ILPP4/443-467/11-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-467/11-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. Spółka Komandytowa, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży towaru sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU ex 20.15.3 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży towaru sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU ex 20.15.3.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. Sp. k. (dalej jako Spółka), prowadzi stację paliw jako Franczyzant w ramach umowy franchisingu. Na stacji prowadzona jest sprzedaż towaru pod nazwą handlową A. A to wysokiej czystości wodny roztworu mocznika. Produkt stosowany w branży motoryzacyjnej jako reduktor w celu rozłożenia w katalizatorze SCR (ang. Selective Catalytic Reduction - Selektywna Redukcja Katalityczna) szkodliwych dla środowiska tlenków azotu.

Spółka nabywa A od różnych dostawców. Zgodnie z kartą warunków technicznych uzyskaną od jednego z dostawców, jest to wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5% o handlowej nazwie A o wysokiej czystości bez dodatku substancji obcych. Roztwór mocznika 32,5% stosowany jest w technologii oczyszczania spalin z silników Diesla, polegającej na kanalizacji i redukcji amoniakiem tlenków azotu NO (x) do azotu i wody. 32,5% roztwór mocznika może być stosowany także jako nawóz, ale ze względu na wysoką czystość, a w konsekwencji tego wyższą cenę, jest wyłącznie stosowany do ww. celów. Produkt, według informacji producenta zawiera 46,6% azotu w suchej masie i jest sklasyfikowany w PKWiU w grupowaniu 20.15.31.0 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., Dz. U. Nr 207, poz. 1293). Producent okazał Spółce również interpretację Urzędu Statystycznego, z której wynika, iż produkt A mieści się w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0 "mocznik" (mocznik, roztwory wodne <=45% masy azotu w suchym bezwonnym produkcie w opakowaniach o masie brutto >10kg). Podmiot, od którego Spółka nabywa A, do sprzedawanego towaru stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 8% podając na fakturze PKWiU 20.15.31.0. Produkt ten jest następnie sprzedawany przez Spółkę bez zmiany jego przeznaczenia na stacjach paliw jako odrębny towar, nie jako dodatek do paliwa, ani nie wraz z paliwem jako jego część składowa. Do sprzedawanego towaru A Spółka stosuje stawkę podatku 23%, ponieważ taka stawka jest przypisana w systemie sprzedaży Franczyzera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka dla sprzedaży towaru pod nazwą handlową A, tj. 32,5% roztworu mocznika sklasyfikowanego w PKWiU jako 20.15.31.0, może stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w zw. z załącznikiem nr 3 poz. 59 do ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, do sprzedaży towaru o nazwie handlowej A, sklasyfikowanego w PKWiU jako ex 20.15.3, ma on prawo stosować obniżoną do 8% stawkę podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., sprzedaż towarów i usług podlega opodatkowaniu stawką podstawową 23%. Dla pewnych towarów i usług ustawodawca przewidział jednak niższe stawki podatkowe - 8%, 5%, 0% oraz zwolnienie z opodatkowania. Jeśli dany towar lub usługa nie są wymienione w przepisach szczególnych ustawy o VAT lub rozporządzenia - jako podlegające obniżonej stawce VAT lub zwolnieniu z VAT- to przy ich sprzedaży należy zastosować stawkę podstawową 23%. Wszelkie wątpliwości dotyczące poprawności stosowanych stawek podatkowych powinny być rozstrzygane bezpośrednio przez podatnika dokonującego sprzedaży. Spółka dokonując sprzedaży produktu A w celu ustalenia prawidłowej stawki VAT na produkt musi korzystać z informacji o klasyfikacji PKWiU i warunkach technologicznych produktu uzyskanych od dostawcy-producenta. Według zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, sposób zaliczenia produktów do poszczególnych grupowań pkt 7.3: zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU, należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU i prawidłowe ustalenie jego klasyfikacji należy właśnie do obowiązków producenta tego produktu. Dostawca towaru, a jednocześnie producent towaru sprzedawanego przez Spółkę produktu A na stacjach benzynowych, wskazuje jako prawidłowe zaklasyfikowanie towaru do grupowania PKWiU 20.15.31.0, na co uzyskał potwierdzenie Ośrodka Standardów i Klasyfikacji Urzędu Statystycznego.

Na okoliczność prawidłowości ustalenia stawki VAT do sprzedawanego produktu A, producent uzyskał także potwierdzenie w indywidualnej interpretacji podatkowej nr IPPP3/443-1115/10-2/KT z dnia 7 lutego 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku. Interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący w roku 2010, czyli przed zmianą ustawy VAT, którą nastąpiło przyjęcie do stosowania przy identyfikowaniu towarów i usług dla potrzeb obrotów krajowych, w zakresie w jakim ustawa powołuje się do takiego identyfikowania - PKWiU z roku 2008 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU). Przy czym zmiana PKWiU z 24.15.30 (stan prawny do roku 2010) na 20.15.3 (stan prawny od roku 2011) nie ma żadnego wpływu na preferencje w opodatkowaniu, co wynika zarówna z klucza powiązań klasyfikacji jak i aktualnego brzmienia przepisów.

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary i usługi będące przedmiotem czynności opodatkowanych, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepis ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku VAT stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 r. Zdaniem Spółki, zgodnie z poz. 59 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 oraz 146a ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, stawka podatku na A wynosi 8%. Powyższe wynika z faktu, iż A zostało sklasyfikowane przez producenta pod symbolem PKWiU 20.15.31.0 co mieści się w grupowaniu wskazanym pod poz. 59 załącznika nr 3 do ustawy o VAT PKWiU, tj. ex 20.15.3 nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia. Umieszczenie dopisku ex przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżenia stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Jak wynika z informacji technologicznych producenta, A to zarejestrowany znak towarowy dla AUS32 czyli Wodnego Roztworu Mocznika 32,5% (Auqueous Urea Solution), którego używa się z systemem SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) w celu redukcji emisji tlenków azotu w spalinach samochodów ciężarowych. A jest 32,5% roztworem wysokiej czystości mocznika w wodzie zdemineralizowanej. Substancja ta jest źródłem amoniaku i znajduje zastosowanie w technologii oczyszczania spalin w silnikach Diesla, powodując redukcję tlenku azotu w spalinach samochodów ciężarowych. Może być też stosowana jako nawóz. Produkt ten zawiera 46,6% azotu w suchej masie. Towar ten jest sklasyfikowany w grupowaniu 20.15.31.0.

Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż na stacjach benzynowych produktu A, mieszczącego się w grupowaniu 20.15.31.0 PKWIU, jako wymienionego pod poz. 59 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Wykluczeniu z powyższego prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT podlega jedynie cyjanamid wapnia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstwawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 59 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.15.3 "Nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi stację paliw jako Franczyzant w ramach umowy franchisingu. Na stacji prowadzona jest sprzedaż towaru pod nazwą handlową A, tj. wysokiej czystości wodny roztwór mocznika. Spółka nabywa A od różnych dostawców. Zgodnie z kartą warunków technicznych uzyskaną od jednego z dostawców, jest to wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5% o handlowej nazwie A o wysokiej czystości bez dodatku substancji obcych. Roztwór mocznika 32,5% stosowany jest w technologii oczyszczania spalin z silników Diesla, polegającej na kanalizacji i redukcji amoniakiem tlenków azotu NO (x) do azotu i wody. 32,5% roztwór mocznika może być stosowany także jako nawóz, ale ze względu na wysoką czystość a w konsekwencji tego wyższą cenę, jest wyłącznie stosowany do ww. celów. Produkt, według informacji producenta zawiera 46,6% azotu w suchej masie i jest sklasyfikowany w PKWiU w grupowaniu 20.15.31.0 Podmiot, od którego Zainteresowany nabywa A, do sprzedawanego towaru stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 8% podając na fakturze PKWIU 20.15.31.0. Produkt ten jest następnie sprzedawany przez Wnioskodawcę bez zmiany jego przeznaczenia na stacjach paliw jako odrębny towar, nie jako dodatek do paliwa, ani nie wraz z paliwem jako jego część składowa. Do sprzedawanego towaru A Spółka stosuje stawkę podatku 23%, ponieważ taka stawka jest przypisana w systemie sprzedaży Franczyzera.

Zatem biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż sprzedaż A, mieszczącego się w grupowaniu 20.15.31.0 PKWiU ("mocznik") - jako wymienionego pod poz. 59 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy. Wykluczeniu z powyższego prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku podlega jedynie cyjanamid wapnia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić również należy, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towaru do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży towaru sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU ex 20.15.3. W części wniosku dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zmiany stawki podatku została wydana interpretacja nr ILPP4/443-467/11-3/ISN z dnia 4 października 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl