ILPP4/443-53/12-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-53/12-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług pośrednictwa i spedycji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług pośrednictwa i spedycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Świadczy on m.in. usługi pośrednictwa i spedycji krajowej i międzynarodowej. Spółka pośredniczy w przewozie ładunku transportem kolejowym w relacji z granicy (Bruzgi - Białoruś) do granicy (Prerov - Czeska Republika), a następnie z granicy Prerov do Bohumina (Czeska Republika). W wykonaniu tej usługi korzysta z przewoźnika polskiego (na trasie Bruzgi - Prerov) oraz czeskiego (na trasie Prerov - Bohumin). Przewoźnik polski wystawia fakturę VAT ze stawką 0% wraz z załącznikami w postaci kserokopii Kolejowego Międzynarodowego Listu Przewozowego CIM oraz Międzynarodowego Kolejowego Listu Przewozowego SMGS z potwierdzeniem przekroczenia granicy przez Służbę Celną w K.

W związku z wykonaną usługą pośrednictwa przewozu międzynarodowego na trasie Bruzgi Prerov, Zainteresowany chce wystawić fakturę VAT ze stawką 0%, w związku z tym, iż posiada kserokopię dokumentów przewozowych CIM i SMGS, potwierdzających przewóz towarów z miejsca nadania poza terytorium Wspólnoty do miejsca przejazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju oraz fakturę przewozu od przewoźnika, również opodatkowaną stawką VAT 0%, dotyczącą przedmiotowego przewozu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami przewozu międzynarodowego transportu towarów, które są wykonywane na rzecz podatnika polskiego (a więc są opodatkowane w Polsce), zaś trasa tego transportu w całości przebiega poza Polską, lecz zaczyna się poza Wspólnotą, a kończy się w innym państwie członkowskim, może być opodatkowana stawką 0%.

2.

Czy do potwierdzenia wykonanej usługi pośrednictwa wystarczającymi dokumentami będą:

* faktura VAT od przewoźnika, opodatkowana stawką 0% wraz z załącznikami (kserokopiami),

* kserokopie dokumentów przewozowych CIM i SMGS potwierdzone przez Urząd Celny o przekroczeniu granicy z państwem trzecim,

* zamówienie usługi przewozu u przewoźnika kolejowego,

* zlecenie zorganizowania przewozu przez Wnioskodawcę od polskiego podatnika, który wywozi towar z kraju znajdującego się poza Wspólnotą.

* Czy faktura dokumentująca zorganizowanie przewozu przez Spółkę, w całości powinna być opodatkowana stawką 0%, obejmując w swej cenie wartość przewozu dokonanego przez przewoźnika kolejowego oraz powiększona o prowizję Zainteresowanego za wykonaną usługę spedycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d i ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, jest możliwe zastosowanie stawki 0%.

Zgodnie z definicją, która została zawarta w art. 83 ust. 3 stawy o VAT, przez usługę transportu międzynarodowego rozumie się:

1.

Przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

(...),

b.

(...),

c.

(...),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraj do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

(...),

3.

Usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związanej z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Do zastosowania dla usług transportu międzynarodowego stawki 0% konieczne jest dopełnienie określonych warunków związanych przede wszystkim z dokumentowaniem tych usług. Niezbędne jest bowiem posiadanie określonych dokumentów potwierdzających wykonanie i charakter usługi.

Na podstawie art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku usług transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora, dowodami świadczenia usług są: list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

W przypadku transportu towarów, które wywożone są przez eksportera, dowodem świadczenia usługi transportu międzynarodowego jest dowód wywozu towaru. Dokument ten powinien zawierać co najmniej:

4.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów,

5.

określenie towarów i ich ilości,

6.

potwierdzenie wywozu przez urząd celny.

Zdaniem Zainteresowanego, wykonywana usługa spedytorska (pośrednictwa) jest usługą transportu międzynarodowego oraz jest on w posiadaniu dokumentów przewozowych potwierdzonych przez graniczny urząd celny i pomimo tego, że odbiorcą jest polski czynny podatnik VAT, może zastosować stawkę 0% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

7.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

8.

eksport towarów;

9.

import towarów;

10.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

11.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wnioskodawca poinformował, iż jest czynnym podatnikiem VAT, który świadczy m.in. usługi pośrednictwa i spedycji krajowej i międzynarodowej. Spółka pośredniczy w przewozie ładunku transportem kolejowym w relacji z granicy (Bruzgi - Białoruś) do granicy (Prerov - Czeska Republika), a następnie z granicy Prerov do Bohumina (Czeska Republika). W wykonaniu tej usługi korzysta z przewoźnika polskiego (na trasie Bruzgi - Prerov) oraz czeskiego (na trasie Prerov - Bohumin). Z opisu sprawy wynika, że trasa tego transportu w całości przebiega poza Polską. Przedmiotowe usługi Spółka świadczyć będzie na rzecz polskiego podatnika VAT czynnego.

Przedmiotem pytania Zainteresowanego jest możliwość zastosowania stawki 0% dla wykonywanych przez niego usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związanych z usługami przewozu międzynarodowego transportu towarów, które są wykonywane na rzecz podatnika polskiego, gdy trasa tego transportu w całości przebiega poza Polską, lecz zaczyna się poza Unią Europejską, a kończy się w innym państwie członkowskim.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług będzie określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

12.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

13.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, kontrahent polski, na rzecz którego Wnioskodawca świadczyć będzie przedmiotowe usługi spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastrzeżenia wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, wykonywanych na rzecz polskiego podatnika, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Wobec powyższego, miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego podatnika VAT czynnego, będzie terytorium Polski. Zatem usługi te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

I tak, art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przy czym przepisy ustawy dokładnie wskazują jakie czynności należy rozumieć przez usługi transportu międzynarodowego. Mianowicie w art. 83 ust. 3 ustawy wskazano, że przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

14.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

15.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

d.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W niniejszej sprawie przedmiotem transportu będzie towar, a zatem powołany powyżej ust. 2 nie będzie miał zastosowania w sprawie. Rozpatrzenia wymaga natomiast art. 83 ust. 3 pkt 1 w zw. z pkt 3 tego przepisu.

Zwrócić należy uwagę na fakt, że jako usługę transportu międzynarodowego ustawodawca przewidział cztery różne sposoby dokonywania transportu towarów, które przebiegać mogą na różnych trasach. Jednym z warunków niezbędnych jest jednak, aby każda z ww. tras przebiega na określonym odcinku na terytorium Polski. Ponadto za usługę transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, można uznać również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, pod warunkiem jednak, że są one związane z usługami transportu międzynarodowego wymienionymi m.in. w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy.

Z opisu niniejszej sprawy wynika, iż usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, które Spółka zamierza wykonywać na rzecz polskiego podatnika związane będą z usługami transportu towarów, których trasa zaczynać będzie się poza terytorium Unii Europejskiej, a kończyć w jednym z państw członkowskich, jednak w całości przebiegać będzie ona poza terytorium Polski.

Zatem ww. usług transportu towarów nie będzie można uznać za usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie zostanie bowiem spełniony warunek uczestnictwa terytorium kraju w trasie, na której przebiegać będzie transport towarów. W konsekwencji wykonywane przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa i spedycji nie będą mogły zostać uznane za usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Zainteresowany nie będzie miał prawa do zastosowania preferencyjnej stawki 0% dla świadczonych przez siebie usług, ta bowiem przewidziana została do usług transportu międzynarodowego, które w niniejszej sprawie nie wystąpią.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, tut. Organ stwierdza, iż pozostałe pytania Spółki stały się bezprzedmiotowe. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zastosowania stawki 0% dla świadczonych przez siebie usług, zatem kwestia dotycząca dokumentów jakie będzie on gromadził w celu potwierdzenia wykonywanej usługi pośrednictwa, nie będzie miała znaczenia dla zastosowania obniżonej stawki podatku. W świetle powyższych ustaleń, również pytanie dotyczące wystawiania przez niego faktury sprzedaży ze stawką 0% stało się bezprzedmiotowe, bowiem jak wykazano powyżej stawka ta nie będzie miała zastosowania do usług wykonywanych przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl