ILPP4/443-38/12-3/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-38/12-3/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie faktury wewnętrznej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie faktury wewnętrznej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką należącą do grupy podmiotów. Z uwagi na dużą skalę prowadzonej działalności, Spółka w każdym okresie rozliczeniowym dokonuje dużej liczby transakcji z podmiotami z grupy, jak i podmiotami trzecimi, mającymi siedzibę poza granicami kraju (dalej wszyscy określani jako: "Kontrahenci"), w tym wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Dotychczas z tytułu dokonanych transakcji stanowiących dla Zainteresowanego wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, wymagał on od Kontrahentów przesyłania papierowej wersji wystawianych przez nich faktur, które stanowiły podstawę do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako "ustawa o VAT").

Zdarza się, że transakcje z podmiotami z grupy, dokumentowane są tzw. fakturami automatycznymi wystawionymi w systemie księgowym (dalej jako "faktury automatyczne") w taki sposób, że wystawienie faktury automatycznej powoduje, że transakcja sprzedażowa pomiędzy jednym podmiotem z grupy (sprzedawcy) jest automatycznie księgowana jako transakcja zakupowa po stronie drugiego podmiotu (odbiorcy). Również w takim przypadku podstawą do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest faktura papierowa otrzymana od podmiotu z grupy.

Obecnie, w związku z trudnościami w uzyskiwaniu papierowych faktur od Kontrahentów i związanymi z tym częstymi korektami rozliczeń podatkowych, oraz w celu optymalizacji przepływu dokumentacji z Kontrahentami, Wnioskodawca zamierza zrezygnować z konieczności otrzymywania od Kontrahentów papierowej faktury w transakcjach stanowiących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W rezultacie chce on wprowadzić rozwiązanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy będzie rozpoznawany w dniu wystawienia faktury przez Kontrahenta (w sytuacji, gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie:

a.

informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w przypadku, gdy ten format będzie miała faktura automatyczna, lub

b.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę, lub

c.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których Zainteresowany nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę.

Wnioskodawca wskazuje, że na podstawie uzyskanych dokumentów lub informacji, które zostały wymienione wyżej w punktach a)-c), oprócz informacji o dacie wystawienia faktury przez Kontrahenta, będzie też mógł ustalić inne informacje pozwalające na prawidłowe ujęcie wspomnianych transakcji w rejestrach VAT.

Zamierzeniem Spółki jest także przechowywanie dla celów podatkowych ww. dokumentów bądź informacji w takiej formie w jakiej zostały one przez nią odebrane, tj. w postaci:

a.

informacji zawartej w fakturze wystawionej przez Kontrahenta i przesłanej pocztą elektroniczną (e-mail), np. w formacie pliku PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie takich plików będą występowały faktury automatyczne, lub

b.

informacji zawartych w systemie księgowym o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których może ona wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, lub

c.

informacji zawartych w systemie księgowym o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których nie może ona wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej

bez konieczności uzyskiwania ich wersji papierowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie informacji wynikających z faktur przesłanych jako pliki PDF, TIFF lub podobne pocztą elektroniczną lub automatycznych zapisów w systemie księgowym powstałych w rezultacie wystawienia faktur automatycznych, stanowi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek należny VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie przesłanych pocztą elektroniczną plików PFD, TIFF itp. zawierających faktury lub na podstawie automatycznych zapisów księgowych powstałych w rezultacie wystawienia faktur automatycznych jest podatkiem naliczonym w rozumieniu art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT i będzie miał on prawo do jego odliczenia.

UZASADNIENIE

Opodatkowanie podatkiem VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów stanowi jedną z czynności podlegających opodatkowaniu. Czynność ta została zdefiniowana w art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, jako nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Co do zasady, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT). Z uwagi na specyfikę tej transakcji (podatnikiem jest nabywca), ustawodawca ustalił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, tj. 15. dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jednak, w przypadku gdy przed tym terminem, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na podstawie przedstawionych powyżej regulacji należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o VAT nie uzależniają powstania obowiązku podatkowego od otrzymania faktury w jakiejkolwiek formie. Jedynym kryterium, jakie powinno zostać uwzględnione w ramach określania momentu powstania obowiązku podatkowego jest moment wystawienia faktury bądź nabycia towarów, gdy faktura wystawiona jest później niż 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu dostawy towarów.

Odliczalność podatku naliczonego wynikającego z faktury wewnętrznej

Zatem, uzasadnione jest stanowisko Spółki w zakresie uznania jako podatku VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT, podatku VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a wykazanego w wystawionej przez Spółkę fakturze wewnętrznej w sytuacji, gdy faktura wewnętrzna została wystawiona w oparciu o inne niż papierowa faktura pochodząca od Kontrahenta dokumenty lub informacje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z kolei z treści art. 2 pkt 6 ustawy wynika, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Stosownie do art. 20 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Z przedstawionych w opisie sprawy informacji wynika, że Spółka z uwagi na dużą skalę prowadzonej działalności w każdym okresie rozliczeniowym dokonuje dużej liczby transakcji z podmiotami z grupy, jak i z kontrahentami, mającymi siedzibę poza granicami kraju, w tym m.in. wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Dotychczas dokumentując dokonane transakcje, stanowiące dla Zainteresowanego wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, wymagał on od swoich kontrahentów przesyłania papierowej wersji wystawianych przez nich faktur, które stanowiły podstawę do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy. Obecnie, w związku z trudnościami w uzyskiwaniu papierowych faktur od kontrahentów i związanymi z tym częstymi korektami rozliczeń podatkowych, oraz w celu optymalizacji przepływu dokumentacji z kontrahentami, Wnioskodawca zamierza zrezygnować z konieczności otrzymywania od kontrahentów papierowej faktury w transakcjach stanowiących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W rezultacie chce on wprowadzić rozwiązanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy będzie rozpoznawany w dniu wystawienia faktury przez kontrahenta (w sytuacji gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie:

a.

informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w przypadku, gdy ten format będzie miała faktura automatyczna, lub

b.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę, lub

c.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których Zainteresowany nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę.

Wnioskodawca wskazał, że na podstawie uzyskanych dokumentów lub informacji, które zostały wymienione wyżej w punktach a-c, oprócz informacji o dacie wystawienia faktury przez kontrahenta, będzie też mógł ustalić inne informacje pozwalające na prawidłowe ujęcie wspomnianych transakcji w rejestrach VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zasady wystawiania faktur wewnętrznych zostały określone w § 24 ust. 1 i ust. 2 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zgodnie z którymi przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Wskazać należy, iż co najistotniejsze, w kontekście rozpatrywanej sprawy, ww. przepisy nie wiążą obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej z faktem otrzymania faktury od kontrahenta. Powyższe wynika z tego, iż nie w każdym przypadku kiedy nabywca będzie zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej otrzyma fakturę od sprzedawcy, np. w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu od podmiotu nie będącego podatnikiem. Jak też mogą wystąpić przypadki, kiedy wewnątrzwspólnotowy nabywca towarów nie będzie w posiadaniu wiedzy kiedy została wystawiona faktura, a powstanie obowiązek podatkowy (art. 20 ust. 5 ustawy), a tym samym również obowiązek do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za pomocą faktury wewnętrznej. Warto tutaj zauważyć, że obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 20 ust. 6 ustawy) powstaje nie w momencie otrzymania faktury przez nabywcę, tylko w momencie jej wystawienia. Tym samym, w celu wystawienia faktury wewnętrznej nie jest konieczne otrzymanie faktury, a dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wystarczająca jest informacja o tym kiedy faktura została wystawiona, uzyskana np. poprzez otrzymanie faksu faktury lub otrzymanie jej treści drogą korespondencji elektronicznej. Przy czym jak słusznie zauważa Wnioskodawca, kontrahenci wystawiają faktury zgodnie z ustawodawstwem państwa danego kontrahenta, co jednak jest bez znaczenia dla sprawy, gdyż ustawodawca krajowy nie odwołuje się do faktur wystawianych przez kontrahentów zagranicznych.

Wątpliwości Spółki budzi kwestia, czy podatek VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie informacji wynikających z faktur przesłanych jako pliki PDF, TIFF lub podobne pocztą elektroniczną lub automatycznych zapisów w systemie księgowym powstałych w rezultacie wystawienia faktur automatycznych, stanowi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 4 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Należy tutaj zauważyć, że w odróżnieniu od nabyć krajowych, kwota podatku naliczonego do obniżenia kwoty podatku należnego nie musi wynikać z otrzymanych faktur. W tym przypadku kwota podatku naliczonego wynika z samoobliczenia dokonanego przez podatnika za pomocą faktur wewnętrznych, które może być wykonane na podstawie otrzymanych faktur, jak też na podstawie kopii tych faktur (faks faktury) lub informacji zawartych na fakturze ale też na podstawie zawartej umowy handlowej czy też innego dokumentu określającego podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, którą w myśl art. 31 ust. 1 ustawy, jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Podsumowując, należy zgodzić się ze Spółką, iż podatek VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie informacji wynikających z faktur przesłanych jako pliki PDF, TIFF lub podobne pocztą elektroniczną lub automatycznych zapisów w systemie księgowym powstałych w rezultacie wystawienia faktur automatycznych, stanowić będzie kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności dotyczy to prawidłowości obliczenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego na wystawionej fakturze wewnętrznej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie faktury wewnętrznej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zdarzenia przyszłe w pozostałych zakresach zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 24 kwietnia 2012 r. znak ILPP4/443-38/12-2/ISN i ILPP4/443-38/12 -4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl