ILPP4/443-400/13-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-400/13-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe w zakresie miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz firmy z USA;

* jest nieprawidłowe w zakresie obowiązku rejestracji do podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz firmy z USA oraz obowiązku rejestracji do podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wskazanie, że dotyczy on zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 12 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu animacji wykorzystujących obraz generowany przez silniki graficzne, najczęściej te wykorzystywane przez gry komputerowe. Jest to tak zwana machinima. Jest ona tworzona i generowana wyłącznie w sieci internetowej. Działalność zgłoszona jest z kodem PKD 62.01.Z. Działalność Zainteresowany prowadzi w imieniu swojego niepełnoletniego syna, który jest twórcą animacji. Wytworzone w ten sposób produkty załączane są bezpośrednio do gier, na podstawie których te animacje zostały wytworzone. W związku z tym nie są skierowane do konkretnego odbiorcy. Płatność za wytworzenie animacji następuje w momencie uruchomienia przez użytkownika danej gry wraz z animacją Wnioskodawcy co skutkuje naliczeniem odpowiedniej kwoty (w walucie USD), która jest zależna od czasu jej wykorzystania i ilości tak zwanych "wejść". Płatność za wyżej wymienione czynności Zainteresowany otrzymuje od firmy z siedzibą w USA. Płatność jest gromadzona na koncie "A". Wnioskodawca wykonuje także animacje według indywidualnych zamówień osób fizycznych, w tym z Polski. Płatność za te usługi są także gromadzone na koncie "A", przeważnie w walucie krajowej. Forma opodatkowania działalności gospodarczej: zasady ogólne.

Zainteresowany nie jest podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca po przekroczeniu limitu 150.000 zł zobowiązany będzie dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.

2. W przypadku gdy Zainteresowany będzie podatnikiem VAT, to usługi wykonywane na rzecz podmiotu mającego siedzibę w USA będą opodatkowane VAT i w jakiej stawce VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie musi on dokonywać zgłoszenia jako podatnik VAT gdyż wykonuje usługi na rzecz podmiotu spoza obszaru Unii Europejskiej. Ponadto Zainteresowany uważa, że sprzedaż usług na rzecz podmiotu mającego siedzibę w USA nie podlega opodatkowaniu VAT. W związku z tym kwoty przychodu z tego tytułu nie są wliczane do limitu, którego przekroczenie zobowiązuje go do zgłoszenia rejestracyjnego w VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za jest prawidłowe w zakresie miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz firmy z USA; za nieprawidłowe w zakresie obowiązku rejestracji do podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca 12 kwietnia 2013 r. rozpoczął działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu animacji wykorzystujących obraz generowany przez silniki graficzne, najczęściej te wykorzystywane przez gry komputerowe. Jest to tak zwana machinima. Jest ona tworzona i generowana wyłącznie w sieci internetowej. Działalność Zainteresowany prowadzi w imieniu swojego niepełnoletniego syna, który jest twórcą animacji. Wytworzone w ten sposób produkty załączane są bezpośrednio do gier, na podstawie których te animacje zostały wytworzone. W związku z tym nie są skierowane do konkretnego odbiorcy. Płatność za wytworzenie animacji następuje w momencie uruchomienia przez użytkownika danej gry wraz z animacją Wnioskodawcy co skutkuje naliczeniem odpowiedniej kwoty (w walucie USD), która jest zależna od czasu jej wykorzystania i ilości tak zwanych "wejść". Płatność za wyżej wymienione czynności Zainteresowany otrzymuje od firmy z siedzibą w USA. Płatność jest gromadzona na koncie "A". Wnioskodawca wykonuje także animacje według indywidualnych zamówień osób fizycznych, w tym z Polski. Płatność za te usługi są także gromadzone na koncie "A", przeważnie w walucie krajowej. Forma opodatkowania działalności gospodarczej: zasady ogólne. Zainteresowany nie jest podatnikiem VAT.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadcząc usługi o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy jest podatnikiem podatku od towarów i usług wykonującym działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.

Przedmiotem jednego z pytań Zainteresowanego jest opodatkowanie świadczonych usług na rzecz podmiotu mającego siedzibę w USA.

W tym miejscu należy podkreślić, że cyt. na wstępie niniejszej interpretacji art. 5 ustawy nie jest klasycznym katalogiem czynności będących przedmiotem opodatkowania, czyli zdarzeń lub sytuacji których zaistnienie wiąże się z wystąpieniem określonych obowiązków prawnopodatkowych w zakresie podatku od towarów i usług, lecz jest katalogiem czynności które są opodatkowane w Polsce, czyli od których należy rozliczyć podatek należny (lub w przypadku zwolnienia od podatku - zastosować zwolnienie). Różnica sprowadza się do tego, że przedmiotem opodatkowania VAT są wszelkie zdarzenia i sytuacje z którymi przepisy podatkowe wiążą określone skutki, zaś opodatkowaniu podlegają jedynie niektóre z nich.

Zatem w pierwszej kolejności należy ustalić miejsce świadczenia usług wykonywanych przez Zainteresowanego. Ponieważ w przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy usługa wykonywana dla podmiotu z USA podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje usługi polegające na tworzeniu animacji na rzecz firmy z USA, spełniającej warunki do uznania jej za podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Po dokonaniu analizy powołanych przepisów oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji świadczenia usług polegających na tworzeniu animacji na rzecz firmy z USA zastosowanie znajdzie ogólna zasada wyrażona w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy, tym samym miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. USA. Zatem usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu wg stawek podatku od towarów i usług obowiązujących na terytorium kraju.

Zatem stanowisko Zainteresowanego w tej części nalazło uznać za prawidłowe.

Do rozstrzygnięcia pozostaje również kwestia zaliczenia do obrotu w rozumieniu ustawy uzyskanego obrotu z tytułu świadczonych usług. Jak wynika z opisu sprawy usługi te Wnioskodawca będzie świadczył zarówno na rzecz podatnika z siedzibą na terytorium USA jak i osób fizycznych, w tym z Polski.

Artykuł 28c ust. 1 ustawy stanowi, że miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przez sprzedaż - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zasady na jakich podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy - do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy - podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, w świetle regulacji art. 113 ust. 10 ustawy - jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Wskazana w art. 2 pkt 22 ustawy definicja sprzedaży zawiera zamknięty katalog czynności, za które ustawa uznaje sprzedaż.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że nie stanowi sprzedaży w rozumieniu ustawy m.in. odpłatne świadczenie usług których miejsce świadczenia (opodatkowania) znajduje się poza terytorium kraju, za które zgodnie z art. 2 pkt 1 rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...).

Zatem przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ustawy, należy brać pod uwagę wyłącznie wartość opodatkowanej sprzedaży usług na terytorium kraju. W konsekwencji nie uwzględnia się m.in. świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany poza usługami świadczonymi na rzecz firmy z USA które nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium kraju, świadczyć również będzie usługi opodatkowane na terytorium Polski. Tym samym mając na uwadze brzmienie przepisu art. 113 ustawy zobowiązany będzie do wliczenia wartości sprzedaży usług opodatkowanych na terytorium kraju do limitu uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy do momentu, gdy faktyczna wartość sprzedaży - w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej - przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 150.000 zł.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy - podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na mocy art. 96 ust. 3 ustawy - podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Artykuł 96 ust. 4 ustawy stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z art. 96 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że Wnioskodawca osiągając obrót z tytułu świadczenia usług opodatkowanych na terytorium kraju w wysokości przekraczającej limit sprzedaży określony zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, uprawniający do korzystania ze zwolnienia od podatku - będzie miał obowiązek dokonania rejestracji dla podatku od towarów i usług zgodnie z powołanymi przepisami ustawy.

Tym samym stanowisko Zainteresowanego w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej. Z kolei wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl