ILPP4/443-580/13-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-580/13-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 18 grudnia 2013 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 23 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 12 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zastosowania zwolnienia z tytułu importu usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zastosowania zwolnienia z tytułu importu usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 12 marca 2014 r.) o opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest urzędem jednostki samorządu terytorialnego obsługującym organ władzy publicznej. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE dla czynności wykraczających poza zakres realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. W ramach działalności wynikającej z zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa Zainteresowany dokonał zakupu usług i towarów na terenie Unii Europejskiej w latach 2010-2013:

a.

import usług z tytułu:

* zakupu powierzchni wystawienniczych na targach,

* usług tłumaczenia,

* usług konsultingowych,

* usług ochroniarskich,

b.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów:

* materiału dźwiękowego,

* banerów reklamowych.

Podmioty zagraniczne w stosunku do ww. transakcji wystawiły faktury VAT bez naliczenia podatku VAT i umieściły na fakturze numer identyfikacji podatkowej VAT-UE Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że dokonywał on importu usług zdefiniowanych w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), tj.: usług tłumaczenia (świadczone przez podmiot zagraniczny na rzecz Zainteresowanego za granicą) i usług konsultingowych (koordynacja projektu) w grudniu 2010 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy za prawidłowe uznać należy, że jednostka samorządu terytorialnego dokonując importu usług (...) w ramach czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami zastosowała zwolnienie z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia i w związku z powyższym, czy za prawidłowe uznać należy nie wykazanie przedmiotowych transakcji w odpowiednich pozycjach deklaracji VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikiem dla potrzeb stosowania przepisów o miejscu świadczenia jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2. Podatnikiem w świetle komentowanych przepisów nie jest więc organ władzy publicznej ani urząd obsługujący ten organ w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, co zostało zapisane w art. 15 ust. 6. Kryterium stanowi zatem charakter wykonywanych czynności, a nie sam formalny charakter i status w podatku VAT.

Artykuł 17 określa podatników VAT, którzy w przypadku importu towarów: usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów są zobowiązani do rozliczenia podatku i katalog ten nie wyklucza organów władzy państwowej.

Przepisy art. 28a - Rozdział 3. Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług; Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału (...) zastrzegają że te podmioty, nie są uważane za podatników na potrzeby stosowania przepisów o miejscu świadczenia.

W rozporządzeniu w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w rozdziale 6 "zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień" w § 13 ust. 1 "zwalnia się od podatku" w pkt 12 "czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

Zdaniem Zainteresowanego, zastosowanie zwolnienia dla przedmiotowych czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jest właściwe. Ustawodawca zastosował podmiotowo-przedmiotowe zwolnienie dla określonych czynności, jeżeli dokonywane zakupy towarów i usług wynikają z zadań nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego innymi przepisami prawa.

Ponadto za prawidłowością prezentowanego stanowiska przemawia orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W świetle VI Dyrektywy za podatników nie uznaje się krajowych, regionalnych i lokalnych organów władzy oraz innych podmiotów prawa publicznego w zakresie czynności lub transakcji, w których uczestniczą one jako organy publiczne. Jako przykład podaje się (ETS C-359/97 Komisja Europejska a Wielka Brytania) pobieranie opłat za korzystanie z autostrad i chociaż taka czynność stanowi co prawda usługę w rozumieniu art. 6 VI Dyrektywy i powinna być obciążona podatkiem VAT, jednak nie w sytuacji gdy opłaty te są pobierane przez organ publiczny. W deklaracji VAT-7 podatnik nie wykazuje wartości importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Zainteresowanego - zgodnie z jego wolą - w stanie prawnym obowiązującym w 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest urzędem jednostki samorządu terytorialnego obsługującym organ władzy publicznej. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE dla czynności wykraczających poza zakres realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Zainteresowany dokonywał importu usług zdefiniowanych w art. 2 pkt 9 ustawy, tj.: usług tłumaczenia (świadczonych przez podmiot zagraniczny na rzecz Wnioskodawcy za granicą) i usług konsultingowych (koordynacja projektu) w grudniu 2010 r.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy - przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Jak wskazał Zainteresowany dokonywał on importu usług zdefiniowanych w art. 2 pkt 9 ustawy.

Tym samym Wnioskodawca jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zobowiązany był do opodatkowania nabywanych usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) - obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. - zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z ww. przepisu wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione przesłanki § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, ponieważ Wnioskodawca nie wykonywał przedmiotowych usług ale je nabywa. Ponadto Zainteresowany nabywał te usługi od podmiotu zagranicznego niebędącego jednostką samorządu terytorialnego.

Reasumując, nabywane przez Wnioskodawcę usługi podlegały opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy i tym samym należało wykazać przedmiotowe transakcje w odpowiednich pozycjach deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, że powołany przez Wnioskodawcę przepis § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), obowiązywał od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z tytułu importu usług. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został rozstrzygnięty postanowieniem z dnia 26 marca 2014 r. nr ILPP4/443-580/13-5/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl