ILPP4/443-332/11-5/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-332/11-5/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług organizacji konferencji naukowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług organizacji konferencji naukowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.) o stanowisko własne oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). W związku z nowelizacją tej ustawy i możliwością różnej interpretacji, Zainteresowany wniósł o zajęcie stanowiska w sprawie opodatkowania VAT opłat za uczestnictwo w konferencji organizowanej przez Instytut.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Polskiej Akademii Nauk. Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. o PAN (Dz. U. Nr 96, poz. 619) oraz rozporządzeniem MN i SzW z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego finansowania i gospodarki finansowej PAN i jej instytutów naukowych (Dz. U. Nr 254, poz. 1707), do jego zadań należy:

* prowadzenie badań naukowych,

* upowszechniania wyników tych badań,

* kształcenie i doskonalenie kadr naukowych,

* studia podyplomowe oraz inna działalność z zakresu kształcenia na zasadach określonych w przepisach o szkolnictwie wyższym,

* inne formy kształcenia związane z działalnością Zainteresowanego.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje warsztaty, seminaria i konferencje naukowe. Celem organizowanych przez niego konferencji jest:

* wymiana i upowszechnianie wyników badań,

* kształcenie młodych kadr naukowych na poziomie studiów doktoranckich i magisterskich.

Opłaty konferencyjne (wpisowe) pobierane są przed rozpoczęciem konferencji w kwocie 1200 PLN. Otrzymaną opłatę Zainteresowany dokumentuje w formie faktury VAT (dla uczestników krajowych i obcokrajowców spoza UE) i rachunku (dla uczestników z UE z adnotacją "Podatek od towarów i usług rozlicza nabywca". Opłaty konferencyjne całkowicie przeznaczone są na cele organizacyjne oraz publikację prezentowanych doniesień konferencyjnych w ramach działalności "non-profit".

Współorganizatorem konferencji jest Wydział Z. Miejscem konferencji są budynki Wydziału Z.

Konferencja ma charakter międzynarodowy, a zaproszeni wykładowcy reprezentują poziom naukowy zapewniający studentom i młodej kadrze zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opłaty za udział w konferencjach za pracowników Wnioskodawcy udających się na konferencję poza Unię Europejską, należy traktować jako import usług i opodatkowywać w kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty konferencyjne za jego pracowników udających się na konferencje do krajów trzecich, traktowane są jako import usług i należy zastosować przepisy krajowe: art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia MF z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

W tym celu zobowiązany jest on wystawić fakturę wewnętrzną wg kursu z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury, a jeżeli usługa była wykonana wcześniej niż wystawiona faktura przez usługodawcę, należy przyjąć kurs z dnia poprzedzającego dzień wykonania usługi. Powyższe ma zastosowanie również w przypadku otrzymania od podmiotów z krajów trzecich "Receiptu" zamiast faktury, czyli potwierdzenia uczestnictwa i dokonanej opłaty konferencyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy, przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokonuje nabycia usług organizacji konferencji naukowych od podatników z terytorium państw trzecich, za które to usługi płaci wynagrodzenie (opłaty konferencyjne).

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależy miejsce ich opodatkowania.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług", działu V.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zaznaczyć należy, że jednym z zastrzeżeń art. 28b ust. 1 jest art. 28g ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż miejsce świadczenia usług organizacji konferencji w przedmiotowej sprawie ustalić należało zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Bowiem czynności nabywane przez Wnioskodawcę nie stanowią usług wstępu na imprezy, o których mowa w art. 28g ust. 1 ustawy.

Zatem miejscem świadczenia usług organizacji konferencji wykonywanych dla Zainteresowanego jest miejsce gdzie posiada on siedzibę, a zatem terytorium kraju.

Stosowanie do art. 2 pkt 9 ustawy, import usług to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Zgodnie z brzmieniem powyższych przepisów, co do zasady gdy usługa świadczona jest na rzecz podatnika (według definicji ustawowej z art. 28a ustawy), miejsce jej świadczenia znajduje się w kraju, w którym posiada on siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca zobowiązany jest do opodatkowania importu usług będących przedmiotem pytania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie importu usług organizacji konferencji naukowych. Natomiast w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług organizacji konferencji naukowych na rzecz podatników, wydana została interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2011 r. nr ILPP4/443 332/11-4/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl