ILPP4/443-355/13-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-355/13-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy preparatu odkażającego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy preparatu odkażającego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa i sprzedaje m.in. spray pleśniobójczy (nazwa handlowa: (...) - dalej: Preparat). Jest to środek przeznaczony do usuwania pleśni, glonów, mchu i grzybów wewnątrz pomieszczeń; do stosowania do powierzchni, materiałów oraz wyposażenia niemających kontaktu z żywnością lub środkami żywienia zwierząt. W skład Preparatu wchodzą: roztwór wodny podchlorynu sodu zawierający 13% aktywnego chloru, roztwór wodny wodorotlenku sodu oraz woda.

Spółka na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) klasyfikuje Preparat jako środek odkażający, oznaczony symbolem PKWiU 20.20.14.0. Prawidłowość przyporządkowania Preparatu do tej klasyfikacji została potwierdzona na wniosek Zainteresowanego przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur.

Wnioskodawca uzyskał 4 października 2005 r. pozwolenie na obrót Preparatem jako produktem biobójczym. Pozwolenie to wydane zostało przez Ministra Zdrowia na podstawie art. 54 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm. - dalej: Ustawa o produktach biobójczych).

Termin ważności tego pozwolenia upływał 14 maja 2010 r. - decyzją z 11 maja 2010 r. wydaną przez Ministra Zdrowia - ważność pozwolenia została jednak wydłużona do 14 maja 2014 r.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2003 r. w sprawie kategorii grup produktów biobójczych według ich przeznaczenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 16, poz. 150 z późn. zm.), Preparat jest klasyfikowany do kategorii I grupy 2, która obejmuje: produkty dezynfekujące do użytku prywatnego i publicznego oraz inne produkty biobójcze. Do grupy tej klasyfikuje się produkty stosowane do dezynfekcji powietrza, powierzchni, materiałów, wyposażenia oraz mebli, które nie mają kontaktu z żywnością lub środkami żywienia zwierząt, oraz produkty glonobójcze. Produkty te przeznaczone są do stosowania w miejscach prywatnych, publicznych (włącznie ze szpitalami) i w przemyśle. Stosowane są one m.in. do dezynfekcji:

* wody w basenach kąpielowych, akwariach i innych zbiornikach,

* w systemach klimatyzacyjnych,

* ścian i podłóg pomieszczeń w placówkach związanych z ochroną zdrowia i w innych instytucjach,

* toalet chemicznych, ścieków, odpadów medycznych,

* gleby lub innych materiałów (np. nawierzchni placów gier i zabaw).

Spółka wprowadza Preparat do obrotu z przeznaczeniem do wykorzystania go jako środka pleśniobójczego (dezynfekującego), nie przewidując innych zastosowań. Preparat zalicza się do grupy środków biobójczych i jest wpisany do Rejestru Produktów Biobójczych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Informacja w tym zakresie dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (http://bip.urpl.gov.pl/produkty-biobojcze/rejestr-produktow-biobojczych) w Rejestrze Produktów Biobójczych, części III - zawierającym wykaz produktów biobójczych, na które wydano pozwolenie na obrót (art. 54 Ustawy o produktach biobójczych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego, że dostawa Preparatu będzie podlegała opodatkowaniu stawką 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 83 załącznika nr 3 do Ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Preparatu będzie podlegała opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką VAT.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy VAT w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy VAT stawka podatku wynosi 23%, jednakże zarówno w treści Ustawy VAT jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy VAT, dla dostawy towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 8%.

W poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT wskazano, że z preferencyjnej stawki korzystać mogą produkty oznaczone symbolem PKWiU ex 20.20.14.0, tj. środki odkażające, ale wyłącznie o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych. Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy VAT, przez "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy, niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług).

Mając na uwadze powyższe - w szczególności zaś brzmienie poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT - 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie dla dostawy środku odkażającego, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

środek został zakwalifikowany do grupowania PKWiU o symbolu 20.20.14;

2.

środek odkażający ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze;

3.

środek ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia;

4.

dla środka zostało wydane stosowne pozwolenie albo został on wpisany do odpowiedniego rejestru.

Jak wskazano w opisie sprawy, Zainteresowany otrzymał oficjalną informację od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, że sprzedawany przez niego Preparat należy zaklasyfikować do grupowania o symbolu PKWiU 20.20.14.0 - Środki odkażające. Pierwszy ze wskazanych wyżej warunków w odniesieniu do Preparatu należy zatem uznać za spełniony.

Sprzedawany przez Spółkę Preparat ma właściwości m.in. grzybobójcze. Środek nie musi mieć wszystkich właściwości, tj. bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych równocześnie - potwierdza to Lubelski Urząd Skarbowy w piśmie z 3 czerwca 2004 r., nr PP-2-443/21/04. Zatem w odniesieniu do Preparatu także z drugich warunków jest spełniony. Preparat może zostać uznany za mający zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

W związku z faktem, że ustawa VAT nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia" należy odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN "ochrona" oznacza: "zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym; to, co przed czymś ochrania". Z kolei przez "zdrowie" rozumieć należy "stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo; dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu".

Analiza treści zapisu "wyłącznie w ochronie zdrowia" zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że określone środki, by móc korzystać z preferencyjnego opodatkowania muszą m.in. znajdować zastosowanie tylko w ochronie zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś, co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Ochrona ta dotyczy zatem wszelkich organizmów żywych, bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Ochrona może być ponadto realizowana na wiele sposobów, m.in. poprzez zapobieganie rozwojowi oraz likwidację szkodliwej dla zdrowia pleśni, glonów oraz grzybów. Takie zastosowanie i cel ma właśnie Preparat sprzedawany przez Spółkę - jego zadaniem jest "ochrona" jednostki przed czymś, co może stanowić dla jej zdrowia zagrożenie.

Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie istotny z punktu widzenia zastosowania Preparatu jest cel jego sprzedaży przez Spółkę. Tym celem jest stosowanie w ochronie zdrowia. Zdaniem Zainteresowanego dla oceny jego zastosowania nie ma znaczenia faktyczne wykorzystanie Preparatu przez nabywcę. Preparat przeznaczony jest do usuwania pleśni, mchów, glonów oraz grzybów, a zatem do ochrony zdrowia ludzi i zwierząt. Wnioskodawca ani też producent nie przewiduje jego wykorzystania w innym celu i to ten fakt jest najistotniejszy przy ocenie, czy dany środek ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

W szczególności zaś Wnioskodawca wskazał, że ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że środki odkażające o jakich mowa w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Nie ma zatem podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki należącej do systemu opieki zdrowotnej, tj. przez przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca w którym zostaną one użyte.

Na stanowisku zaprezentowanym powyżej stanął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w Interpretacji wydanej 20 maja 2011 r. nr ILPP1/443-318/11-2/NS, czy też w interpretacji z 25 listopada 2011 r. nr ILPP1/443-1147/11-3/MK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 20 marca 2009 r. nr ITPP2/443-18b/09/RS.

Zdaniem Spółki Preparat ma zatem zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia - trzeci z warunków jest zatem także spełniony.

Ponadto Preparat został wpisany do Rejestru Produktów Biobójczych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Informacja w tym zakresie dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (http://bip,urpl.gov.pl/produkty-biobojcze/rejestr-produktow-biobojczych) w Rejestrze Produktów Biobójczych, części III - zawierającym wykaz produktów biobójczych, na które wydano pozwolenie na obrót (art. 54 ustawy o produktach biobójczych).

Mając na uwadze powyższe argumenty należy stwierdzić, że Preparat spełnia wszystkie warunki stawiane przez ustawodawcę w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT, by móc uznać jego dostawę za podlegającą opodatkowaniu 8% stawką VAT. Spółka wniosła o potwierdzenie jej stanowiska w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl