ILPP4/443-514/13-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-514/13-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów od Kontrahenta, wobec którego ujawnione zostaną okoliczności wskazujące, że nie rozliczył on prawidłowo podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów od Kontrahenta, wobec których ujawnione zostaną okoliczności wskazujące, że nie rozliczył on prawidłowo podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zamierza nabywać towary sprzęt elektroniczny taki jak telefony komórkowe i komputery przenośne. Wnioskodawca będzie nabywał towary od Kontrahenta, który jest osobą fizyczną lub osobą prawną z siedzibą w Polsce #61485; zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług (dalej: Kontrahent). Wnioskodawca nie ma wiedzy o podmiotach od których jego Kontrahent będzie nabywał towary, które następnie będzie sprzedawał Wnioskodawcy. W tym Wnioskodawca nie ma wiedzy, czy każdy ze sprzedawców dostarczających towar jego Kontrahentowi jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Sprzedaż towarów dokumentowana będzie fakturami VAT wystawianymi przez Kontrahenta. Wnioskodawca uiści Kontrahentowi cenę za towary, wskazaną na fakturze, obejmującą właściwą stawkę podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zweryfikuje numery seryjne towarów, wydanych przez Kontrahenta. Towary te będą następnie przez Wnioskodawcę eksportowane w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, za pośrednictwem podmiotów zajmujących się profesjonalnie przewozem towarów. Nastąpi faktyczny wywóz towarów, należycie potwierdzony przez właściwy urząd celny zgodnie z przepisami celnymi. Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT z 0% stawką podatku od towarów i usług, bowiem nabywcami będą podmioty spoza terytorium Unii Europejskiej.

Ujawnią się w szczególności na skutek postępowań prowadzonych wobec Kontrahenta lub podmiotów od których nabywał towary okoliczności wskazujące na to, że Kontrahent lub te podmioty nie rozliczyły prawidłowo podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 28 stycznia 2014 r. poinformowano, że złożony wniosek dotyczy takiego stanu przyszłego, w którym Wnioskodawca w związku ze skorzystaniem z prawa do odliczenia lub zwrotu podatku zostanie poinformowany przez organy o postępowaniach lub czynnościach sprawdzających, prowadzonych w związku z nieprawidłowościami w rozliczeniu podatku od towarów i usług zaistniałymi u Kontrahenta lub podmiotów od których nabywał on towary. Nieprawidłowości będą polegały na nieodprowadzeniu lub odprowadzeniu w zaniżonej wysokości podatku przez Kontrahenta lub podmioty od których Kontrahent nabył towary. Stan przyszły przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz jego stanowisko dotyczą sytuacji kiedy poweźmie on informacje o ww. okolicznościach zarówno przed, po, jak i w trakcie terminu uprawniającego go do odliczenia podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazuje jednak, że z racji braku powiązania pomiędzy nim a Kontrahentem i podmiotami od których nabywa on towary, okoliczności te przypuszczalnie dotrą do Wnioskodawcy już po upływie terminu.

Wnioskodawca podkreślił, że nie będzie podmiotem powiązanym ani z Kontrahentem, ani z podmiotami od których nabywa on towary. Przedstawiony stan przyszły obejmuje więc sytuację, w której pomiędzy nim a pozostałymi podmiotami nie będzie żadnych powiązań osobowych, majątkowych czy funkcjonalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy prawo Wnioskodawcy do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zostanie ograniczone lub wyłączone w przypadku gdy okaże się, że Kontrahent od którego Wnioskodawca nabył towary, nie rozliczył prawidłowo podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze VAT wystawionej Wnioskodawcy i zapłaconej przez niego w całości.

2. Czy prawo Wnioskodawcy do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zostanie ograniczone lub wyłączone w przypadku gdy okaże się, że podmioty od których Kontrahent Wnioskodawcy nabył towary, nie rozliczyły prawidłowo podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieprawidłowości w rozliczeniu podatku od towarów i usług leżące po stronie Kontrahenta lub podmiotów od których nabył on towar, nie mogą obciążać Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. zasadą jest, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy (jako podatnikowi o którym mowa w art. 15 u.p.t.u.) przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca rozlicza się z Kontrahentem na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT, która obrazuje rzeczywisty obrót określonym towarem. Wnioskodawca w cenie określonej przez Kontrahenta płaci mu również naliczony podatek od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma ani wpływu na to jak poszczególne podmioty w poprzednich etapach obrotu gospodarczego rozliczają podatek od towarów i usług, ani nie ma wiedzy o ewentualnych nieprawidłowościach w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli po stronie Kontrahenta lub któregokolwiek z podmiotów występujących na wcześniejszych etapach obrotu towarami, ujawnione zostaną okoliczności nieprawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług nie mogą one mieć negatywnego wpływu na prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach wystawionych przez Kontrahenta. Okoliczność nieprawidłowego rozliczenia VAT przez Kontrahenta lub inne podmioty z łańcucha obrotu, jako nie wskazana w art. 88 ust. 3a u.p.t.u., nie stanowi podstawy do ograniczenia lub wyłączenia prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku.

W ramach racjonalnych działań, jakich można oczekiwać od przedsiębiorcy uczestniczącego w obrocie towarami, wystarczające jest zweryfikowanie czy towary przez niego zamówione są towarami mu wydanymi. W tym zakresie organy podatkowe nie mogą oczekiwać od Wnioskodawcy dalej idących działań. Nie ma on bowiem ani instrumentów prawnych, ani możliwości faktycznych do podejmowania dalej idących działań.

Potwierdzenie, że zamówione towary oznaczone określonymi numerami seryjnymi zostały rzeczywiście wydane Wnioskodawcy i będą przedmiotem eksportu, uznać należy za dochowanie należytej staranności przez Wnioskodawcę. Towary, którymi zamierza handlować Wnioskodawca nie wymagają posiadania koncesji lub innego rodzaju zezwoleń, rynek ten nie jest też regulowany, trudno więc nawet wskazać jakie inne racjonalne działania miałby podjąć Wnioskodawca w celu upewnienia się, że na wcześniejszym etapie obrotu towarami nie doszło do przestępstwa lub innego nadużycia.

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych (por. C-80/11 i C-142/11 Mahagében kft i Péter Dávid, C-642/11 Stroj trans EOOD i C-643/11 LVK-56 EOOD oraz wyroki NSA sygn. akt I FSK 626/12, sygn. akt I FSK 582/12) utrwalił się pogląd, że podatnik zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli przedsięwziął wszystkie działania, jakich można od niego racjonalnie oczekiwać, w celu upewnienia się, że dokonywana przez niego transakcja nie prowadzi do udziału w przestępstwie lub stanowi nadużycia prawa. Przy czym w tym zakresie podatnik nie jest zobowiązany weryfikować tego, czy wystawca faktury:

* jest podatnikiem i składa deklaracje,

* płaci podatek oraz czy dysponuje sprzedawanymi towarami i może je dostarczyć,

* ma pozwolenie na prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej,

* zgłosił zatrudnionych pracowników,

* sam wykonał daną transakcję.

W świetle powyższego stanowiska TSUE i sądów administracyjnych, Wnioskodawca uważa za uzasadniony pogląd, że przedstawiony przez niego zakres weryfikacji będzie spełniał ustalone w oparciu o wykładnię art. 167 i 168 lit. a Dyrektywy wymogi podjęcia racjonalnych działań w celu zweryfikowania, czy nie uczestniczy w obrocie naruszającym bądź nadużywającym prawa. Dodatkowo Wnioskodawca zauważa, że skoro prawo do odliczenia jest zasadą w podatku od towarów i usług, a jednocześnie po stronie organów podatkowych leży ciężar dowodzenia zgodnie z art. 122 i 187 § 1 o.p. #61485; to do czasu wykazania przez organy łącznie że: (I) Kontrahent lub wcześniejsze podmioty dopuściły się naruszenia lub nadużycia prawa i (II) Wnioskodawca wiedział o tym naruszeniu lub nadużyciu, lub powinien był o nich wiedzieć #61485; Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ubocznie Wnioskodawca wskazał, że przepisy Dyrektywy mieszczą się w pojęciu przepisów prawa podatkowego podlegających interpretacji organu (por. wyrok NSA z dnia 11 marca 2010 r., sygn. akt I FSK 61/09, LEX nr 785302).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści przepisu art. 7 ust. 1 ustawy - dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy #61485; podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, ponieważ pełni ona szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza on nabywać towary sprzęt elektroniczny, tj. telefony komórkowe i komputery przenośne od Kontrahenta z siedzibą w Polsce (zarejestrowanego podatnika czynnego podatku od towarów i usług dalej: Kontrahent). Zainteresowany nie będzie posiadał wiedzy o podmiotach od których jego Kontrahent będzie nabywał towary, sprzedawane następnie Spółce (nie będzie ona posiadała wiedzy, czy każdy ze sprzedawców dostarczających towar Kontrahentowi jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług). Wnioskodawca poinformował, że dokonana sprzedaż towarów dokumentowana będzie fakturami VAT wystawianymi przez Kontrahenta. Faktury będą odzwierciedlały rzeczywisty obrót towarami. Zainteresowany uiści Kontrahentowi cenę za towary, wskazaną na fakturze, obejmującą właściwą stawkę podatku od towarów i usług. Spółka zweryfikuje numery seryjne towarów, wydanych jej przez Kontrahenta. Następnie towary te będą przedmiotem eksportu w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, dokonanego przez Wnioskodawcę za pośrednictwem podmiotów zajmujących się profesjonalnie przewozem towarów. Faktyczny wywóz towarów zostanie należycie potwierdzony przez właściwy urząd celny zgodnie z przepisami celnymi. Zainteresowany będzie wystawiał faktury z 0% stawką VAT.

Z przedstawionych powyżej informacji wynika, że w niniejszej sprawie dochodzić będzie do faktycznie dokonywanych dostaw towarów, które w sposób prawidłowy zostaną udokumentowane przez ich sprzedawcę. Spółka wskazała, że planuje nabywać towary (telefony komórkowe i komputery przenośne) od zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług - Kontrahenta. Sprzedaż towarów dokonana na rzecz Wnioskodawcy zostanie udokumentowana fakturami sprzedaży wystawionymi przez Kontrahenta. Za otrzymane towary Zainteresowany zapłaci sprzedawcy cenę wskazaną na tych fakturach, obejmującą właściwą stawkę podatku VAT. Następnie towary te zostaną wyeksportowane przez Spółkę za pośrednictwem podmiotów zajmujących się profesjonalnie przewozem towarów. Eksport towarów opodatkowany będzie stawką podatku w wysokości 0%, którą Wnioskodawca wykaże na wystawianych fakturach sprzedaży.

Spółka poinformowała, że w związku ze skorzystaniem przez nią z prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zostanie ona poinformowana przez organy o postępowaniach lub czynnościach sprawdzających, prowadzonych w związku z nieprawidłowościami w rozliczeniu podatku od towarów i usług zaistniałymi u Kontrahenta lub podmiotów od których nabywać będzie on towary. Nieprawidłowości będą polegały na nieodprowadzeniu lub odprowadzeniu w zaniżonej wysokości podatku przez Kontrahenta lub podmioty od których Kontrahent nabył towary.

W związku z powyższym Zainteresowany powziął wątpliwości, czy w związku z nieodprowadzeniem lub odprowadzeniem w zaniżonej wysokości podatku VAT przez Kontrahenta lub podmioty od których Kontrahent ten nabędzie towary, zostanie ograniczone lub wyłączone prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego.

Podstawowy warunek determinujący prawo do odliczenia podatku naliczonego zawarty jest w art. 86 ust. 1 ustawy. Wyraża on ogólną zasadę, zgodnie z którą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających w faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Powyższe prawo do odliczenia wynika wprost z zapisu art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE serii L Nr 347, str. 1 z późn. zm.) zgodnie z którym, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić:

a. VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika;

b. VAT należnego od transakcji uznanych za dostawy towarów i świadczenie usług zgodnie z art. 18 lit. a i art. 27;

c. VAT należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b pkt (i);

d. VAT należnego od transakcji uznanych za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów zgodnie z art. 21 i 22;

e. VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy m.in. zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy. Przepis ten zawiera uregulowania ograniczające lub wyłączające prawo podatnika do odliczenia podatku.

Wprowadzenie tego rodzaju uregulowań było możliwe na podstawie przepisów art. 17 (6) VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, a także w oparciu o analogiczne zasady wynikające z poprzednio obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Wyjątkowe uprawnienia przewidziane dla państw członkowskich w przepisach VI Dyrektywy stanowią tzw. środki specjalne, których wprowadzenie lub też pozostawienie w mocy, jako uregulowań wcześniej obowiązujących, musi zostać poprzedzone konsultacjami i akceptacją ze strony Unii Europejskiej. W ten sposób Polska zachowała już wcześniej obowiązujące w tym zakresie regulacje, jako element prawnego porządku krajowego, wprowadzone z zachowaniem zasad obowiązujących kraje członkowskie Unii Europejskiej.

Zgodnie z treścią art. 88 ust. 3a ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

(uchylony);

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

(uchylony);

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

(uchylony);

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z analizy przywołanych regulacji prawnych wynika, że podatek od towarów i usług ze względu na jego konstrukcję, tzn. opodatkowanie wartości dodanej na poszczególnych etapach obrotu gospodarczego, jest podatkiem sformalizowanym i prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest nieograniczone. Podstawę do odliczenia podatku naliczonego mogą stanowić wyłącznie dokumenty wymienione w ustawie, przy czym dokumenty te muszą spełniać wymogi określone przepisami. Faktury są dokumentami, którymi podatnicy tego podatku dokumentują swoją sprzedaż. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest jednak związane tylko z otrzymaniem faktury, choćby od strony formalnej poprawnej, ponieważ przysługuje ono w związku z nabyciem towarów i usług. Uprawnienie to może dotyczyć wyłącznie tych czynności, które faktycznie zostały dokonane. Samo posiadanie faktury nie tworzy zatem prawa do odliczenia podatku na niej wykazanego. Przysługuje ono tylko wówczas, gdy podatek naliczony związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W niniejszej sprawie nie zachodzi żadna z przesłanek wskazanych w art. 88 ust. 3a ustawy, wyłączających prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Kontrahenta. Faktury VAT które Zainteresowany otrzyma od Kontrahenta odzwierciedlać będą rzeczywiste dostawy towarów (telefonów komórkowych i komputerów przenośnych) pomiędzy tymi podmiotami gospodarczymi. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług, a nabyte towary wykorzystywane będą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem otrzymane faktury uprawniać będą Zainteresowanego do odliczenia podatku naliczonego na nich wykazanego.

Za warunek wyłączający prawo Spółki do odliczenia nie można uznać tego, że w związku ze skorzystaniem przez nią z prawa do odliczenia lub zwrotu podatku zostanie ona poinformowana przez organy o postępowaniach lub czynnościach sprawdzających prowadzonych w związku z nieprawidłowościami w rozliczeniu podatku od towarów i usług #61485; polegających na nieodprowadzeniu lub odprowadzeniu w zaniżonej wysokości podatku przez Kontrahenta lub podmioty od których Kontrahent nabędzie towary.

Zawarte w przepisach ustawy wyłączenia nie uzależniają prawa do odliczenia podatku naliczonego nabywcy towarów od prawidłowych rozliczeń podatku przez podmioty na wcześniejszych etapach obrotu tymi towarami.

Regulowanie zobowiązań podatkowych należy do podstawowych obowiązków wszystkich podatników. Niezapłacony w terminie czy należnej wysokości podatek staje się zaległością podatkową, od której nalicza się odsetki za zwłokę. Uchylanie się od zapłaty podatku może również skończyć się odpowiedzialnością karną skarbową i dolegliwościami karnymi z pozbawieniem wolności włącznie. Jednak nieuregulowanie zobowiązań podatkowych przez podatnika z tytułu faktycznie dokonanej sprzedaży #61485; która została w sposób prawidłowy udokumentowana fakturą sprzedaży #61485; nie może powodować odebrania nabywcy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tą transakcją. Rozliczenie i ewentualne uregulowanie podatku należnego jest obowiązkiem podatników na każdym etapie obrotu towarami. Uchylanie się od tego obowiązku któregokolwiek z podatników w łańcuchu dostaw towarów, nie może jednak mieć wpływu na prawo do odliczenia podatku następnych podmiotów.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że powzięcie przez Spółkę informacji, że Kontrahent lub podmioty od których nabywać będzie on towary nie odprowadzili lub odprowadzili w zaniżonej wysokości podatek należny, nie ograniczy ani nie wyłączy prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z opisanym nabyciem towarów, wynikającego z faktury VAT wystawionej Zainteresowanemu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl