ILPP4/443-43/11-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-43/11-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 14 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług składowania i przechowywania płodów rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług składowania i przechowywania płodów rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi składowania i przechowywania płodów rolnych.

Ponadto świadczy on usługi w zakresie obsługi logistycznej składowania, tj.: przyjęcie płodów rolnych, laboratoryjną ocenę ich jakości, wydanie, dostawę zgodnie z dyspozycją klienta, przerzuty płodów rolnych celem utrzymania odpowiedniej jakości składowanego materiału, stałą ochronę i monitoring oraz przygotowanie raportów dla klienta. Jest to usługa o charakterze kompleksowym. Ponadto, na zlecenie klienta Spółka wykonuje dodatkowe usługi w postaci suszenia płodów rolnych. Świadczone przez nią usługi składowania oraz suszenia odbywają się w budowlach (obiektach), tzw. elewatorze (silosie) oraz suszarni. Oba obiekty są ze sobą połączone rurami przesyłowymi.

Opisane usługi Zainteresowany świadczy na rzecz podmiotów krajowych jak i zagranicznych, na podstawie umów określających przedmiot oraz prawa i obowiązki stron. Umowy każdorazowo wskazują miejsce składowania, tj. Elewator.

Od lipca 2010 r. Wnioskodawca świadczy niniejsze usługi na rzecz kontrahenta z siedzibą w Szwajcarii. Są to zatem usługi świadczone przez polskiego podatnika na rzecz podatnika z państwa trzeciego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do usług opisanych w stanie faktycznym zastosowanie będzie miał art. 28e ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, do opisanych usług zastosowanie ma art. 28e ustawy o VAT, według którego miejscem świadczenia usług - w przypadku świadczenia ich na rzecz podatnika z państwa trzeciego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Usługi składowania oraz suszenia w Polsce świadczone na rzecz podatnika spoza UE podlegają opodatkowaniu w Polsce. Spółka uznaje, iż zwrot "usług związanych z nieruchomościami" użyty w art. 28e ustawy o VAT, jest bardzo obszerny i ogólnikowy, a ustawodawca wymienia jedynie część usług, co oznacza iż stanowi katalog otwarty.

Analizę art. 28e Zainteresowany oparł również na przykładzie usług remontowych i budowlanych, których to ustawodawca w katalogu nie wskazał, a których związek z nieruchomościami nie budzi wątpliwości.

Z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez Spółkę nie miałyby prawa bytu bez udziału nieruchomości jaką jest elewator bądź suszarnia, uznała ona za czynnik kwalifikujący daną usługę jako związaną nierozerwalnie z nieruchomością.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi składowania oraz suszenia spełniają dyspozycję art. 28e ustawy o VAT. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości, tj. terytorium Polski. Tym samym, miejscem opodatkowania tych usług jest terytorium kraju, a świadczone przez niego usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki właściwej dla tego rodzaju usług na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi składowania i przechowywania płodów rolnych. Jest to usługa o charakterze kompleksowym, w ramach której wykonuje on czynności z zakresu obsługi logistycznej składowania, tj.: przyjęcie płodów rolnych, laboratoryjną ocenę ich jakości, wydanie, dostawę zgodnie z dyspozycją klienta, przerzuty płodów rolnych celem utrzymania odpowiedniej jakości składowanego materiału, stałą ochronę i monitoring oraz przygotowanie raportów dla klienta. Spółka wykonuje również usługi w postaci suszenia płodów rolnych.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

I tak, art. 28e ustawy wskazuje, iż miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepisowi art. 28e polskiej ustawy o podatku od towarów i usług odpowiada zapis art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 2006.347.1 z późn. zm.), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Wskazując na zasadę definiowania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami, należy zwrócić uwagę na szeroki zakres jej stosowania. Ustawodawca krajowy i prawodawca unijny nie ograniczają tego zakresu do grupy konkretnych i określonych z nazwy usług, które stanowiłyby zamkniętą grupę i byłyby umiejscowione w jednym grupowaniu klasyfikacji statystycznej (w Polsce PKWiU).

Przedmiotem wniosku jest sytuacja, w której Zainteresowany świadczy na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych usługi składowania w elewatorze oraz suszenia w suszarni płodów rolnych na terytorium kraju. Jak wskazał Wnioskodawca, wykonywane przez niego czynności nie miałyby prawa bytu bez udziału nieruchomości, jaką jest elewator bądź suszarnia.

Wskazać należy, że aby skutecznie realizować czynność składowania czy suszenia, trzeba posiadać przede wszystkim warunki techniczne (elewator, suszarnia). Obiekty które służą do świadczenia takich usług, są położone na terytorium określonego kraju, a świadczenie usług jest nierozerwalnie powiązane z daną nieruchomością.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że będące przedmiotem pytania usługi w zakresie składowania w elewatorze i suszenia w suszarni płodów rolnych, mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania tych usług jest miejsce położenia nieruchomości, a więc Polska.

Mając na uwagę powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki, zgodnie z którym świadczone przez nią usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla tego rodzaju usług na terytorium Polski, uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl