizowany został obóz zimowy, który trwał 8 dni. W dalszej kolejności w sierpniu br. odbył się obóz letni trwający 4 dni. W pierwszej fazie projektu, Zainteresowany pracował nad poprawą kondycji fizycznej i sprawności pożarniczej poprzez ćwiczenia fizyczne (m.in. pływanie oraz treningi na hali sportowej). Następnie Wnioskodawca skoncentrował się na wymianie doświadczeń w zakresie ochrony środowiska i rozpoznawanie potrzeb środowiska stanowiącego obszar działania straży pożarnej w kontekście pożarów, powodzi, katastrof, uporządkowania krajobrazu, selektywnej zbiórki odpadów oraz możliwości wykorzystania odpadów do produkcji gadżetów i wskazaniu na konsekwencje zaniedbań ochrony środowiska w kontekście zagrożeń dla jego regionu i wspólnej Europy. Zorganizowano "zwiady ekologiczne" i przy pomocy partnerów wytyczono zadania do realizacji dla lewińskiej MDP, w celu uporządkowania najbardziej newralgicznych obszarów z uwzględnieniem możliwości organizacji w zakresie rzeczywistych działań porządkowych i edukacyjno-propagandowych z udziałem mieszkańców. Przeprowadzone zostały również "warsztaty ekologiczne", na których uczestnicy wykazywali się inwencją twórczą, realizując pomysły swojego autorstwa z zakresu prac artystycznych, wykonując z odpadów różnego rodzaju budowle przestrzenne oraz organizując pokaz "mody ekologicznej".

W trakcie obozów przeprowadzono również warsztaty z komunikacji interpersonalnej - poznawanie zasad komunikacji oraz ćwiczenia ze znajomości i posługiwania się językami obcymi. Zorganizowane również były zawody sportowo-pożarnicze wg formuły CTIF, w których to dzieci i młodzież zaznajamiały się z tajnikami sprzętu pożarniczego oraz podnosiły swoje kwalifikacje z zakresu szeroko pojętego ratownictwa.

W trakcie trwania całego programu, systematycznie organizowane były gry i zabawy integracyjne oraz różnego rodzaju zajęcia rekreacyjne mające na celu zintegrowanie wszystkich uczestników projektu.

Całkowita wartość projektu wyniosła brutto: 58.703 zł, dofinansowanie: 25.000 zł. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu (wspomaganie rozwoju i podnoszenie jakości dotychczasowych działań Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych swoich lokalnych środowiskach) nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe, nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego z środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Zainteresowany nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 -2013 w zakresie małych projektów, Wnioskodawca zorganizował i przeprowadził projekt pt."Integracja po strażacku drogą do sukcesu (...)", który dostał wsparcie Lokalnej Grupy Działania Fundacji i uzyskał pozytywną opinie oraz został zakwalifikowany do refundacji przez Urząd Marszałkowski w ramach projektu 413 PROW. Program zakłada wyrównanie szans poprzez budowanie świadomości i pracę oraz współpracę partnerów z założeniem, że Zainteresowany daje to co może zaoferować czego inni nie mają - pomoc wzajemna jest różnorodna - dzieli się doradztwem, możliwością poznawania walorów, własnym doświadczeniem, radą. Głównymi uczestnikami projektu są członkowie Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej, zawodnicy Uczniowskiego Klubu Sportowego oraz uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Projekt realizowany jest od stycznia do sierpnia 2011 r. W skład projektu wchodzą dwa działania. W pierwszej kolejności na przełomie stycznia i lutego br. zorganizowany został obóz zimowy, który trwał 8 dni. W dalszej kolejności w sierpniu br. odbył się obóz letni trwający 4 dni. Całkowita wartość projektu wyniosła brutto: 58.703 zł, dofinansowanie: 25.000 zł. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu (wspomaganie rozwoju i podnoszenie jakości dotychczasowych działań Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych swoich lokalnych środowiskach) nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy związane z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu będącego przedmiotem pytania.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl