ILPP4/443-508/11-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-508/11-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących raty leasingu samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących raty leasingu samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. W zakres prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wchodzą między innymi usługi wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11.Z). W przyszłości Zainteresowany ma zamiar wziąć w leasing finansowy lub operacyjny, samochód osobowy z zamiarem oddania go w odpłatne użytkowanie na zasadzie umowy najmu osobie trzeciej będącej podatnikiem, na okres co najmniej sześciu miesięcy, za zgodą leasingodawcy. W przypadku wzięcia przez Wnioskodawcę samochodu osobowego w leasing finansowy, najemcami, którym będzie ten samochód wynajmował, będą podatnicy z siedzibą w Polsce, w kraju UE, lub w kraju trzecim. W przypadku wzięcia przez Zainteresowanego samochodu osobowego w leasing operacyjny, najemcami, którym będzie ten samochód wynajmował, będą tylko podatnicy z krajów trzecich.

Po zakończeniu pierwszej umowy najmu zamiarem Zainteresowanego jest zawieranie kolejnych umów najmu tego samochodu, jednak zamiar ten może nie dojść do skutku jeżeli nie znajdzie on najemców na korzystnych dla niego warunkach finansowych, lub jeżeli zdecyduje się wykorzystywać wyleasingowany samochód osobowy na potrzeby własne prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

W powyższej definicji mieści się także tzw. leasing finansowy. Skoro oddanie samochodu osobowego przez leasingodawcę w tzw. leasing finansowy jest zrównane na gruncie ustawy VAT z dostawą, to należy uznać, że po stronie leasingobiorcy, czyli Wnioskodawcy, ma on do czynienia z nabyciem samochodu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, w okresie od dnia wejścia w życie tej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z zastrzeżeniem wynikającym z art. 3 ust. 2 pkt 7b cytowanej wyżej ustawy, przepis art. 3 ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Ponadto, z regulacji zawartej w aktualnie obowiązującym art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Nie ma wątpliwości, że miejscem świadczenia w rozumieniu ustawy VAT, usługi najmu samochodu świadczonej dla podatnika z kraju trzeciego, jest kraj, w którym ten podatnik ma siedzibę, o ile nie ma w Polsce stałego miejsca wykonywania działalności, dla którego usługa najmu byłaby świadczona.

Świadczona przez Zainteresowanego usługa najmu samochodu będzie tym rodzajem usługi, w przypadku której, gdyby była świadczona na terytorium Polski, to świadczącemu tę usługę, czyli Wnioskodawcy, przysługiwałoby odliczenie podatku VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z tytułu płaconych przez niego za ten samochód rat leasingowych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymanych od leasingodawcy z tytułu leasingu finansowego - w pełnej wysokości - pod warunkiem, że będzie w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (potwierdzających związek odliczonego podatku ze świadczeniem usług poza terytorium kraju), o ile nie zajdą ograniczenia, o których mowa w art. 88 tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w sytuacji, w której samochód osobowy, który Wnioskodawca weźmie w leasing finansowy, wynajmie podatnikowi, niezależnie od tego czy będzie to podatnik z siedzibą w Polsce, w kraju UE lub w kraju trzecim, będzie przysługiwało 100% odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych mu przez leasingodawcę z tytułu tzw. leasingu finansowego.

2.

Czy w przedstawionej sytuacji będzie Zainteresowanemu przysługiwało 100% odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez leasingodawcę z tytułu tzw. leasingu operacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W przedstawionej sytuacji będzie mu przysługiwało 100% odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez leasingodawcę z tytułu tzw. leasingu finansowego, niezależnie od tego, czy samochód ten następnie wynajmie on podatnikowi z siedzibą w Polsce, w kraju UE lub w kraju trzecim, albowiem leasing finansowy jest w ustawie VAT zrównany z dostawą towaru, a w konsekwencji, po stronie Zainteresowanego nastąpi nabycie towaru. Jednocześnie spełni on warunki wynikające z art. 3 ust. 2 pkt 7b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, czyli:

* przedmiotem jego działalności są między innymi usługi wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11.Z),

* nabyty na zasadzie leasingu finansowego samochód osobowy zostanie przez niego oddany w odpłatny najem na okres siedmiu miesięcy i przez ten okres będzie przeznaczony wyłącznie do wykorzystania na ten cel; innymi słowy będzie wyłącznie użytkowany przez najemcę.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, nie ogranicza prawa do 100% odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych dla niego przez leasingodawcę fakt, że po zakończeniu pierwszej umowy najmu, z przyczyn podanych w opisie stanu faktycznego, może nie dojść do podpisania przez niego kolejnych umów najmu, na podstawie których odpłatnie wynajmie ten samochód osobie trzeciej.

Ad. 2

W przedstawionej sytuacji będzie mu przysługiwało 100% odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez leasingodawcę z tytułu tzw. leasingu operacyjnego (czynsz inicjalny, kolejne raty leasingowe). Powyższe stanowisko znajduje także potwierdzenie w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-185b/AD z dnia 27 maja 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Ponadto, zdaniem Zainteresowanego, nie ogranicza jego prawa do 100% odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych mu przez leasingodawcę fakt, że po zakończeniu pierwszej umowy najmu, z przyczyn podanych w opisie stanu faktycznego, może nie dojść do podpisania przez niego kolejnych umów najmu, na podstawie których odpłatnie wynajmie ten samochód osobie trzeciej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy bądź rozporządzeń wykonawczych do niej) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...).

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) (art. 7 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. W zakres prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wchodzą między innymi usługi wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11.Z). Zainteresowany ma zamiar wziąć w leasing finansowy lub operacyjny, samochód osobowy z zamiarem oddania go w odpłatne użytkowanie na zasadzie umowy najmu osobie trzeciej będącej podatnikiem, na okres co najmniej sześciu miesięcy, za zgodą leasingodawcy. W przypadku wzięcia przez Wnioskodawcę samochodu osobowego w leasing finansowy, najemcami, którym będzie ten samochód wynajmował, będą podatnicy z siedzibą w Polsce, w kraju UE, lub w kraju trzecim. W przypadku wzięcia przez Zainteresowanego samochodu osobowego w leasing operacyjny, najemcami, którym będzie ten samochód wynajmował, będą tylko podatnicy z krajów trzecich.

Zatem, z powołanych wyżej przepisów wynika, że Zainteresowany wykonuje usługi, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, usługobiorcy Zainteresowanego spełniają definicję podatników, w myśl art. 28a ustawy.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

Wyjątkiem od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy jest świadczenie usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy.

Przez krótkoterminowy wynajem środków transportu, o którym mowa w ust. 1, rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni, a w przypadku jednostek pływających - przez okres nieprzekraczający 90 dni (art. 28j ust. 2 ustawy).

Jak wskazał Wnioskodawca, w niniejszej sprawie świadczy on usługi polegające na wynajmie samochodów osobowych na okres co najmniej 6 miesięcy, a zatem powyższy przepis art. 28j ust. 1 ustawy, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania.

W związku z tym, dla ustalenia miejsca świadczenia usług wykonywanych przez Zainteresowanego zastosowanie znajdzie ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, a więc w tym przypadku miejscem opodatkowania usług polegających na wynajmie środków transportu przez okres 6 miesięcy na rzecz podatnika z siedzibą w Polsce, w kraju UE lub w kraju trzecim jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada swoją siedzibę.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatnika z siedzibą w Polsce, jest terytorium kraju. Natomiast usługi świadczone na rzecz podatników posiadających siedzibę w kraju UE lub w kraju trzecim, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem pytań Zainteresowanego jest prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych mu przez leasingodawcę z tytułu tzw. leasingu finansowego oraz z tytułu tzw. leasingu operacyjnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Do dnia 31 grudnia 2010 r., zasady odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem oraz użytkowaniem samochodów regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy, które na podstawie art. 1 pkt 11 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej ustawą nowelizującą, zostały uchylone.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., zasady odliczenia podatku związanego z nabyciem oraz użytkowaniem samochodów osobowych i pojazdów samochodowych regulują odpowiednio zapisy art. 3 ustawy nowelizującej.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W świetle tego przepisu możliwość odliczenia całości podatku od nabycia występuje w przypadku, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu samochodowego przekracza 3,5 tony. Od tej zasady występuje szereg wyjątków, wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej. Zgodnie z treścią tego przepisu, art. 3 ust. 1 nie dotyczy m.in. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy - art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej.

W myśl art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Przepis ten nie dotyczy jednak pojazdów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej, w stosunku do których podatnik ma w pełni prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących płatności z tytułu ww. umów.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących raty leasingowe pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, tj.:

a.

przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze,

b.

samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na ww. cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednak w oparciu o art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jak wynika z powyższego przepisu, warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami świadczonymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik miał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz podatników z siedzibą w kraju podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez leasingodawcę, bowiem wydatki te są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast w związku z wykonywaniem usług na rzecz podatników z siedzibą poza terytorium kraju, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez leasingodawcę stosowanie do brzmienia art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, bowiem gdyby te usługi były wykonywane na terytorium kraju, dawałyby mu takie prawo.

W świetle powołanych przepisów prawa stwierdzić zatem należy, iż w sytuacji, gdy przedmiotem prowadzonej działalności jest oddanie w odpłatne używanie samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, a samochód jest przeznaczony wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, Wnioskodawcy przysługuje (o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy) pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących płatności z tytułu zawartej umowy leasingowej.

Ad. 1

Reasumując, w sytuacji, w której samochód osobowy, który Zainteresowany weźmie w leasing finansowy, wynajmie podatnikowi, niezależnie od tego czy będzie to podatnik z siedzibą w Polsce, w kraju UE lub w kraju trzecim, przysługuje mu 100% odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych mu przez leasingodawcę z tytułu tzw. leasingu finansowego.

Ad. 2

Wnioskodawcy przysługuje 100% odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez leasingodawcę z tytułu tzw. leasingu operacyjnego.

Dodatkowo należy wskazać, iż w sytuacji, gdy samochód osobowy na dzień podpisania umowy leasingu będzie przeznaczony wyłącznie pod wynajem przez okres co najmniej 6 miesięcy, a następnie Zainteresowany przeznaczy ten samochód do własnej działalności gospodarczej, ma on prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługę leasingu, pod warunkiem, że samochód ten będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl