ILPP4/443-365/11-3/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-365/11-3/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój...". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o pełnomocnictwo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje zadania w ramach Programu - Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój...", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz zamierza także w przyszłości realizować inne programy i projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Obecnie Wnioskodawca realizuje operacje w zakresie funkcjonowania lokalnej grupy rybackiej, nabywania umiejętności oraz aktywizacji lokalnej społeczności w 2011 r.

W wyniku realizacji Programu, osiągnie on gotowość administracyjną, funkcjonalną i merytoryczną umożliwiającą jego funkcjonowanie. Ponadto realizacja programu umożliwi nabycie umiejętności i aktywizację lokalnych społeczności, co jest niezbędne dla wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru Rybackiego na terenie jego działania. Wnioskodawca realizuje także operacje w ramach środka 4.2. "Wsparcie...", w ramach których będą realizowane operacje polegające na promowaniu współpracy międzyregionalnej lub międzynarodowej.

Zgodnie z zasadami udzielania wsparcia w ramach EFR, istnieje możliwość zaliczenia jako kosztu kwalifikowanego również podatku VAT od poniesionych kosztów, pod warunkiem, że podatek ten jest ostatecznie ponoszony przez Wnioskodawcę i nie istnieje możliwość jego zwrotu.

Wnioskodawca nie jest aktywnym podatnikiem VAT, poza działalnością statutową nie prowadzi sporadycznie działalności gospodarczej.

Realizując Program "Zrównoważony rozwój..." lub inne Projekty współfinansowane ze środków UE, Wnioskodawca ponosić będzie koszty zadania (głównie usługi obce), nie uzyskując z tego tytułu żadnych przychodów. Wydatki w ramach Programu. są dofinansowane i w 100% są to koszty kwalifikowane. Dofinansowanie realizowane jest na zasadzie otrzymania zaliczki na jego konto, z której realizowane są płatności dotyczące faktur, wynagrodzeń i innych kosztów związanych z realizacją Programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym przypadku istnieje możliwość zaliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego, ponieważ nie ma on żadnej możliwości jego odzyskania. Przepisy stanowiące o zasadach kwalifikowalności wydatków w ramach Programu odsyłają do art. 55 ust. 5 lit. a Rozporządzenia Rady WE 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. (Dz. U. UE 15.8.2006 L 223/1). Wspomniany przepis mówi o generalnej zasadzie nie kwalifikowalności podatku VAT z nielicznymi wyjątkami: art. 55 ust. 5. "Następujące wydatki nie kwalifikują się do uzyskania wsparcia z EFR:

a.

podatek od wartości dodanej, oprócz podatku od wartości dodanej nie podlegającego zwrotowi, jeżeli jest on rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez innego beneficjenta niż osoba nie będąca podatnikiem określona w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (1) (...)".

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT, a zakupy realizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków UE - Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój..." - nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje jakakolwiek możliwość, aby Wnioskodawca miał prawo otrzymać zwrot podatku naliczonego od zakupu usług obcych i innych zakupów dotyczących projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie istnieje żadna możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i innych zakupów dotyczących Programu....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Wskazany przepis stanowi o prawie do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje zadania w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój...", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. W wyniku jego realizacji osiągnie on gotowość administracyjną, funkcjonalną i merytoryczną umożliwiającą jego funkcjonowanie. Ponadto realizacja programu umożliwi nabycie umiejętności i aktywizację lokalnych społeczności, co jest niezbędne dla wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru Rybackiego na terenie jego działania. Realizując ww. program, Wnioskodawca ponosi koszty zadania (głównie usługi obce), nie uzyskując z tego tytułu żadnych przychodów. Nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT, a zakupy realizowane w ramach programu współfinansowanego ze środków UE nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości zwrotu podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój...".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Natomiast w zakresie zastosowania przepisów prawa Unii Europejskiej, wydane zostało postanowienie o umorzeniu postępowania w dniu 17 sierpnia 2011 r. nr ILPP4/443-365/11-4/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl