ILPP4/443-39/13-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-39/13-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu zakupu towarów do realizacji projektu (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu zakupu towarów do realizacji projektu (...). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 21 listopada 2012 r., Wnioskodawczyni podpisała z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Projekt Zainteresowanej ma na celu umożliwienie mieszkańcom wsi aktywnego i twórczego wypoczynku oraz poznanie tradycyjnego rzemiosła w trakcie warsztatów ceramicznych i imprezy plenerowej.

Realizacja projektu będzie polegała na nieodpłatnym przygotowaniu pomieszczeń do zajęć i nieodpłatnym przeprowadzeniu zajęć.

W ramach projektu są przewidziane zakupy:

* materiały do wyrobu ceramiki - masy ceramiczne, formy gipsowe i szkliwa ceramiczne;

* narzędzia ceramiczne dla uczestników warsztatów - koła garncarskie, zestawy narzędzi do toczenia, pędzle, nożyki, cykliny, drewniane szpatułki, fartuchy, półki i słupki do pieca, obcęgi, rękawice;

* materiały służące modernizacji pomieszczenia - kafelki, kleje, fugi, farba, schody o konstrukcji stalowej.

Zakupione towary w niezbędnym zakresie będą nierozerwalnie związane z realizacją projektu.

Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi ona jednoosobową działalność gospodarczą (...). Przedmiotem działalności jest: "artystyczna i literacka działalność twórcza, gdzie indziej niesklasyfikowana", nr PKD 90.03.Z. Swoje wyroby sprzedaje ona z VAT-em naliczonym w wysokości 8%, 23% oraz z zerową stawką w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W złożonym uzupełnieniu Zainteresowana poinformowała, że wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na firmę. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod taką nazwą i we wniosku o przyznanie pomocy, taki jest wpisany wnioskodawca. Projekt będzie realizowany w lipcu, ale Zainteresowana dokonała już zakupów na ten cel, jako firma. Wnioskodawczyni wskazała, że towary zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a otrzymana pomoc finansowa jest wyłącznie i w całości przeznaczona na pokrycie kosztów zakupów towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana może odzyskać podatek VAT od zakupionych do realizacji projektu towarów.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w zakupionych do projektu materiałach. Zakupione do przeprowadzenia projektu towary nie będą związane z działalnością gospodarczą ani ze sprzedażą. Zainteresowana nie będzie wykorzystywała zakupionych sprzętów i materiałów do czerpania dochodu. Przyznana pomoc będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztu zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego sformułowane zostały w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni - działając jako osoba fizyczna - prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest "artystyczna i literacka działalność twórcza, gdzie indziej niesklasyfikowana". Swoje wyroby sprzedaje ona z VAT-em naliczonym w wysokości 8%, 23% oraz z zerową stawką w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zainteresowana jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W dniu 21 listopada 2012 r., Wnioskodawczyni podpisała z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Projekt Zainteresowanej ma na celu umożliwienie mieszkańcom wsi aktywnego i twórczego wypoczynku oraz poznanie tradycyjnego rzemiosła w trakcie warsztatów ceramicznych i imprezy plenerowej.

Realizacja projektu będzie polegała na nieodpłatnym przygotowaniu pomieszczeń do zajęć i nieodpłatnym przeprowadzeniu zajęć.

W ramach projektu są przewidziane zakupy:

* materiały do wyrobu ceramiki - masy ceramiczne, formy gipsowe i szkliwa ceramiczne;

* narzędzia ceramiczne dla uczestników warsztatów - koła garncarskie, zestawy narzędzi do toczenia, pędzle, nożyki, cykliny, drewniane szpatułki, fartuchy, półki i słupki do pieca, obcęgi, rękawice;

* materiały służące modernizacji pomieszczenia - kafelki, kleje, fugi, farba, schody o konstrukcji stalowej.

Zakupione towary w niezbędnym zakresie będą nierozerwalnie związane z realizacją projektu.

Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na firmę, bowiem Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą pod taką nazwą i we wniosku o przyznanie pomocy, taki jest wpisany wnioskodawca. Projekt będzie realizowany w lipcu, ale Zainteresowana dokonała już zakupów na ten cel, jako firma. Towary zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a otrzymana pomoc finansowa jest wyłącznie i w całości przeznaczona na pokrycie kosztów zakupów towarów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary zakupione w celu realizacji projektu - jak wskazała Wnioskodawczyni - nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowana nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowana nie może odzyskać podatku VAT od towarów zakupionych do realizacji projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 kwietnia 2013 r. na podstawie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), zmianie uległo brzmienie przepisu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl