ILPP4/443-493/11-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-493/11-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem samoistnym nieruchomości gruntowej o powierzchni 4,52 ha, położonej w miejscowości X. Zgodnie z ewidencją gruntów oraz wpisem do księgi wieczystej, nieruchomość stanowi nieruchomość rolną niezabudowaną (grunty orne). Przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Zainteresowanego w 2007 r. na podstawie umowy sprzedaży (Akt Notarialny). Zgodnie z uchwałą Rady Gminy z dnia 2009 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu działek nr: 5/2, 5/3, 5/4, 10/4, 10/8, 12, 13/1, 13/2, 14, 15/1, 15/2, 15/3, 172/5 i 257D w obrębie Wsi A oraz działek nr: 295, 296D, 422 i 423 w obrębie Wsi B w gminie, zmienione zostało przeznaczenie nieruchomości stanowiącej jego własność. Zgodnie ze znowelizowanym planem zagospodarowania przestrzennego teren działki 5/3, w skład której wchodzi przedmiotowa nieruchomość został przeznaczony pod zabudowę przemysłową (w tym: budowa przemysłowa, budowa dróg, zieleń miejska). W czerwcu bieżącego roku, Zainteresowany dokonał sprzedaży przedmiotowej nieruchomości na rzecz "A". W dniu sprzedaży nieruchomość stanowiła część jego gospodarstwa rolnego i miała charakter gruntów rolnych (nie została przekształcona w działkę inwestycyjną).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Jest on czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

2.

Na przedmiotowym gruncie prowadzona była działalność rolnicza w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dokonywano zbioru i sprzedaży płodów rolnych). Na przedmiotowym gruncie nie była prowadzona żadna inna forma działalności gospodarczej poza działalnością rolniczą.

3.

Przedmiotowy grunt nie był (i nie jest) udostępniany innym podmiotom na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia i innych o podobnym charakterze.

4.

Wcześniej nie dokonywał on sprzedaży żadnych gruntów - przedmiotowa sprzedaż jest pierwszą taką sprzedażą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze sprzedażą gruntu o którym mowa powyżej, Zainteresowany zobowiązany jest do naliczenia podatku VAT i jego rozliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatkiem VAT jest opodatkowana m.in. odpłatna dostawa towarów. Przez towary należy natomiast rozumieć rzeczy jak również wszelkie postacie energii (art. 2 o VAT). Zgodnie z postanowieniami kodeksu cywilnego, nieruchomości (w tym nieruchomości gruntowe) stanowią rzeczy określone co do tożsamości.

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje, iż wolna od podatku VAT jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przez Radę Gminy, przedmiotowa nieruchomość (wraz z innymi znajdującymi się w sąsiedztwie) ma w przyszłości zostać przekształcona w działkę budowlaną (teren Inwestycyjny pod budowę).

W związku z powyższym, jako że w momencie sprzedaży działki istnieje obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego, który wskazuje, że w najbliższej przyszłości zostanie dokonana zmiana charakteru przedmiotowej nieruchomości (z gruntowej na inwestycyjną - budowlaną), przedmiotowa transakcja (dostawa nieruchomości gruntowej) nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jako że w dniu jej zbycia istnieje uprawdopodobnione jej przekształcenie w najbliższym okresie. W związku z powyższym, nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w przywołanym przepisie, a mianowicie zbyta nieruchomość jest w dniu jej sprzedaży określona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, jako nieruchomość przeznaczona pod zabudowę przemysłową.

W związku z powyższym, od transakcji zbycia nieruchomości gruntowej, o której mowa powyżej, Zainteresowany jest obowiązany naliczyć podatek VAT i dokonać jego rozliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z uwagi na powyższe uregulowania, sprzedaż gruntu jest dostawą towarów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem działalnością gospodarczą jest również działalność rolnicza, w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Przez gospodarstwo rolne, rozumie się gospodarstwo rolne w myśl przepisów o podatku rolnym (art. 2 pkt 16 ustawy).

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Stanowi zatem zorganizowany kompleks majątkowy przeznaczony do prowadzenia działalności produkcyjnej, handlowej lub usługowej.

Natomiast w myśl art. 553 ustawy - Kodeks cywilny, za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany jest właścicielem samoistnym nieruchomości gruntowej o powierzchni 4,52 ha, położonej w miejscowości X. Zgodnie z ewidencją gruntów oraz wpisem do księgi wieczystej, nieruchomość stanowi nieruchomość rolną niezabudowaną (grunty orne). Przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2007 r. na podstawie umowy sprzedaży. Zgodnie ze znowelizowanym planem zagospodarowania przestrzennego teren działki 5/3, w skład której wchodzi przedmiotowa nieruchomość został przeznaczony pod zabudowę przemysłową (w tym: budowa przemysłowa, budowa dróg, zieleń miejska). W czerwcu bieżącego roku, Zainteresowany dokonał sprzedaży przedmiotowej nieruchomości na rzecz "A". W dniu sprzedaży nieruchomość stanowiła część jego gospodarstwa rolnego i miała charakter gruntów rolnych (nie została przekształcona w działkę inwestycyjną). Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Na przedmiotowym gruncie prowadzona była działalność rolnicza w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dokonywano zbioru i sprzedaży płodów rolnych). Na przedmiotowym gruncie nie była prowadzona żadna inna forma działalności gospodarczej poza działalnością rolniczą. Przedmiotowy grunt nie był (i nie jest) udostępniany innym podmiotom na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia i innych o podobnym charakterze. Wcześniej Zainteresowany nie dokonywał sprzedaży żadnych gruntów - przedmiotowa sprzedaż jest pierwszą taką sprzedażą.

Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej - art. 15 ust. 2 ustawy - należy uznać, iż transakcja sprzedaży gruntu będącego przedmiotem pytania miała ścisły związek z działalnością gospodarczą. Bowiem podmiot prowadzący działalność rolniczą, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).

Dokonana przez Zainteresowanego sprzedaż przedmiotowego gruntu miała związek z działalnością gospodarczą, gdyż była to sprzedaż majątku wykorzystywanego uprzednio w prowadzonej działalności gospodarczej (rolniczej).

Rolnik sprzedający grunt nie zbywa bowiem majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne. Jeśli więc osoba taka dokonuje sprzedaży majątku związanego z własną działalnością, jest z tego tytułu podatnikiem podatku VAT.

Reasumując, dokonana przez Wnioskodawcę sprzedaż przedmiotowego gruntu była czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i jako taka, podlegała opodatkowaniu ww. podatkiem.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Tym samym, opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane. W przypadku gruntów niezabudowanych stanowiących tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę sprzedaż objęta jest 23% stawką podatku, bowiem taka dostawa nie korzysta ze zwolnienia od podatku, wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zgodnie ze znowelizowanym planem zagospodarowania przestrzennego teren działki 5/3, w skład której wchodziła nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży, został przeznaczony pod zabudowę przemysłową.

Reasumując, z tytułu dokonanej sprzedaży gruntu będącego przedmiotem pytania, Zainteresowany zobowiązany był do naliczenia i rozliczenia podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl