ILPP4/443-367/11-5/BA - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości w postaci działek rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-367/11-5/BA Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości w postaci działek rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W kwietniu 2005 r., Wnioskodawca otrzymał od rodziców darowiznę w postaci:

1.

Gospodarstwo rolne w miejscowości B. (gm. O.), składające się z trzech działek:

a.

działka rolna o numerze 241 o powierzchni 0,56 ha zabudowana domem oraz budynkiem gospodarczym, w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona w 80% pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, reszta oznaczona jako tereny rolnicze,

b.

działka rolna o numerze 36, niezabudowana o powierzchni 1,13 ha, w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jako tereny rolnicze,

c.

działka rolna o numerze 228, niezabudowana o powierzchni 1,68 ha, w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jako tereny rolnicze.

2.

Działkę rolną o numerze 174/4 o powierzchni 1,74 ha w I. (gm. W.).

W poprzednim roku dla działki wymienionej w punkcie 2 została wydana decyzja o warunkach zabudowy (brak planu zagospodarowania przestrzennego). Z początkiem 2011 r., działkę tę Zainteresowany wystawił na sprzedaż za pośrednictwem biura obrotu nieruchomościami. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo kiedy nastąpi sprzedaż. Nieruchomości, będące częścią gospodarstwa rolnego (punkt 1), o numerach 241 i 36 zostały podzielone na dwie równe części. Powstały więc działki: nr 241/1 - niezabudowana, nr 241/2 - zabudowana domem i budynkiem gospodarczym, nr 36/1 i 36/2 - niezabudowane. W bieżącym roku Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę nr 241/1 oraz działkę nr 36/1. Działka nr 241/1 w planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona w około 70% pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną, a w około 30% oznaczona jako tereny rolnicze. Działka nr 36/1 w planie zagospodarowania przestrzennego jest oznaczona jako teren rolniczy. W kilkuletniej przyszłości Zainteresowany innych działek nie zamierza sprzedać.

Wnioskodawca zaznaczył, że jest on zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony i nie prowadzi działalności w tym działalności polegającej na obrocie nieruchomościami, a ww. działki są jego majątkiem osobistym.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1.

Nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT;

2.

Przedmiotowe działki (nr 174/4 w I. oraz nr: 241/1, 241/2, 36/1, 36/2) nie są i nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej, w tym również w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT. Grunty w B. są uprawiane, a zbiory wykorzystywana są na potrzeby własne;

3.

Przedmiotowych działek nie udostępniał oraz nie udostępnia innym osobom na podstawie najmu, dzierżawy bądź użyczenia;

4.

W przeszłości nie dokonywał sprzedaży żadnych nieruchomości, w tym działek;

5.

Podziału dokonano na dwóch działkach w miejscowości B. (nr 241 na nr 241/1 i 241/2 oraz nr 36 na nr 36/1 i 36/2). Dla tych działek nie dokonywano żadnych czynności zmierzających do przygotowania działek do sprzedaży, np.: uzbrojenie terenu, ogrodzenie, zamieszczanie ogłoszeń itp. Dla działki nr 174/4 w I. zostały wydane w 2010 r. warunki zabudowy, a w 2011 r. została zawarta umowa z biurem nieruchomości na jej sprzedaż. Działka nie jest uzbrojona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z sytuacji opisanej powyżej wynika brak konieczności zapłacenia podatku VAT przy sprzedaży wskazanych tam działek.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana sprzedaż nieruchomości jest okazjonalna. Ponadto sprzedany zostanie majątek osobisty, należący do osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami ani innej działalności gospodarczej, co w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie będzie skutkowało koniecznością naliczenia i zapłacenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Podatnikami - wg zapisu ust. 1 tego artykułu - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma zatem na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem "podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Ze wskazanych regulacji wynika, że dostawa gruntów, co do zasady, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W świetle zaś definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Aby dostawę towarów (np. gruntów) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takie czynności wielokrotnie, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi ona być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w kwietniu 2005 r. Wnioskodawca otrzymał od rodziców darowiznę w postaci:

1.

Gospodarstwo rolne w miejscowości B. (gm. O.), składające się z trzech działek:

a.

działka rolna o numerze 241 o powierzchni 0,56 ha zabudowana domem oraz budynkiem gospodarczym, w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona w 80% pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, reszta oznaczona jako tereny rolnicze,

b.

działka rolna o numerze 36, niezabudowana o powierzchni 1,13 ha, w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jako tereny rolnicze,

c.

działka rolna o numerze 228, niezabudowana o powierzchni 1,68 ha, w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jako tereny rolnicze.

2.

Działkę rolną o numerze 174/4 o powierzchni 1,74 ha w I. (gm. W.).

W poprzednim roku dla działki nr 174/4 została wydana decyzja o warunkach zabudowy (brak planu zagospodarowania przestrzennego). Z początkiem 2011 r., działkę tę Zainteresowany wystawił na sprzedaż za pośrednictwem biura obrotu nieruchomościami. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo kiedy nastąpi sprzedaż. Nieruchomości, będące częścią gospodarstwa rolnego (punkt 1), o numerach 241 i 36 zostały podzielone na dwie równe części. Powstały więc działki: nr: 241/1 - niezabudowana, 241/2 - zabudowana domem i budynkiem gospodarczym, 36/1 i 36/2 - niezabudowane. W bieżącym roku Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę nr 241/1 oraz działkę nr 36/1. Działka nr 241/1 w planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona w około 70% pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną, a w około 30% oznaczona jako tereny rolnicze. Działka nr 36/1 w planie zagospodarowania przestrzennego jest oznaczona jako teren rolniczy. W kilkuletniej przyszłości Zainteresowany innych działek nie zamierza sprzedać.

Wnioskodawca zaznaczył, że jest on zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony i nie prowadzi działalności w tym działalności polegającej na obrocie nieruchomościami, a ww. działki są jego majątkiem osobistym. Nie posiada on statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy. Przedmiotowe działki (nr 174/4 w I. oraz nr: 241/1, 241/2, 36/1, 36/2) nie są i nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej, w tym również w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy. Grunty w B. są uprawiane, a zbiory wykorzystywane są na potrzeby własne. Przedmiotowych działek Zainteresowany nie udostępniał oraz nie udostępnia innym osobom na podstawie najmu, dzierżawy bądź użyczenia. W przeszłości nie dokonywał on sprzedaży żadnych nieruchomości, w tym działek. Podziału dokonano na dwóch działkach w miejscowości B. (241 na 241/1 i 241/2 oraz 36 na 36/1 i 36/2). Dla tych działek nie dokonywano żadnych czynności zmierzających do przygotowania działek do sprzedaży, np.: uzbrojenie terenu, ogrodzenie, zamieszczanie ogłoszeń itp. Dla dziatki 174/4 w I. zostały wydane w 2010 r. warunki zabudowy, a w 2011 r. została zawarta umowa z biurem nieruchomości na jej sprzedaż. Działka nie jest uzbrojona.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż pomimo, że grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, z okoliczności sprawy nie wynika, aby planując sprzedaż działek o nr 241/1 i 36/1, Wnioskodawca działał w charakterze handlowca. Nie można stwierdzić, że nabył on przedmiotowe działki w celu dalszej odsprzedaży, czy w celach zarobkowych, ponieważ otrzymał je w drodze darowizny. Ponadto nie są i nie były one nigdy związane z jakąkolwiek prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (w tym rolniczą), jak również nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy. W konsekwencji, sprzedając ww. działki Zainteresowany skorzysta z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż działki będące przedmiotem pytania nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej, jak również w działalności rolniczej należy stwierdzić, że ich sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Zainteresowany nie będzie miał obowiązku zapłaty podatku VAT od planowanej sprzedaży działek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl