ILPP4/443-539/11-6/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-539/11-6/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pożyczek otrzymanych od podmiotów zagranicznych w 2011 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pożyczek otrzymanych od podmiotów zagranicznych w 2011 r. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o pytanie, własne stanowisko w sprawie oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Udziałowcami Spółki są dwie krajowe osoby fizyczne, zagraniczna osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Holandii oraz podmiot zagraniczny mający swoją siedzibę na terytorium Belgii. W celu sfinansowania bieżącej działalności, Zainteresowany zawarł w 2009 r. i w 2010 r. umowy pożyczek z udziałowcami - podmiotem zagranicznym z Belgii oraz krajową osobą fizyczną. Ponadto na mocy uchwały NZW Spółki, wyrażono zgodę na zawarcie umów pożyczek na takich samych warunkach, jak z pozostałymi udziałowcami, z dwoma podmiotami:

* krajowym - spółką jawną, w której jednym ze wspólników jest udziałowiec Wnioskodawcy (krajowa osoba fizyczna),

* zagranicznym mającym swoją siedzibę w Holandii, w których jednym ze wspólników jest zagraniczna osoba fizyczna, mająca miejsce zamieszkania w Holandii.

Obydwa podmioty są czynnymi podatnikami VAT.

Ponadto w 2011 r. w celu sfinansowania realizowanej przez Zainteresowanego inwestycji, zostały zawarte umowy pożyczek zarówno z udziałowcami, jak i z wspomnianymi podmiotami - spółką jawną i podmiotem zagranicznym z Holandii (zgodnie z warunkami zapisanymi w umowie kredytowej podpisanej z bankiem).

Umowy pożyczek, o których jest mowa we wniosku, zarówno ze strony Spółki, jak i pożyczkodawców zostały podpisane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z tytułu udzielenia pożyczek, pożyczkodawcy przysługuje wynagrodzenie, które stanowią odsetki ustalone na podstawie zawartych umów pożyczek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku.

Czy w związku z pożyczkami udzielonymi przez podmioty zagraniczne, Zainteresowany postępuje prawidłowo wykazując import usług ze stawką zwolnioną.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego umowa pożyczki to umowa, w ramach której pożyczkodawca oddaje na własność pożyczkobiorcy pieniądze lub rzeczy oznaczone co do gatunku, a pożyczkodawca zobowiązuje się do oddania tej samej ilości pieniędzy lub rzeczy (oczywiście tego samego gatunku i jakości) po upływie ustalonego w umowie czasu. Spółka zawarła umowy pożyczek na czas określony, po upływie którego jest ona zobowiązana do zwrotu kwoty pożyczki. Zawarte umowy pożyczek spełniają warunki wynikające z przepisów kodeksu cywilnego dla umowy pożyczki. Z tytułu otrzymanych pożyczek pożyczkodawcy otrzymują wynagrodzenie w postaci odsetek.

W świetle ustawy o podatku od towarów i usług udzielenie pożyczek jest usługą pośrednictwa finansowego, która jest zwolniona od podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy. W przypadku pożyczek udzielonych przez podmioty zagraniczne - zarówno udziałowca, jak podmiot zagraniczny nie będący udziałowcem, Spółka stoi na stanowisku, że pożyczki te stanowią dla niej import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Wobec tego ona jako nabywca przedmiotowych usług jest zobowiązana rozliczyć te transakcje w zakresie podatku od towarów i usług, a zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy transakcje te są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca - zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, w celu sfinansowania realizowanej przez niego inwestycji zawarł w 2011 r. umowy pożyczek z podmiotami zagranicznymi z Belgii oraz Holandii. Z tytułu udzielenia pożyczek, pożyczkodawcom przysługuje wynagrodzenie, które stanowią odsetki ustalone na podstawie zawartych umów pożyczek. Zainteresowany, nabywając pożyczki od podmiotów zagranicznych dokona importu usług. W konsekwencji czego powstały u niego wątpliwości dotyczące zastosowania zwolnienia od podatku dla nabywanych przez niego usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

W myśl przepisu art. 43 ust. 15 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego zastosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

W myśl art. 135 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje - udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę.

Mając na uwadze powyżej cytowane regulacje prawne stwierdzić należy, iż usługi nabywane przez Spółkę od podmiotów zagranicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy. Tym samym, będzie ona postępowała prawidłowo wykazując import tych usług ze zwolnieniem od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania pożyczek otrzymanych od podmiotów zagranicznych. Stan faktyczny w zakresie opodatkowania pożyczek otrzymanych od podmiotów zagranicznych w 2009 r. i w 2010 r., został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2011 r. nr ILPP4/443-539/11-5/ISN. Natomiast kwestia dotycząca zastosowania zwolnienia od podatku dla pożyczek udzielonych przez krajową osobę fizyczną i krajową spółkę jawną została rozstrzygnięta w postanowieniu z dnia 26 października 2011 r. nr ILPP4/443-539/11-3/ISN.

Ponadto informuje się, iż w zakresie dotyczącym podatku od czynności cywilnoprawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl