ILPP4/443-368/12-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-368/12-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2012 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 21 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2012 r. (data wpływu 7 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2012 r. (data wpływu 7 listopada 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, pytanie przyporządkowane do opisu sprawy, własne stanowisko w sprawie, podpis osoby uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawcy oraz brakującą opłatę za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej w dniu 30 października 1992 r. pod numerem X i rozpoczęła działalność gospodarczą z dniem 1 grudnia 1992 r. Wojewódzki Urząd Statystyczny na podstawie wniosku RG ustalił identyfikator i określił rodzaj działalności wg EKD na 7430 Badania i analizy techniczne. W dniu 29 maja 2007 r. został nadany Regon i określona działalność wg PKD - 7430.Z. Zainteresowana od dnia 14 stycznia 1994 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni od początku należała do tzw. mikrofirm (zatrudnienie wynosiło do 4 osób). Upadek wielkich zakładów włókienniczych i zlikwidowanie obligatoryjności norm zmniejszyło ilość badań laboratoryjnych, które obecnie ograniczają się do podstawowych testów potrzebnych do ocen reklamacji składanych przez klientów. Stopniowo ograniczane było zatrudnienie i od 2011 r. Wnioskodawczyni pracuje samodzielnie.

Pociągnęło to za sobą systematyczny spadek przerobu firmy.

Roczny przychód (dochód) firmy w ostatnich latach kształtował się następująco:

2009 r. - 47.185,87 zł (16.236,16 zł),

2010 r. - 36.369,59 zł (17.475,51 zł),

2011 r. - 28.941,88 zł (11.553,00 zł).

Ten sam rodzaj pracy wykonywany jest przez rzeczoznawców działających przy S.N.-T. (niebędących płatnikami podatku od towarów i usług) lub w ramach indywidualnych umów o dzieło. Powoduje to, że oceny Wnioskodawczyni, które wymagają doliczania podatku VAT są dla klientów nieopłacalne. Dodatkowo nie ma ona dużej możliwości korzystania z odliczeń, gdyż tego typu działalność nie tworzy takich warunków. Obecnie Zainteresowana stara się o zlecenie ze S. W. P.na koordynację prac związanych z innowacyjnym projektem unijnym, co też utrudnia jej zdobycie tego zlecenia. W 1996 r. Urząd Skarbowy odmówił jej możliwości zrezygnowania z podatnika VAT z uwagi na rodzaj działalności - rzeczoznawstwo techniczne. Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest ocena jakościowa wyrobów reklamowanych przez klientów. Wykonuje ona ten rodzaj działalności z uwagi na posiadane uprawnienia rzeczoznawcy w zakresie wyrobów włókienniczych.

Czynności, które Zainteresowana ma w zgłoszeniu prowadzonej działalności są sklasyfikowane wg:

* PKD 74.39.Z Badania i analizy techniczne,

* PKD 80.22.G Działalność edukacyjna w zakresie szkolnictwa zawodowego i technicznego,

* PKO 74.87.A Działalność z organizacją targów i wystaw.

Nie świadczy ona usług w ramach doradztwa.

Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. obrót z działalności gospodarczej nie przekroczył 50.000 zł i Wnioskodawczyni nie przewiduje przekroczenia 150.000 zł przychodów w latach następnych, chciałaby wybrać od 2013 r. zwolnienie od podatku VAT na podstawie złożonej informacji na druku VAT-R w swoim urzędzie skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2013 r. o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgłaszając do Naczelnika Urzędu Skarbowego X aktualizację na druku VAT-R do dnia 7 stycznia 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w dniu 1 stycznia 2013 r. będzie spełniała warunki nałożone na podatnika przepisami prawa, czyli:

* w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,

* nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT,

* do dnia 7 stycznia 2013 r. dokona aktualizacji VAT-R, to jest zgłosi ona zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym "Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy", pod poz. 12 wymieniono "Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego".

W świetle powyższego, usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia "doradztwo".

W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia "usługi w zakresie doradztwa" jest szerszy niż termin "usługi w zakresie doradztwa podatkowego". Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 "doradzać" znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej w dniu 30 października 1992 r. i rozpoczęła działalność gospodarczą z dniem 1 grudnia 1992 r. Zainteresowana od dnia 14 stycznia 1994 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Roczny przychód (dochód) firmy w ostatnich latach kształtował się następująco:

2009 r. - 47.185,87 zł (16.236,16 zł),

2010 r. - 36.369,59 zł (17.475,51 zł),

2011 r. - 28.941,88 zł (11.553,00 zł).

Przedmiotem działalności Zainteresowanej jest ocena jakościowa wyrobów reklamowanych przez klientów. Wykonuje ona ten rodzaj działalności z uwagi na posiadane uprawnienia rzeczoznawcy w zakresie wyrobów włókienniczych. Czynności, które Wnioskodawczyni ma w zgłoszeniu prowadzonej działalności są sklasyfikowane wg:

* PKD 74.39.Z badania i analizy techniczne

* PKD 80.22.G działalność edukacyjna w zakresie szkolnictwa zawodowego i technicznego,

* PKO 74.87.A działalność z organizacją targów i wystaw.

Od 2009 r. obrót z działalności gospodarczej nie przekroczył 50.000 zł i Zainteresowana nie przewiduje przekroczenia 150.000 zł przychodów w latach następnych. Wnioskodawczyni chciałaby wybrać od 2013 r. zwolnienie od podatku VAT na podstawie złożonej informacji na druku VAT-R w swoim urzędzie skarbowym. Jak wskazała Zainteresowana, nie świadczy ona usług w ramach doradztwa.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,

* podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Podkreślić należy, że prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przysługuje wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia. Na powyższe wskazuje zapis w art. 113 ust. 11 ustawy: "po upływie roku, licząc od końca roku".

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż w analizowanym przypadku jeżeli wartość sprzedaży w 2012 r. nie przekroczy kwoty 150.000 zł, Wnioskodawczyni, od dnia 1 stycznia 2013 r., przysługiwać będzie prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, do czasu przekroczenia kwoty limitu wartości sprzedaży opodatkowanej, o którym mowa w tym przepisie - w wysokości 150.000 zł. Jak bowiem wskazała Zainteresowana, nie wykonuje ona czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Artykuł 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 96 ust. 12 ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Zatem o wyborze zwolnienia Zainteresowana powinna poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy.

W zaistniałej sytuacji Wnioskodawczyni chcąc wybrać zwolnienie powinna złożyć takie zgłoszenie aktualizacyjne do dnia 7 stycznia 2013 r. Pomimo tego, że powyższe zgłoszenie o skorzystaniu ze zwolnienia winno być złożone do dnia 7 stycznia 2013 r. zwolnienie, w przypadku dokonania przez nią takiego wyboru, ma zastosowanie od dnia 1 stycznia tego roku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 ustawy jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego.

Reasumując, Zainteresowana będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy od dnia 1 stycznia 2013 r., zgłaszając do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizację na druku VAT-R do dnia 7 stycznia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl