ILPP4/443-540/11-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-540/11-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży Sklepu lub kilku Sklepów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży Sklepu lub kilku Sklepów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) należy do "A" będącego prywatnym ruchem spółdzielczym spółek prowadzących ponad X supermarketów i hipermarketów we Francji i w innych krajach europejskich ("Sieć"). Spółka obecnie prowadzi sklepy działające w różnych miastach Polski (dalej: "Sklepy"), zakupione od podmiotu trzeciego w 2009 r. W obecnej chwili Spółka podjęła decyzję o dostosowaniu obecnej struktury prowadzenia Sklepów do struktury docelowej stosowanej przez Sieć. W ramach zmiany struktury prowadzenia Sklepów podjęto decyzję o ich sprzedaży. Sklepy będą sprzedawane do spółek celowych, w których docelowo większość udziałów będzie posiadana przez indywidualnych przedsiębiorców, lub do spółek celowych, w których większość udziałów będzie posiadana przez podmiot z Sieci, lub też do spółek już prowadzących obecnie działalność w zakresie handlu detalicznego. Poniżej zaprezentowano najważniejsze elementy obecnie funkcjonującej struktury oraz struktury docelowej.

1.

Obecna struktura

W chwili obecnej, Spółka prowadzi Sklepy na terenie Polski, zatrudniając w nich pracowników i zleceniobiorców. W ramach Spółki zatrudnieni są także pracownicy wykonujący zadania tzw. "back office", tj. z zakresu administracji, finansów, księgowości, controllingu, obsługi płacowej, IT oraz zarządzania.

Każdy Sklep funkcjonuje w strukturach Spółki jako odrębna jednostka zarządzana przez Dyrektora Sklepu, któremu podlegają kierownicy działów i personel danego Sklepu. Dyrektor Sklepu dysponuje znaczną swobodą w zarządzaniu Sklepem, m.in. w zakresie ustalania części asortymentu, cen i promocji.

Na wewnętrzne potrzeby związane z raportowaniem oraz dla potrzeb rachunkowości zarządczej i tworzenia przejrzystej informacji co do kondycji finansowej poszczególnych Sklepów, Sklepy są traktowane jako centra kosztowo-przychodowe. Na koniec okresu sprawozdawczego, dla każdego Sklepu sporządzany jest (dla celów zarządczych) rachunek wyników, pozwalający na określenie przychodów i kosztów generowanych przez każdy Sklep oraz zestawienie środków trwałych i innych składników majątkowych. Ponadto, dla potrzeb planowania wyników każdy Sklep traktowany jest jak odrębna jednostka, której przypisany zostaje określony budżet sprzedaży i kosztów.

Dla potrzeb prowadzenia Sklepów, Spółka wynajmuje powierzchnię handlową od spółek z Sieci (dalej: "Wynajmujący z Sieci") lub podmiotów trzecich (dalej: "Wynajmujący spoza Sieci"). Jednocześnie, w przypadku niektórych Sklepów, w których wydzielona jest część pod galerię handlową, Spółka podnajmuje część powierzchni osobom trzecim prowadzącym działalność handlową lub usługową w galerii.

2.

Struktura docelowa

Planowana reorganizacja będzie polegała na sprzedaży Sklepów przez Spółkę do spółek celowych, w których docelowo większość udziałów będzie posiadana przez indywidualnych przedsiębiorców, lub do spółek celowych, w których większość udziałów będzie posiadana przez podmiot z Sieci, lub też do spółek prowadzących już obecnie działalność w zakresie handlu detalicznego. Poszczególnym spółkom zostanie sprzedany jeden lub kilka Sklepów. W ramach planowanej transakcji, w odniesieniu do każdego Sklepu, dojdzie do transferu zespołu składników majątkowych wykorzystywanych obecnie w działalności Sklepu, w tym:

* środki trwałe, wyposażenie i wartości niematerialne i prawne oraz przedmioty niskocenne znajdujące się w Sklepach;

* towary handlowe (spożywcze, przemysłowe i inne) znajdujące się w Sklepach oraz w ich magazynach (w tym, towary na półkach oraz zapasy);

* zasoby ludzkie, tj. pracownicy i zleceniobiorcy Spółki zatrudnieni w poszczególnych Sklepach, wraz z ich umowami, miejscami pracy i narzędziami pracy oraz zobowiązaniami Spółki wynikającymi z przepisów prawa pracy i regulaminów wewnętrznych - w całości, z zachowaniem ciągłości zatrudnienia (przejście zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu Pracy);

* środki pieniężne w kasie stanowiące tzw. pogotowie kasowe;

* prawa i obowiązki związane z umowami z podmiotami dostarczającymi do Sklepów usługi zapewniające bieżące funkcjonowanie danego Sklepu, w tym umowy z podmiotami dostarczającymi do Sklepów media, usługi ochroniarskie i porządkowe (jeżeli Spółka uzyska zgodę kontrahentów na przeniesienie tych umów);

* umowy najmu zawarte z osobami trzecimi prowadzącymi działalność handlową lub usługowa na terenie galerii handlowych (w których Spółka występowała jako wynajmujący);

* dokumenty związane z powyższymi składnikami, w tym oryginały umów z podmiotami dostarczającymi do Sklepów usługi zapewniające bieżące funkcjonowanie danego Sklepu (w Spółce pozostanie dokumentacja do przechowywania której jest zobowiązana na mocy szczególnych przepisów prawa, np. księgi podatkowe i rachunkowe, archiwum SAP; Spółka przekaże jednak, w wersji elektronicznej, m.in. dane historyczne dotyczące sprzedaży dokonywanej przez dany Sklep w zakresie niezbędnym do kontynuowania działalności Sklepów).

W odniesieniu do umów najmu, planowane są następujące rozwiązania:

* spółka nabywająca wstąpi w prawa i obowiązki najemcy z umów najmu (cesja umowy), lub

* w przypadku umów najmu zawartych przez Spółkę z Wynajmującym spoza Sieci, Wynajmujący z Sieci wstąpi w prawa i obowiązki najemcy w tych umowach, zawierając jednocześnie odrębną umowę podnajmu ze Spółką. W sytuacji, gdy na dzień sprzedaży nie będzie możliwe wdrożenie powyższych rozwiązań, w okresie przejściowym Spółka podnajmie spółkom nabywającym powierzchnię Sklepów.

Co istotne, skutkiem powyższych działań w odniesieniu do wynajmowanych powierzchni Sklepów będzie zapewnienie przez Spółkę ciągłości funkcjonowania Sklepów w tej samej lokalizacji w ramach spółek nabywających.

W odniesieniu do funkcji tzw. "back office" (tj. z zakresu administracji, finansów, księgowości, controllingu, obsługi płacowej, IT oraz zarządzania), spółki nabywające będą mogły korzystać z usług Spółki/ innej spółki z Sieci lub zapewnić sobie dostęp do tych funkcji w inny sposób.

Spółka pragnie zauważyć, że z uwagi na obowiązujące przepisy prawa, w ramach sprzedaży Sklepu, nie przejdą na spółki nabywające zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

W odniesieniu do towarów handlowych zakupionych przez Spółkę i zbywanych w ramach sprzedaży Sklepu oraz zobowiązań wobec pożyczkodawców, cena uzyskana przez Spółkę od nabywców Sklepów zostanie przeznaczona na zapłatę zobowiązań Spółki względem dostawców tych towarów oraz pożyczkodawców. Natomiast, jeżeli chodzi o zobowiązania z innych umów (np. z podmiotami dostarczającymi do Sklepów usługi zapewniające bieżące funkcjonowanie danego Sklepu), Spółka będzie odpowiedzialna za uregulowanie zobowiązań, które dotyczą okresu do dnia sprzedaży Sklepów, natomiast spółki nabywające będą odpowiedzialne za regulowanie zobowiązań, które dotyczą okresu od dnia sprzedaży Sklepów na ich rzecz.

Spółka pragnie dodać, że cena sprzedaży będzie wyższa niż suma wartości rynkowych składników majątkowych wchodzących w skład poszczególnych sklepów, zatem w związku z transakcją pojawi się dodatnia wartość firmy, tzw. goodwill.

Podsumowując, transakcje sprzedaży Sklepów mają zostać przeprowadzone w taki sposób, aby spółki nabywające Sklepy, mogły kontynuować ich dotychczasową działalność handlową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W świetle powyższego zdarzenia przyszłego, Spółka wnosi o potwierdzenie, że sprzedaż Sklepu lub kilku Sklepów do spółki celowej lub spółki prowadzącej już działalność w zakresie handlu detalicznego będzie każdorazowo stanowić sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i jako taka nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Sklepu lub kilku Sklepów do spółki celowej lub istniejącej już spółki prowadzącej działalność w zakresie handlu detalicznego, stanowi sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jako taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Poniżej zaprezentowano uzasadnienie tego stanowiska.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy, tj. opodatkowania podatkiem VAT, nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z kolei stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z brzmienia powyższej definicji wynika, że podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jest to, aby ta część przedsiębiorstwa stanowiła zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. W doktrynie i orzecznictwie podkreśla się, że wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach - tj. jako wyodrębnienie organizacyjne, wyodrębnienie finansowe oraz wyodrębnienie funkcjonalne. Przykładowo, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 lutego 2011 r. (sygn. IBPP3/4441-3/11/IK) stwierdzono: " (...) przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa wówczas, gdy w wyniku transakcji nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa przejmuje funkcję gospodarczą zbywcy. Z definicji tej wynika, że nie jest istotne wyczerpanie zespołu składników określonych w definicji z art. 551 Kodeksu cywilnego. Każde bowiem przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część ma swoją wyłączną specyfikę. Kolejnym warunkiem uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest jego organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie (...)".

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika. Przejawem wydzielenia organizacyjnego może być np. fakt, że dany zespół składników majątkowych jest przypisany do określonej odrębnej lokalizacji i jest zarządzany przez dyrektora, kierownika czy menedżera zajmującego się wyłącznie sprawami tego zespołu składników. Ocena, czy dany zespół składników był organizacyjnie wyodrębniony musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa. Powyższe rozumienie pojęcia "wyodrębnienie organizacyjne" znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacji z dnia 22 grudnia 2010 r. (sygn. IBPP3/443-717/10/AB) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, czy w interpretacjach z dnia 4 stycznia 2011 r. (sygn. ILPP1/443 -1064/10-4/BD), z dnia 6 grudnia 2010 r. (sygn. ILPP1/443-1002/10-4/NS oraz sygn. ILPP1/443-1002/10-5/NS), z dnia 25 października 2010 r. (sygn. ILPP1/443-814/10 -4/AW) wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyodrębnienie finansowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa występuje z kolei w sytuacji, gdy poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie wyników finansowych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza jednak samodzielności finansowej jednostki od podmiotu, w ramach którego ta jednostka działa.

Wyodrębnienie funkcjonalne oznacza przeznaczenie danego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT wprost wynika, że zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, zdolne do samodzielnego wykonywania zadań gospodarczych, dla realizacji których służy w ramach istniejącego podmiotu.

Dodatkowo, co istotne, aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie pewnej masy majątkowej. Musi się ona bowiem odznaczać odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach i powiązane ze sobą w ten sposób, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną całość). W efekcie, w przypadku wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa np. celem sprzedaży, nabywca powinien być w stanie przejąć funkcję gospodarczą zbywcy. Powyższy tok rozumowania znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacjach z dnia 4 stycznia 2011 r. (sygn. ILPP1/443-1064/10-4/BD), z dnia 6 grudnia 2010 r. (sygn. ILPP1/443-1002/10-4/NS oraz sygn. ILPP1/443-1002/10-5/NS), z dnia 25 października 2010 r. (sygn. ILPP1/443-814/10-4/AW) wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że można mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Przekładając powyższe na przedstawione zdarzenie przyszłe, należy uznać, iż poszczególne Sklepy będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Po pierwsze, należy zauważyć, że przedmiotem transakcji sprzedaży, w odniesieniu do poszczególnych Sklepów, będzie zespół składników materialnych i niematerialnych. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach transakcji dojdzie do transferu następujących składników:

* środki trwałe, wyposażenie i wartości niematerialne i prawne oraz przedmioty niskocenne znajdujące się w Sklepach;

* towary handlowe (spożywcze, przemysłowe i inne) znajdujące się w Sklepach oraz ich magazynach (w tym, towary na półkach oraz zapasy);

* zasoby ludzkie, tj. pracownicy i zleceniobiorcy Spółki zatrudnieni w poszczególnych Sklepach, wraz z ich umowami, miejscami pracy i narzędziami pracy oraz zobowiązaniami Spółki wynikającymi z przepisów prawa pracy i regulaminów wewnętrznych - w całości, z zachowaniem ciągłości zatrudnienia (przejście zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu Pracy);

* środki pieniężne w kasie stanowiące tzw. pogotowie kasowe;

* prawa i obowiązki związane z umowami z podmiotami dostarczającymi do Sklepów usługi zapewniające bieżące funkcjonowanie danego Sklepu, w tym umowy z podmiotami dostarczającymi do Sklepów media, usługi ochroniarskie i porządkowe (jeżeli Spółka uzyska zgodę kontrahentów na przeniesienie tych umów);

* umowy najmu zawarte z osobami trzecimi prowadzącymi działalność handlową lub usługową na terenie galerii handlowych (w których Spółka występowała jako wynajmujący);

* dokumenty związane z powyższymi składnikami, w tym oryginały umów z podmiotami dostarczającymi do Sklepów usługi zapewniające bieżące funkcjonowanie danego Sklepu (w Spółce pozostanie dokumentacja do przechowywania której jest zobowiązana na mocy szczególnych przepisów prawa, np. księgi podatkowe i rachunkowe, archiwum SAP; Spółka przekaże jednak, w wersji elektronicznej, np. dane historyczne dotyczące sprzedaży dokonywanej przez dany Sklep).

W ramach transakcji sprzedaży zostaną także wdrożone odpowiednie rozwiązania, które zapewnią spółkom nabywającym tytuł prawny do powierzchni na której prowadzone są Sklepy. Wszystkie powyższe składniki są ze sobą nierozerwalnie powiązane i niezbędne dla prowadzenia przez spółki nabywające działalności gospodarczej w oparciu o Sklepy. W rezultacie, przedmiot planowanej sprzedaży (Sklep lub kilka Sklepów) należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Ponadto, Spółka pragnie podkreślić, iż dodatkowym argumentem potwierdzającym, że Sklep lub kilka Sklepów stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a nie sumę odrębnych składników majątkowych jest fakt, iż cena płatna przez spółkę nabywającą będzie obejmowała także dodatnią wartość firmy (innymi słowy, Sklep jako całość posiada dla kupującego większą wartość niż suma jego części składowych).

Po drugie, każdy Sklep - zespół składników materialnych i niematerialnych będący przedmiotem sprzedaży - jest wyodrębniony pod względem organizacyjnym i finansowym w strukturach Spółki. Jak bowiem wskazano, poszczególne Sklepy funkcjonują, w różnych odrębnych lokalizacjach, jako odrębne jednostki zarządzane przez Dyrektora Sklepu, któremu podlegają kierownicy i personel danego Sklepu. Dyrektor Sklepu dysponuje znaczną swobodą w zarządzaniu Sklepem m.in. w zakresie ustalania części asortymentu, cen i promocji. Powyższe świadczy o wyodrębnieniu organizacyjnym Sklepów w strukturach Spółki. Sklepy są także wyodrębnione pod względem finansowym. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, na wewnętrzne potrzeby związane z raportowaniem oraz dla potrzeb rachunkowości zarządczej i tworzenia przejrzystej informacji co do kondycji finansowej poszczególnych Sklepów, Sklepy są traktowane jako centra kosztowo-przychodowe. Na koniec okresu sprawozdawczego, dla każdego Sklepu sporządzany jest (dla celów zarządczych) rachunek wyników, pozwalający na określenie przychodów i kosztów generowanych przez każdy Sklep oraz zestawienie środków trwałych i innych składników majątkowych. Ponadto, dla potrzeb planowania wyników każdy Sklep traktowany jest jak odrębna jednostka, której przypisany zostaje określony budżet sprzedaży i kosztów.

Po trzecie, sprzedawany zespół składników jest przeznaczony do realizacji określonego zadania gospodarczego, jakim jest prowadzenie przez spółki nabywające działalności gospodarczej (głównie handlowej) w oparciu o poszczególne Sklepy. Co więcej, transakcja sprzedaży będzie przeprowadzona w taki sposób, aby zapewnić spółkom nabywającym możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności Sklepów. Oznacza to, że spełnione zostanie kolejne z kryteriów zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, tj. przeznaczenie składników do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Po czwarte, co wynika z opisu zdarzenia przyszłego, zważywszy na zakres składników podlegających sprzedaży, należy uznać, że mogłyby one stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Zdaniem Spółki, w oczywisty sposób konkluzję tę potwierdza już sam fakt, że Sklepy będą wystarczające dla sprawnego prowadzenia działalności gospodarczej przez spółki nabywające (tzn. Sklepy staną się przedsiębiorstwami spółek celowych lub częścią przedsiębiorstwa spółek już istniejących, prowadzących działalność w zakresie handlu detalicznego).

W kontekście wykładni pojęcia "zorganizowana część przedsiębiorstwa" należy przywołać także tezy prezentowane w orzecznictwie sądów krajowych oraz Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, gdzie podkreśla się zasadnicze elementy konstytuujące zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 w sprawie C-497/01 Zita Modes, Europejski Trybunał Sprawiedliwości podkreślił, że przepis art. 5 ust. 8 VI Dyrektywy VAT nie zawiera odesłania do przepisów prawa krajowego w zakresie definicji przeniesienia przedsiębiorstwa. Z tego względu, konieczna jest autonomiczna i jednolita wykładnia tego pojęcia na całym terytorium Wspólnoty, która powinna uwzględniać kontekst oraz cele przedmiotowych przepisów prawa wspólnotowego. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy VAT, jeśli Państwo Członkowskie wprowadziło zasadę, iż w przypadku przeniesienia całości lub części majątku przedsiębiorstwa, za wynagrodzeniem lub bez wynagrodzenia, albo w drodze aportu, nie następuje dostawa towarów, zasada ta ma zastosowanie do jakiegokolwiek przeniesienia przedsiębiorstwa lub jego samodzielne części, obejmującej rzeczy ruchome, jak i wartości niematerialne, które łącznie stanowią podmiot lub część podmiotu zdolnego do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Nabywca musi jednakże posiadać zamiar kontynuowania działalności tego przeniesionego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie zaś jedynie natychmiastowej likwidacji tej działalności oraz sprzedaży nabytego majątku. Pogląd ten jest podzielany w orzecznictwie sądów administracyjnych, a sam wyrok w sprawie C-497/01 często cytowany w sprawach, w których sąd rozstrzyga o uznaniu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zespołu składników majątkowych, z których wyłączone zostały niektóre elementy, np. zobowiązania. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. (sygn. III SA/Wa 1767/10), sąd uznał, iż: " (...) Uwzględniając zakres wyłączenia z opodatkowania przyjęty w art. 19 112 Dyrektywy zamieszczenie w art. 6 pkt. 1 u.p.t.u., obok przedsiębiorstwa, także zorganizowanej jego części, należy odczytywać jako uzupełnienie wyłączenia o taką część majątku, której przydatność do prowadzenia działalności gospodarczej wynika nie tyle z rodzaju składających się na nią elementów, ile z wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, charakterystycznego dla zakładu. W świetle powyższego brak jest podstaw do uznania wymogu przeniesienia posiadanych udziałów oraz wszystkich zobowiązań jako okoliczności decydującej o możliwości zastosowana art. 6 pkt. 1 u.p.t.u. czy też art. 2 pkt 27 u.p.t.u. (...)". Podejście to jest także podzielane przez Ministra Finansów w interpretacjach prawa podatkowego, m.in. w interpretacji z dnia 3 lutego 2011 r. (sygn. IBPP3/4441-3/11/IK), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził co następuje: " (...) Wyłączenie z transakcji zbycia części przedsiębiorstwa, niektórych należności i zobowiązań nie wpływa na nieuznanie tejże części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część, bowiem wskazany przez Wnioskodawcę zbywany zespół składników stanowi niezbędne minimum, które pozwalało (...) realizować swoje zadania gospodarcze (...). Wyłączenie niektórych należności i zobowiązań powstałych przed dniem transakcji wykazanych w bilansie na moment zbycia Oddziału do takiego niezbędnego minimum nie są zaliczane. Bez tych elementów zbywana część przedsiębiorstwa może bez przeszkód wykonywać swe zadania gospodarcze. Spełnione zatem zostają przesłanki warunkujące uznanie przedmiotowego Oddziału produkcyjnego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (...)".

W świetle powołanych wyroków i interpretacji, nie powinien budzić wątpliwości fakt, iż Sklepy, które będą przedmiotem sprzedaży, stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa. W ramach opisanej w zdarzeniu przyszłym transakcji sprzedaży dojdzie bowiem do przeniesienia składników majątkowych niezbędnych dla działalności Sklepów, tj. Sklepy będą kontynuować przy ich pomocy dotychczas prowadzoną działalność handlową. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż spółki nabywające nie przejmują wszystkich zobowiązań Spółki, gdyż umowy sprzedaży, przewidując odpowiednio wyższą cenę za zbywane Sklepy, zapewniają Spółce możliwość pokrycia zobowiązań dotyczących okresu do dnia sprzedaży Sklepów. Rozwiązanie to wynika z uwarunkowań biznesowych i nie zmienia kwalifikacji Sklepów jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa.

Zważywszy na powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedaż Sklepów zaprezentowana w opisie zdarzenia przyszłego będzie stanowiła sprzedaż zorganizowanych części przedsiębiorstwa i jako taka powinna pozostawać poza zakresem opodatkowania VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl