ILPP4/443-528/11-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-528/11-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) Wnioskodawca (zwany dalej Spółką), celem usprawnienia procesu fakturowania, wprowadził system faktur elektronicznych. Obrót fakturami elektronicznymi obecnie dotyczy transakcji krajowych, w przyszłości ma objąć również transakcje zagraniczne. Stworzone przez Spółkę narzędzia i procedury, stosownie do ww. rozporządzenia mają na celu gwarantować autentyczność pochodzenia faktur i integralność ich treści. W odniesieniu do strony sprzedażowej dotyczącej transakcji zagranicznych, faktury elektroniczne będą wysyłane do kontrahentów unijnych z wykorzystaniem m.in. pliku PDF przesyłanego e-mailem. Z uwagi na fakt, że Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, zamierza w ślad za powyższą procedurą, włączyć do tego procesu dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT, dające prawo do 0% stawki VAT. Spółka otrzymywałby dokumenty te e-mailem w formie scanów zawierających podpis i pieczęć odbiorcy towarów w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej. Niniejsze działania mają na celu minimalizację formalności oraz uproszczenie procesu kompletowania dowodów dokumentujących wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną preferencyjną stawką VAT 0%.

Dowody potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, przekazywane byłyby e-mailem w postaci scanu następująco:

a.

w sytuacji gdy przewóz towaru zlecany byłby przewoźnikowi - w zakresie dowodów wymienionych w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT - Spółka otrzymywałaby od przewoźnika lub odbiorcy towaru e-mailem scan listu przewozowego z widniejącym na nim podpisem i pieczęcią nabywcy towaru, potwierdzające jego odbiór w miejscu znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego inne niż kraj,

b.

w sytuacji gdy towar wywożony byłby przez dostawcę lub jego nabywcę przy użyciu własnego środka transportu - w zakresie dowodów wymienionych w art. 42 ust. 4 ustawy o VAT - Spółka otrzymywałaby od odbiorcy towaru e-mailem scan dokumentu zawierającego dane dostawcy i nabywcy towaru, adres pod który towar jest przywożony, nazwę towaru i jego ilość, rodzaj i nr rejestracyjny środka transportu oraz podpis i pieczęć nabywcy towaru, potwierdzające przyjęcie przez niego towaru w miejscu znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego inne niż kraj,

c.

faktury elektroniczne w formie PDF, przesłane do nabywcy mailem,

d.

specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku.

Spółka dowody wymienione w punktach a) i b) zawierające podpis i pieczątkę odbiorcy towaru, będzie otrzymywała e-mailem w postaci scanów wyłącznie od podmiotów z którymi zawrze porozumienia zawierające zgodę na taką formę ich przesyłania i wskazujące bezpieczne adresy e-mailowe z których scany te będą przesyłane. Porozumienie ma na celu zapewnić autentyczność pochodzenia przesyłanych dokumentów. W przypadku braku takiego porozumienia, Spółka będzie gromadziła dowody w formie papierowej.

W sytuacji, gdy ww. dokumenty nie będą potwierdzały jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy, Spółka (tak samo jak dla formy papierowej dowodów dostarczenia towaru) będzie gromadziła również inne dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa wg poniższego:

* korespondencję handlową z nabywcą, w tym jego zamówienie,

* dokumenty dotyczące ubezpieczenia towarów w transporcie lub kosztów frachtu,

* dokumenty potwierdzające zapłatę za towar,

* dowody potwierdzające przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż kraju.

Cała przedstawiona wyżej dokumentacja będzie podpinana pod faktury elektroniczne i będzie przechowywana jako załącznik do nich w formie elektronicznej z zachowaniem wymogów dotyczących przechowania faktur elektronicznych, nałożonych ww. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym, Spółka ma prawo do zastosowania dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%, w sytuacji gdy poza fakturą elektroniczną, specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku będzie posiadała dowody otrzymane drogą elektroniczną wg poniższego:

* dowody, o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 w postaci scanu listu przewozowego przesłanego e-mailem przez przewoźnika lub odbiorcę towaru z widniejącym na nim podpisem i pieczęcią nabywcy towaru - w sytuacji gdy przewóz towaru zlecany jest przewoźnikowi/spedytorowi,

* dowody, o których mowa w art. 42 ust. 4 w postaci scanu dokumentu przesłanego e-mailem (zawierającego minimum elementów wymaganych tym przepisem) z widniejącym na nim podpisem i pieczęcią nabywcy towaru (potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę w miejscu znajdującym się na terytorium państwa wspólnotowego inne go niż Polska) - w sytuacji gdy towar wywożony jest przez dostawcę lub jego nabywcę przy użyciu własnego środka transportu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o VAT nie stanowią o formie dokumentów wymiemionych w art. 42 ust. 3 pkt 1 i ust. 4, każda forma tych dokumentów jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność ich zostanie uprawdopodobniona. Przy transakcjach sprzedaży towarów spełniających definicję wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, określoną w art. 13 ustawy o VAT, zgodnie z art. 41 ust. 3 tej ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

* z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik zgodnie z ust. 4 tego artykułu, oprócz dowodów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;

3.

określenie towarów i ich ilości;

4.

potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

5.

rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

W sytuacji gdy dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 i 4 (o których mowa powyżej), nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, Spółka stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy o VAT może dodatkowo innymi dokumentami potwierdzić, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności są to:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%, uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentów ww. potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium kraju i dostarczenia do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Natomiast prawo to nie jest uzależnione od posiadania oryginałów dowodów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. Porozumienia zawarte z podmiotami przesyłającymi scany dokumentów mają na celu zapewnienie autentyczności ich pochodzenia. W opinii Spółki, dokumenty którymi dysponuje Spółka wraz ze scanami listów przewozowych lub dowodów zawierających minimum elementów wymienionych w art. 42 ust. 4 ustawy o VAT, zawierające podpis i pieczęć odbiorcy towarów w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej, pozwalają na zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%. Forma tych dokumentów, papierowa czy scan przesłany e-mailem, nie ma wpływu na stawkę podatku VAT. Dokumenty te mają jednoznacznie dowodzić dostarczenie towaru do ich odbiorcy w innym niż kraj terytorium Unii Europejskiej.

Niniejsze stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach: Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2010 r., Nr IPPP3/443-154/10-4/k.c., Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 1 grudnia 2010 r., Nr ITPP2/443-952d/10/MD, w orzecznictwie sądowym: wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 lutego 2009 r. sygn. III SA/Wa 1909/08, wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 maja 2008 r. sygn. III SA/Wa 80/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl